تاریخ : 09:46 - 1396/11/06
کد خبر : 69466
سرویس خبری : سیاسی
 

رویارویی قایق های تندرو ایران با نیروهای آمریکا متوقف شده است

مقام های نظامی آمریکا اعلام کردند؛

رویارویی قایق های تندرو ایران با نیروهای آمریکا متوقف شده است

مقام های نظامی آمریکا روز پنجشنبه پنجم بهمن، گفته اند، طی پنج ماه گذشته رویارویی قایق های تندرو ایران با نیروهای آمریکا در خلیج فارس متوقف شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، مقام‌های نظامی ایالات متحده گفته‌اند پنج ماه است که نیروهای ایران با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس رویارویی نداشته‌اند. تا اوایل تابستان موارد متعددی از رویارویی‌های دریایی بین نیروهای دو کشور در خلیج فارس گزارش شده بود.

از سه سال پیش، گزارش‌ها درباره این رویارویی‌ها بیشتر شده بود.

پنتاگون از این توقف رویارویی‌ها استقبال کرده است.

به گزارش رادیو فردا، بیل اوربان، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی در این باره گفته است: ما نمی خواهیم در خصوص دلایل این روند مثبت اخیر گمانه زنی کنیم، با این حال امیدواریم (این روند) در آینده نیز ادامه داشته باشد.

در حالی که هنوز تصاویر گریه تفنگداران آمریکایی را افکار عمومی فراموش نکرده اند، ژنرال ژوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنترال‌کامند)، به خبرنگارانی که همراه او به خاورمیانه سفر کرده‌اند، مدعی شد که شاید توقف این رویارویی‌ها "به خاطر این بوده که ما آمادگی‌مان را نشان داده‌ایم و این‌که این [رویارویی‌ها] قابل‌تحمل نیست و ارتش‌های حرفه‌ای چنین کارهایی نمی‌کنند".

مقامات آمریکایی مدعی اند رفتار قایق‌های سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس "غیرایمن و غیرحرفه‌ای" است در حالی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اقدامات شناورهای ایرانی در چارچوب مقررات و حق ایران برای حفاظت از مرزهایش است.

به گزارش بی بی سی، در یکی از آخرین موارد پیش‌آمده در اواخر ماه ژوئیه، مقام‌های نظامی آمریکا مدعی شدند که یک ناو آمریکایی در خلیج فارس به سوی یک قایق سپاه تیر اخطار شلیک کرده‌ است
 
به گفته این مقام‌ها ناو یو‌اس‌اس تاندربولت بعد از آن تیر هشدار شلیک کرده که قایق تندرو تلاش‌های ناو برای برقراری ارتباط رادیویی را نادیده گرفته است.

اما سپاه پاسداران روایتی متفاوت از این ماجرا ارائه داد و گفت: "صبح امروز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آب‌های بین المللی در حال گشت‌زنی بود حرکت کرد و به قصد تحریک و ایجاد هراس مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی کرد."

این اطلاعیه سپاه همچنین می‌گوید: "شناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیر حرفه‌ای و تحریک‌آمیز آنها به مأموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور آمریکایی منطقه را ترک کرد."
منبع: جام نیوز