تاریخ : 19:44 - 1400/01/31
کد خبر : 700934
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

آنچه لازم است پیش از تزریق چربی پشت پلک و زیر ابرو

آنچه لازم است پیش از تزریق چربی پشت پلک و زیر ابرو

گودی زیر چشم و خطوط تیره پشت پلک مشکلی است که بسیاری از افراد با افزایش سن با آن مواجه می شوند که بهترین روش از بین بردن آن ها تزریق چربی است.

تزریق چربی به پشت پلک یکی از راه های مطلوب و غیر تهاجمی برای برطرف نمودن گودی زیر چشم و خطوط تیره پشت پلک است، در این روش برای باز و شفاف شدن و حجم دادن پوست پشت پلک، از بدن خود فرد چربی برداشته می شود و به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

با روش تزریق چربی، خطوط ایجاد شده روی پوست و تیرگی آن از بین می رود و چون چربی از بدن خود شخص برداشته می شود بنابراین جای نگرانی برای پس زده شدن توسط بدن ندارد، علاوه بر این به دلیل سازگاری بیشتر با بدن، تاثیر بهتری خواهد گذاشت.

تزریق چربی
تزرق چربی پشت پلک برای رفع سیاهی دور چشم

سیاهی و تیرگی اطراف چشم، یک عارضه رایج است که با افزایش سن، یا به دلیل ژنتیک و نور خورشید ایجاد می شود. برای رفع این حلقه های تیره می توان از تزریق چربی استفاده کرد.

تزریق چربی برای چشم های فرورفته و عمل بلفاروپلاستی اصلاحی

یکی از پیشرفت های مهم در عمل های زیبایی صورت که در سالهای اخیر ابداع شده است، تزریق چربی برداشت شده از بدن خود فرد به قسمت های مورد نظر است. تزریق چربی در عمل جراحی زیباسازی پلک چشم ( بلفاروپلاستی ) یکی از موارد استفاده از این تکنیک می باشد. در دهه های اخیر روش های مختلفی برای ترمیم پوست استفاه می شد مانند کلاژن، رِستیلان، رژودرم و… که نتایج خیلی بسیار خوبی حاصل می شد. چنانچه در بخش پوست و موی نمناک اشاره کرده ایم هدف اولیه این روش ها، درمان و رفع چین و چروک پوست بود اما در حال حاضر می دانیم که این روش ها را می توان برای حجم دادن پوست نیز استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که کاهش حجم صورت (چربی، ماهیچه و استخوان)، اولین عامل تاثیرگذار در پیر شدن ظاهر افراد است که در اصطلاح به آن فروکش صورت گفته می شود. این تغییرات موجب شل شدن پوست، لاغر شدن صورت، گودی اطرف چشم و به طور کلی چهره استخوانی می شود. روش تزریق چربی یک روش مناسب برای بهبود این وضعیت است.
عوامل موثر در موفقیت تزریق چربی

میزان موفقیت تزریق چربی که اصطلاحا به آن، «ابقای چربی» نیز گفته می شود، به چند عامل مختلف بستگی دارد مانند تکنیک برداشت چربی، نحوه آماده سازی چربی برای عمل تزریق، قسمتی از صورت که تزریق چربی در آن انجام می شود، وجود زخم، یا عمل های جراحی که قبلا انجام شده است، وضعیت بافتی که تزریق چربی در آن صورت می گیرد و تکنیکی که برای تزریق چربی استفاده می شود.

به طور مثال چربی تزریق شده به زیر چشم بهتر از سایر قسمت های صورت جذب می شود، زیرا در این قسمت تحرک کمتری وجود دارد.

برای یک ارزیابی خوب، در تعیین این عوامل و چگونگی تاثیرگذاری آنها بر عملیات برداشت و تزریق چربی به زیر ابرو، می توان با یک دیدگاه انتقادی عمل کرد .اگر تزریق چربی توسط یک جراح متخصص صورت گیرد، عدم یکنواختی چربی در قسمتی که تزریق در آن صورت گرفته است، نسبت به گذشته کمتر رخ می دهد.

روش های نوین به گونه ای هستند که در آن کمتر این عوارض رخ می دهد اما در صورت یکنواخت نبودن تزریق چربی به زیر ابرو یا در هر قسمت دیگر می توان از طریق دارو یا عمل جراحی آن را برطرف نمود.

متخصصان تزریق چربی را روشی ارزشمند می دانند چرا که تاثیر فوق العاده ای بر نتایج جراحی های آنها داشته است مخصوصا در رابطه با جراحی بلفاروپلاستی مجدد (زیباسازی پلک چشم) در افرادی که چشم های فرورفته دارند این موضوع صدق می کند.

همچنین می توان گفت تزریق چربی برای عمل بلفاروپلاستی اولیه نیز ابزار ارزشمندی می باشد. زیرا در این عمل، برداشت بیش از حد چربی ممکن است باعث فرو رفتگی و گود رفتگی چشم ها شود که می توان از تکنیک تزریق چربی برای بهبود شرایط استفاده نمود.

رفع گودی چشم
مراحل برداشت و تزریق چربی

شکم، پهلوها، ران ها و باسن از قسمت های معمول برای برداشت چربی می باشند. مراحل برداشت چربی به این شکل است که در ابتدا محل مورد نظر ضدعفونی و استریل شده و سپس با بی حسی موضعی و استفاده از کانول های کوچک مخصوص، موضع را سوراخ می کنند تا چربی کشیده و برداشت شود. در مرحله بعد، با سانتریفیوژ کردن چربی، قسمت های اضافی آن جدا شده و چربی خالص تری به دست می آید.

در صورتی که عمل برداشت و سانتریفیوژ چربی به درستی انجام شود، 90 درصد سلول های چربی زنده مانده و عملکرد طبیعی خود را حفظ می کنند. در مرحله تزریق، باید محل مورد تزیق، استریل و بی حس شود و عمل تزریق چربی با استفاده از کانول های مخصوص انجام شود. البته باید توجه داشت تزریق چربی با مقدار کم و در چند مرحله، نسبت به تزریق یک جای مقدار زیادی چربی معمولا نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. یعنی برای دستیابی به نتیجه بهتر و ماندگاری طولانی تر این روش بهتر است تزریق چربی در چند جلسه با فواصل چهار تا شش ماهه انجام شود.

در این روش چون چربی از بدن خود بیمار گرفته شده و به بدن او تزریق می گردد، احتمال بروز واکنش های آلرژیکی که در روش تزریق ژل به وجود می آید، رخ نمی دهد. بنابراین روش تزریق چربی به پشت پلک یه راه کم عارضه برای جوانسازی صورت و لیفت کردن چشم، ابرو و پوست است. برای تزریق چربی نیازی به بستری شدن نمی باشد و به طور سرپایی انجام می گردد.

تزریق چربی علاوه بر بهبود ابرو کاربرد بسیار زیادی در رفع خط خنده، چین و چروک های صورت، خط فک و پایین چشم دارد.
مراحل اصلی تزریق چربی:

1. استفاده از لیپوساکشن به منظور تخلیه چربی

2. فرآوری و تفکیک چربی

3. تزریق دوباره چربی به ناحیه مورد نظر.

مراحل تزریق چربی
چه افرادی نباید تزریق چربی انجام دهند ؟

     بیمارانی که وزن آن ها در نوسان است و ثبات مشخصی ندارد. همچنین افرادی برای کاهش وزن زیاد خود برنامه ریزی نموده اند، چرا که کاهش یا افزایش بیست پوند یا بیشتر، ممکن است تاثیر تزریق چربی را از بین ببرد. اشخاصی که عمل جراحی بر روی چشم در گذشته انجام داده اند، و جای زخم آنها باقی مانده است کار تزریق چربی را برای پزشک دشوار می کند.
     افرادی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار نیستند.

اگر افراد دارای شرایط مناسب برای تزریق چربی نباشند نباید هرگز این روش را به صورت سر خود انجام دهند. یعنی زمانی که در زمینه های مختلف مشکل دارند قبل از هر اقدامی که ممکن است باعث ایجاد مشکلات شود، با پزشک مشورت نمایند. در صورتی که با نادیده گرفتن مشکلات خود اقدام به تزریق چربی کنند عوارض و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که فقط بخشی از زیان ها می باشد و افراد هزینه های مختلفی برای رفع مشکلات متقابل خواهند شد.
تزریق ژل برای پشت پلک بهتر است یا تزریق چربی؟

اغلب افراد تزریق چربی را بهتر از تزریق ژل می دانند زیرا فکر می کنند که چون چربی از بدن خود فرد برداشت می شود حتما تزریق را ایمن تر می کند. البته می توان گفت دلایل مختلفی برای عدم تزریق چربی به پشت پلک وجود دارد.

1. برای تزریق چربی به عمل جراحی نیاز است. یعنی چربی مورد نظر در ابتدا باید توسط عمل جراحی برداشته شده و با یک عمل جراحی دیگر به محل مورد نظر تزریق شود. همچنین برای حفظ نتایج این درمان هم به جراحی نیاز می شود زیرا در صورت عدم تزریق درست و نداشت رضایت از نتیجه، باید برای برداشتن چربی تزریق شده، عمل دیگری انجام داد.

2. مسئله ی مهمی که لازم دانستیم در بخش پوست و موی نمناک به آن اشاره کنیم این است که چربی خیلی سریع جذب بدن می شود. ممکن است پس از تزریق چربی 30 تا 70 درصد آن توسط بدن جذب شود،به همین دلیل برای حفظ حجم مورد نظر باید دوباره چربی تزریق نمود.

3. چربی نیازمند خونرسانی می باشد و در صورت کافی نبودن خونرسانی در ناحیه مورد نظر احتمال بروز عوارض جدی وجود دارد. به همین دلیل باید توسط عمل جراحی، چربی تزریق شده برداشته شود.

4. معمولا بافت چربی یکدست و هموار نمی باشد. بنابراین ممکن است تزریق آن باعث ایجاد برآمدگی و توده های کوچک و بزرگ در زیر پوست شود.

این عوارض در تزریق ژل به وجود نمی آید زیرا تزریق فیلرهای اسید هیالورونیک یا از بین بردن اثر آن ها به هیچ عمل جراحی نیاز ندارد.

به طور کلی برای تزریق، متناسب با تعداد و حجم مناطقی که باید تقویت شود بین 30 الی 120 دقیقه متغیر خواهد بود.

تزریق ژل یا چربی
مراقبت ویژه پس از جراحی

تورم و کبودی پس از پایان جراحی وجود دارد و درد در میزان کم، عادی است. علاوه بر این برای کنترل هر گونه ناراحتی م توان از میپسکن استفاده نمود. تزریق چربی با وجود ورم و کبودی، نیاز به نقاهت قابل توجهی ندارد.

زمان مورد نیاز برای بهبود، بستگی به میزان انجام عمل اولیه لیپوساکشن و نظر شخصی شما برای حضور در مکان های عمومی دارد. با این وجود بهتر است فعالیت های روزانه تا چند روز بعد از عمل به حداقل برسد. پزشک دستورالعمل های لازم برای مراقبت را به فرد می دهد که شامل اطلاعاتی مربوط به موارد زیر است:

    داروها (نسخه و هومیوپاتی)
    ارتفاع سر
    تمیز کردن محل برش
    خنک کردن

برای بهبود سریع تا حد ممکن استراحت کرده و موارد زیر را در نظر بگیرید :

    حداقل 10 تا 14 روز بعد از عمل سر به آرامی بالا گرفته شود (بالاتر از سطح قلب)، حتی هنگام خواب.
    پرهیز از مصرف محصولات حاوی آسپیرین به مدت 14 روز قبل و بعد از عمل
    خوابیدن به پشت یا به پهلو
    اجتناب از حمام بخار و سونا حداقل تا 6 هفته یا تا زمانی که پزشک اجازه بدهد
    خودداری از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تا زمان بهبودی کامل کبودی ها
    خودداری از فعالیت های شدید حداقل 7-10 روز مانند ورزش و کارهای سنگین در خانه


منبع : نمناک