تاریخ : 11:07 - 1400/01/28
کد خبر : 700741
سرویس خبری : حوادث
 

 راز سارقانی که دست به کلاهبرداری‌های عجیب می‌زدند

راز سارقانی که دست به کلاهبرداری‌های عجیب می‌زدند

مأموران پلیس پایتخت هفت تبهکاری حرفه‌ای را دستگیر کردند.

هفت سارق حرفه‌ای پایتخت، پس از دزدی‌های سریالی‌شان دست به کلاهبرداری‌های عجیب زدند. تبهکارانی که به جز دزدی، کلاه‌گذاشتن سر مردم را نیز به پرونده مجرمانه خود اضافه کردند، اما نتوانستند از چشمان تیزبین مأموران پلیس پایتخت پنهان بمانند. دست این سارقان و کلاهبرداران حرفه‌ای خیلی زود رو شد و آنها در تله کارآگاهان پایتخت گیر افتادند. این دو باند حرفه‌ای هرکدام پول‌های کلانی به جیب زدند.

نخستین پرونده مربوط به زورگیرانی است که بعد از سرقت تلفن‌همراه با یک تماس از مردم کلاهبرداری می‌کردند. 3 سارق و کلاهبردار حرفه‌ای که با ادعای دروغ از مردم پشت خط پول به جیب می‌زدند.

این پرونده دوازدهم اسفند ‌سال گذشته پیش‌روی مأموران پلیس قرار گرفت. آن زمان پرونده‌ای با موضوع زورگیری و سرقت تلفن‌همراه از طریق کلانتری 115 رازی به پایگاه هشتم پلیس آگاهی ارجاع شد.

شاکی که مردی 30ساله بود، در محدوده میدان راه‌آهن توسط 2 موتورسوار جوان مورد ضرب و جرح قرار گرفت. درنهایت نیز تلفن‌همراهش به همراه مبلغ 29میلیون تومان پول نقد از او سرقت شد.

در بررسی‌های پلیس مشخص شد که سارق تلفن‌همراه به دفعات مختلف با اشخاص متعدد تماس گرفته است. با شناسایی مخاطبان متهم، مشخص شد که این مرد طی تماس تلفنی با شهروندان مبالغی را از آنان درخواست کرده است. او مدعی شده که نزدیکان آنان تصادف کرده و نیاز به واریزی پول برای درمان دارد. شهروندان نیز به او اعتماد کرده و مبالغ درخواستی را واریز کردند.

در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی هویت متهم شناسایی و مشخص شد که او یکی از سارقان زورگیر است. با هماهنگی‌های قضائی، متهم در مخفیگاهش در محدوده میدان راه‌آهن دستگیر شد. او پس از انتقال به پلیس آگاهی به زورگیری و کلاهبرداری از مالباختگان با همکاری 2نفر از همدستانش به نام «مرجان» و «سعید» اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه علی عزیزخانی رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «متهم دیگر پرونده در عملیات دیگری دستگیر شد. کارآگاهان تاکنون 4نفر از مالباختگان را شناسایی کرده‌اند. تحقیقات همچنان برای کشف سایر جرایم ارتکابی از سوی مجرمان و همچنین دستگیری «مرجان ادامه دارد.»

کلاهبرداری 20میلیاردی مأموران قلابی
دومین پرونده نیز مربوط به مأموران قلابی پایتخت است. آنهایی که توانستند پول میلیاردی از مردم به جیب بزنند. اعضای این باند 4نفره، 41بار کلاهبرداری و سرقت کردند. کارشناسان ارزش ریالی اموال کلاهبرداری‌شده را 20‌میلیارد ریال برآورد کردند.

در پی وقوع چند سرقت خودرو تحت پوشش مأمور با همدستی چند نفر، تیمی از کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت‌های خاص پایگاه نهم پلیس آگاهی با توجه به حساسیت موضوع مسئولیت پرونده را برعهده گرفتند.

مالباختگان در اظهارات مشابهی اعلام کردند سارقان که لباس فرم نظامی بر تن داشتند، خود را مأمور معرفی می‌کردند. آنها به بهانه بازرسی، خودروهای آنان را متوقف و با پیاده‌کردن مالباختگان، بلافاصله خودرو را سرقت می‌کردند.

مشخصات خودروهای مالباختگان در سامانه پلیس ثبت شد. در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی مشخص شد یکی از سارقان که با خودروی تیبا سرقتی در شهرستان قرچک تردد دارد، به بهانه اجاره‌کردن، یک دستگاه بازی کامپیوتری ps4 بیمه‌نامه‌ای خودرویی را گرو گذاشته و دستگاه بازی را سرقت کرده است.

با بررسی بیمه‌نامه معلوم شد که سارقان در شهرستان رشت با ورود به دفتر نمایندگی بیمه 60 اوراق بیمه و سایر اموال آن را سرقت کرده‌اند. مالک دفتر بیمه نیز شکایتی در شهرستان رشت طرح کرده است.

با تجمیع تحقیقات میدانی کارآگاهان موفق شدند تصویر سارق دستگاه بازی را به دست بیاورند. درنهایت مخفیگاه متهم در شهرستان ورامین شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی او در مخفیگاهش دستگیر و خودروی تیبای مسروقه نیز از آن مکان  کشف شد.

متهم به سرقت خودرو با همکاری 3 تن از همدستانش اعتراف و مشخص شد که  سرکرده این باند فردی به نام «شاهرخ» است.

اجاره 20 دستگاه بازی رایانه‌ای
مخفیگاه شاهرخ در دولت‌آباد شناسایی و پس از مراقبت‌های ویژه پلیسی مشخص شد که او در خانه مجردی‌اش تردد ندارد. در گام بعدی از تحقیقات پلیسی، مخفیگاه او در کارخانه‌ای متروکه در فشافویه کشف شد. مأموران موفق شدند او را در مخفیگاهش دستگیر کنند. در بازرسی از خانه مجردی‌اش 3 خودروی مسروقه کشف شد.

شاهرخ در بررسی‌های پلیسی  به 9 سرقت خودرو اعتراف کرد. او گفت که با تغییر پلاک خودرو‌های سرقتی به شهرهای شمالی مراجعه و مرتکب 15 سرقت از منازل ویلایی شده است.

همچنین شاهرخ اعتراف کرد که با سرقت اوراق بیمه‌نامه‌ها از نمایندگی بیمه، 20 دستگاه بازی رایانه‌ای ps4 دیگر نیز اجاره و سپس سرقت کرده‌اند.

بنابراین موضوع به فرماندهی انتظامی شهرستان‌های آمل، رشت، رامسر، نور و… منعکس و تعدادی از مالباختگان شناسایی شدند. همچنین در عملیات‌های مستقل دیگری، 2 همدست متواری متهمان دستگیر شدند.

سرهنگ کارآگاه حیدر گودرزی، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه همه اعضای این باند با قرارهای قانونی از سوی مراجع قضائی روانه زندان شده‌اند، گفت: «پس از انهدام این باند حرفه‌ای، سرقت‌های خودرو تحت پوشش مأمور در سطح حوزه شهرستان ری متوقف شده است.»


منبع : روزنامه شهروند