تاریخ : 18:17 - 1400/01/01
کد خبر : 664621
سرویس خبری : سیاسی
 

انتخابات و حضور و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است/ قدرت خرید مردم بالا برود

انتخابات و حضور و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است/ قدرت خرید مردم بالا برود

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کردند که امسال در ورود به قرن ۱۴۰۰، سال انتخابات است یعنی حکمرانی مبتنی بر اتکا به نفس و اعتماد به نفس ملی. ما ورودمان در این قرن یک تفاوت به این مهمی دارد.

سخنرانی نوروزی حضرت آیت الله خامنه‌ای از شبکه‌های صدا و سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش شد. نوروز امسال نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مشهد سفر نکردند و مراسم سخنرانی نوروزی که هر سال در روز اول سال نو و در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شد، به علت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش کرونا در مشهد مقدس برگزار نشد.

گزیده بیانات رهبر انقلاب را در ادامه می خوانیم.

* ورود به قرن ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری رضاخان با کودتای انگلیسی بود و حالا آغاز قرن جدید در سال ۱۴۰۰ همراه با انتخابات است.

* وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و با نگاه عرفی وقتی نگاه میکنیم این ورود در قرن جدید محسوب میشود ولو به لحاظ دقت محاسباتی اینجور نباشد اما عرفا میگویند وارد قرن جدید شدیم.

* یک مقایسه کوچک و پرمعنا با هنگام ورود کشور در قرن قبلی یعنی ۱۳۰۰ اگر بخواهیم بکنیم،‌ در سال ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری وابسته رضاخان بود که در واقع کودتای انگلیسی به وسیله و به دست رضاخان بود. در واقع حکمرانی وابسته و دیکتاتوری و در حقیقت انگلیسی در کشور بود.

* امسال در ورود به قرن ۱۴۰۰، سال انتخابات است یعنی حکمرانی مبتنی بر اتکا به نفس و اعتماد به نفس ملی. ما ورودمان در این قرن یک تفاوت به این مهمی دارد.

* در سال ۹۹ جهش تولید کامل صورت نگرفت اما در بخش‌های مهمی تولید ما پیشرفت یافت / این پیشرفتها باید ادامه یابد

* در سال ۹۹ آنچه را که هدف بود و جهش تولید نامیده شده بود به صورت کامل صورت نگرفت ولیکن از حق و انصاف نباید گذشت. در بخشهای مهمی تولید پیشرفت پیدا کرد.

* در بعضی از موارد جهش هم میتوان به آن اطلاق کرد و در بعضی از موارد هم اگر ولو جهش تولید نیست، پیشرفت تولید قطعا هست.

* یک فهرست نسبتا طولانی‌ای از کالاهایی که در آنها افزایش تولید داشتیم در اختیار من قرار گرفته که البته من آن فهرست را به‌تمامه نمیخوانم. عمدتاً لوازم خانگی که رشد زیادی کرد. لاستیک خودرو، آلومینیوم، پتروشیمی، فولاد و امثال اینها کالاهایی است که در سال ۹۹ واقعا پیشرفت کرد و رشد کرد.

* همین بایستی ادامه پیدا کند. این حرکت تولیدی در کشور بایستی ادامه پیدا کند و موانع تولید از سر راه تولید برداشته شود.

* تاکید مهم رهبر انقلاب بر تقویت قدرت خرید مردم / قطع دست واسطه‌ها کمک زیادی به تولید خواهد کرد

* یک کمک عمده برای تولید این است که قدرت خرید مردم بالا برود و الا اگر تولید شد و تقاضای مردمی وجود نداشت، تولید شکست میخورد. قدرت خرید مردم نکته بسیار مهمی است.

* قطع دست واسطه‌ها هم در تولید مهم است. واسطه‌ها قیمتها را بالا میبرند. هم تولیدکننده هم مصرف‌کننده صدمه میبیند. اگر دست واسطه‌های بی‌مورد قطع بشود، کمک زیادی به تولید خواهد شد.

* مبارزه با فساد هم برای پشتیبانی از تولید خیلی مسئله مهمی است که بایستی کانالهای فساد و مجاری فساد به کلی بسته بشود.

* ظرفیتهای اقتصادی کشور ما بسیار فراوان است/ استفاده از آن هم معجزه نمیخواهد بلکه همت بالا میخواهد

* اقتصاد ما با ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در داخل دارد یکی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه میتواند باشد و میتواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیا حتی باشد.

* ما ظرفیتها و امکانات فراوانی داریم و استفاده از این امکانات هم احتیاج به معجزه ندارد. مسئولان ذی‌ربط با احساس مسئولیت و همت بالا میتوانند این مسائل راحل کنند؛ شرطش این است که یک مدیریت قوی وجود داشته باشد. مدیریت ضد فساد بر کشور حاکم باشد و یک برنامه جامع اقتصادی هم وجود داشته باشد.

* اقتصاددانان معروف و در واقع درجه یک دنیا میگویند که اقتصاد ایران در میان اقتصادهای برتر دنیا در رتبه هجدهم است. آنه‌ا میگویند اگر ظرفیت‌های استفاده‌نشده ایران، استفاده بشود اقتصاد ایران شش رتبه بالاتر می آید و به رتبه ۱۲ام می رسد.

* انتخابات یک نوسازی در کشور و از نظر بین‌المللی نشان‌دهنده اقتدار ماست

* از جنبه داخلی انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است.مردم وارد میدان میشوند وارد کار میشوند و در دستگاه اجرایی کشور یک نوسازی به وجود می‌آید که این خیلی مهم است. دستگاه اجرایی کارش خیلی سنگین است و انتخابات یک نفس جدیدی به دستگاه اجرایی خواهد داد.

* از نظر وجهه خارجی هم انتخابات و حضور و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است. بله امکانات دفاعی مهم است و در این شکی نیست اما بیش از همه اینها مردم یک کشورند، ملتند که اقتدار میدهند. حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات مظهر حضور مردم است.

متن کامل سخنرانی ایشان نیز تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد.

ایسنا