تاریخ : 17:00 - 1400/02/14
کد خبر : 701576
سرویس خبری : فرهنگی
 

قرآن کریم در کدامیک از شب‌های قدر نازل شده است؟

قرآن کریم در کدامیک از شب‌های قدر نازل شده است؟

یک کارشناس مذهبی درباره زمان نزول قرآن کریم توضیحاتی ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شب قدر گفت: امام علی بن موسی الرضا (ع) می‌فرمایند «بالاترین لحظات یک سال روزی و ساعاتی است که رزق انسان، اجر انسان، خیرانسان و شرانسان مشخص می‌شود و به این ساعت‌ها و لحظه لیله القدر یا شب قدر می‌گویند». در قرآن داریم شب قدر شبی است که دفعتا قرآن بر قلب پیامبر (ص) نازل می‌شود. در‌های رحمت خداوند به طور عام بر روی انسان باز است. منادی سه بار از آسمان ندا می‌دهد، کسی هست که خدا او را نبخشیده باشد. به درگاه من و پیامبر (ص) می‌فرماید «بیچاره است بیچاره است بیچاره است کسی که در شب‌های قدر از رحمت خدا مایوس شود.»

وی افزود: در روایتی از امام حسن مجتبی (ع) آمده است «از شب بیست و یکم تا پایان ماه رمضان یعنی در ده روز پایانی ماه مبارک رمضان مادر ما حضرت زهرا (س) هر شب صورت ما را با آب می‌شست ما را بیدار نگه می‌داشت که ما از فیوضات شب‌های آخر دهه ماه رمضان بهره‌مند شویم» بعد می‌فرمایند «عزیزان مبادا در این شب‌ها که ماه مغفرت خداوند است، شما در خواب باشید» دو شب‌ از لیالی قدر در دهه سوم ماه مبارک رمضان دهه رحمت و مغفرت است. این ایام دوران اوج مغفرت و بخشش خداوند است و به همین دلیل انسان باید از این شب‌ها بهره‌مند شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از احتمالات شب‌های قدر شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. اما اینکه اهمیت کدامیک از این شب‌ها بیشتر است، مشخص نیست. اینکه در کدام شب قرآن نازل شده و ما برای شما ماه رمضان قرار دادیم در آن شب قدر قرار دادیم که در آن قرآن نازل شد. نگفتند که کدامیک از این سه شب است. بعضی‌ها حتی هرسه شب بیدارمی مانندرا احیا می‌گیرند. یک عرب از پیامبر اکرم (ص) سوال کرد من نمی‌توانم هر شب را در مسجد بگذرانم. چه کنم از فیوضات الهی بهره‌مند شوم. پیامبر (ص) فرمودند مانعی نیست. هرکجا که بودید شب بیست و سوم ماه رمضان را بیدار بمانید و از فیوضات الهی بی بهره نمانید. برای همین شب بیست و سوم را حتی شب لیلت الاعراب هم می‌گویند.

حجت الاسلام و المسلمین بهاری اظهار کرد: به شب نوزدهم شب وارثین می‌گوییم. شب بیست و یکم شب بندگان است که سرنوشت یک سال آینده را در آن می‌نویسند شب بیست و سوم شب امضاست که عرضه می‌شود و امضا می‌شود. در دنیا انسان می‌تواند حتی با تضرع و توجهی که به درگاه حق دارد، شر و مرگ را از خودش دور کند. یکی از جا‌هایی که می‌توان چنین دعا‌هایی را آورد شب‌های قدر است. اعمال دو حالت دارد اعمالی که برای دنیاست بهترین آن مذاکره الهی است، اما آنچه در جامعه جا افتاده و در روایات آمده است. باید در این شب‌ها انسان از خداوند طلب استغفار کند. این موضوع فقط مخصوص گناهکاران نیست.

وی بیان کرد: هر فردی حتی خود پیامبر (ص) هم می‌گفتند در شب قدر استغفار کنید. آنچه باید در شب قدر انجام دهیم ابتدا اعتراف به گناهانمان است. دوم بیان ضعف و زبونی خودمان و سوم طلب از خداوند است که دستمان را بگیرد. لذت حرف زدن با خداوند را در این شب بچشد؛ به همین دلیل آن کسی که اهل مناجات است در شب قدر به عالی‌ترین مراتب زندگی می‌تواند عروج کند و برسد. درباره اعمال این شب براساس مشترکات و مختصات اعمالی است از جمله آن‌ها می‌توان به خواندن آیات قرآن از برخی سوره‌های مشخص مثل انفال و سوره ملک که در قرآن مشخص شده و لعنت به قاتل حضرت امیرالمومنین (ع) صد مرتبه، خواندن صد رکعت نماز یا غالبا شش روز نماز قضا در مساجد اشاره کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در شب‌های قدر می‌توان دعا‌هایی از جمله دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح و دعای مجیر را خواند. دعای سحر که هر سحر تلاوت می‌شود و احیا گرفتن برای اینکه دوباره احیا شویم. اینگونه نباشد که از فردای شب قدر وارد جامعه شویم بگوییم خداوند گناهان یک سال گذشته مان را بخشیده است پس دوباره کار‌های قبلی مان را انجام دهیم. باید عُجب عمل برای ما وجود داشته باشد. قرآن سرگرفتن و قسم دادن خداوند به چهارده معصومش در نهایت دعا کردن از دیگر اعمال شب‌های قدر است.

حجت الاسلام و المسلمین بهار گفت: ما اطاعت کننده نداریم، ولی عبادت کننده داریم. عبادت کننده جهنمی است، ولی اطاعت کننده دیگر جهنمی نیست باید توجه کنیم و مراقبت کنیم که از این مسئله بهره‌مند شویم و بهترین عمل در شب‌های قدر قرآن سرگرفتن است. اول قرآن را بین خومان و خداوند شاهد و ناظر قرار می‌دهیم. اوج رسیدن انسان به خداوند در اینجاست که از همه جا ببرد و به خدا بپیوندد. این مریضی که وجود دارد یک گرفتاری در دنیاست و دائم منتظر معجزه‌ای از خداوند است برای اینکه این کنار برود چه کار کند. شخصی نزد حضرت رسول الله آمد و گفت برایم دعا کنید حضرت فرمودند دعا نمی‌خواهد رحم کنید تا خداوند به شما رحم کند. در شب‌های قدر همدیگر را دعا کنیم. به جایی برسیم که دلسوزی و محبت رفتار عادی جامعه مان شود.

وی افزود: در جشون کبیر به فرازی به نام یا کریم الصحف می‌رسیم یعنی کسی که هم می‌بخشد هم فراموش می‌کند. یعنی لطفش به بنده به گونه‌ای است که هم بنده را می‌بخشد هم فراموش می‌کند که این بنده خطایی کرده و او را عفو گرده است این زیباترین اسم خداوند است. از صفات دیگر خداوند که در جوشن کبیر آمده است از جمله عفو و کریم بودنش بهره‌مند شویم. این جملات زیباترین جملات است می‌گوید خدایا تو حتی به کسانی که ترا نمی‌شناسند رحم می‌کنی. مبنای مناجات حتما اجتماع نیست. یکی از مسائل در مناجات این است که حرف‌های دلت را بزنی. فلسفه دست جمعی دعا کردن این است که وقتی جمع می‌شویم ممکن است کسی در آن جمع باشد که خداوند به واسطه آن فرد دیگران را هم ببخشد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در دعاهای دست جمعی، افراد در ساعات مشخص با خداوند نجوا می‌کنند. این نجوایش به آسمان می‌رود و لطف خداوند شامل حالشان می‌شود. باید توجه کنیم عاشقانه و خالصانه از خداوند بخواهیم این بلا را مرتفع کند و از جمله عالم رخت بربندد. به تضرع و خضوع و خشوع توجه کنیم. سعی کنیم ارتباط برقرار شود و هیچگاه قطع نشود، اما غفلت نکردن از خدا یعنی اگر فردی شب نوزدهم و بیست و یکم را خوابید، اما حلال خدا را درست انجام می‌دهد و از حرام خدا را اجتناب می‌کند. باید نوع نگاه این فرد به خدا درست باشد حتی اگر این چند شب را احیا نگرفته باشد.

انتهای پیام/