تاریخ : 10:14 - 1400/02/09
کد خبر : 701320
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 کارگران در روز کارگر فریاد خواهند زد/ مطالبات جهانی کارگران چیست؟

کارگران در روز کارگر فریاد خواهند زد/ مطالبات جهانی کارگران چیست؟

روزجهانی کارگر، اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان صدای خود را برای صلح، حقوق، پایداری و عدالت اجتماعی_اقتصادی بلند خواهند کرد تا برابری را برای تمامی مردم برقرار سازند.

به نقل از کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، کارگران سراسر جهان دستاوردهای صنفی ۲۰۰ساله خود را در اولین روز از ماه «می‌» جشن خواهند گرفت. آنها مطالبات خود را برای ایجاد روابط کار مناسب و توسعه اشتغال پایدار، بیان خواهند کرد. 

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی نهادهای بین‌المللی، حدود ۲۵۰ میلیون فرصت شغلی به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته میلادی از بین رفت. همچنین این ویروس مرگبار، ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی دیگر را در سال جاری میلادی تهدید می‌کند. کنفدراسیون بین المللی اتحادیه کارگری از دولت‌ها می‌خواهد تا ایجاد اشتغال را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود درنظر بگیرند. تضمین بهبود و اشتغال پایدار باید بر مبنای اساسنامه سازمان بین‌المللی کار باشد. این مولفه‌ها را می‌توان در محورهای «افزایش سرمایه‌گذاری عمومی»، «سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و ایجاد برنامه‌های اشتغال عمومی»، «طرح تشویقی برای این اشتغال پایدار»، «سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش» و «رسمیت بخشیدن به کارهای غیررسمی» خلاصه کرد.

اگرچه اشتغال‌زایی خواسته اصلی کارگران و نیروی کار محسوب می‌شود اما مطالبات صنفی آن‌ها در محورهای اصلی «سازماندهی دستمزد و چانه‌زنی درباره آن»، «حمایت اجتماعی»، «برابری برای زنان و تمامی گروه‌هایی که با تبعیض روبرو هستند»، «تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و دسترسی همه به واکسن‌ها و درمان کرونا به صورت رایگان» خلاصه کرد.

اگر دستیابی به این مطالبات محقق شود، فقر جای خود را به رفاه همگانی خواهد داد، دموکراسی تقویت و جوامع براساس اقتصاد سالم شکوفا خواهند شد. اگر دولت‌ها از این الگو پیروی نکنند، مردم نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد می‌شوند. اگر دولت‌ها از این مولفه‌ها چشم‌پوشی کنند به نسل فعلی و آینده خیانت کرده‌اند. اول ماه می، اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان صدای خود را برای صلح، حقوق، پایداری و عدالت اجتماعی_اقتصادی بلند خواهند کرد تا برابری را برای تمامی مردم برقرار سازند.


منبع : ایلنا