تاریخ : 07:35 - 1400/01/12
کد خبر : 683718
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

توضیحات ظریف در خصوص قرارداد ایران و چین / چرا متن قرارداد منتشر نشد؟

توضیحات ظریف در خصوص قرارداد ایران و چین / چرا متن قرارداد منتشر نشد؟

وزیر امور خارجه ایران در خصوص دلیل منتشر نشدن متن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: نظر ما این بود که متن این قرارداد به صورت عمومی منتشر شود، اما رسم چین این است که متن قراردادهای خود با هیچ کشوری را منتشر نمی‌کند.

 محمدجواد ظریف امشب در یکی از اتاق‌های گفتگوی شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» حضور پیدا کرد و به توضیحاتی در خصوص قرارداد ایران و چین و رابطه با آمریکا پرداخت.

وی در این گفتگو اعلام کرد: اینکه می‌گویند چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده باشند، دون شأن کشور است و صحیح نیست. پیشنهاد اینکه آقای لاریجانی نماینده ایران برای مذاکره با چین باشد، از سوی بنده به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شد.

او در خصوص این قرارداد گفت: صادقانه می‌گویم هیچ فشاری بر وزارت خارجه نبوده که این توافق را امضا کنیم. نگرش من این است که اصالتا باید با چین رابطه داشت کمااینکه اصالتا باید با غرب هم رابطه داشت. او گفت: اگر سند توافق با چین سال قبل در رسانه‌ها افشا نشده بود همان موقع امضا می‌شد.

او گفت: نظر ما این بود که متن قرارداد عمومی منتشر شود، اما هر توافقی دو طرف دارد و قاعده توافق این است که هر طرفی نظراتش را می‌دهد و به یک نقطه میانی می‌رسید. مردم حق دارند نگران باشند ولی تا حالا قراردادهای چین برای هیچ کشوری منتشر نشده است من سعی می‌کنم این رسم را عوض کنم اما رسم آنها این بوده است. برخی از این بی‌اعتمادی را گاندوها ایجاد می‌کنند.

موضع چین و روسیه درباره برجام
ظریف در ادامه این گفتگو در پاسخ به رضاخواه نماینده مجلس که پرسید بهتر نبود از سال ۹۲ روی شرق سرمایه‌گذاری می‌کردید، گفت: من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد.

او گفت: اگر امروز به سال ۹۳ بر می‌گشتم عین همین کار را انجام می‌دادم. حتما سعی می‌کردم برجام را به نتیجه برسانم. امروز هم تمام سعی من این است که بر اساس منویات رهبری برجام را زنده کنیم تا مردم یک روز بیشتر تحت تحریم نباشند.

به گفته ظریف، بدون برجام ارتباط با چین و روسیه هم ممکن نبود. او گفت: روسیه تا پیش از انعقاد برجام هیچ دعوتی از سردار سلیمانی نکرده بود. نخستین دعوت روسیه از شهید سلیمانی مربوط به مردادماه ۱۳۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام بود. حتی روسیه هم تا زمانی که برجام منعقد نشد موشک به ما نفروخت.

او با اشاره به رابطه ایران و چین گفت: از سال ۹۲ که ما به سر کار آمدیم با چین درخواست رابطه استراتژیک کردیم اما آنها تا سال ۹۴ به ما پاسخ ندادند چون شرایط قطعنامه‌های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی‌کرد. این یعنی چینی‌ها هم تا زمانی که برجام منعقد نشد برای توافق با ایران پیشگام نشدند.

حضور در انتخابات ۱۴۰۰
او در خصوص حضور در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آخرین موضع من درباره کاندیداتوری‌ام فرقی با اولین موضعم نکرده است. اگر دوستان گاندوساز اجازه بدهند، کار فعلی‌ام را انجام می‌دهم.

ظریف در پاسخ به محمود رضوی که در قامت یک کارگردان از سریال گاندو دفاع کرد، گفت: شما که فیلمساز هستی و من خودم بخاطر فیلم «ماجرای نیمروز» به شما جایزه دادم بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. گاندو از اول تا آخر دروغ است.