تاریخ : 08:15 - 1400/02/18
کد خبر : 701753
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تلفات کرونا در کشور طی ۲ هفته آینده کاهش می‌یابد

تلفات کرونا در کشور طی ۲ هفته آینده کاهش می‌یابد

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: اکنون در قله پیک چهارم کرونا هستیم و با توجه به روند بیماری در کشور انتظار داریم، تا دو هفته آینده میزان بالای مرگ و میر کرونا در کشور کاهش یابد.

داوود یادگاری افزود: پیک چهارم کرونا به علت دورهمی ها و مسافرت های نوروز همچنان ادامه دارد، اکنون ایران یکی از بیشترین موارد مرگ و میر کرونا را در دنیا دارد. شواهد نشان می دهد که بیشتر موارد ابتلا به صورت خانوادگی و در بین افرادی که در دورهمی ها در کنار هم بوده اند و در صورت ابتلای یکی از آنها بقیه آنها نیز مبتلا شده اند.

وی ادامه داد: هنوز با موارد بالای ابتلاا +  و مرگ و میر کرونا در کشور مواجه هستیم اما با توجه به اینکه به قله پیک چهارم رسیده ایم و متاسفانه بالاترین میزان مرگ و میر را هم داریم اما به نظر می رسد به سمت شیب نزولی و کاهشی پیک چهارم حرکت می کنیم.

یادگاری گفت: ویروسی که در پیک چهارم کرونا شایع است، ویروس جهش یافته انگلیسی است که یکی از شاخص های آن این است که جوانان و سنین پایین تر را هم درگیر می کند و در مواردی این افراد نیز با شدت بالا به بیماری کووید۱۹ مبتلا می شوند.

وی افزود: نگرانی که اکنون وجود دارد، شیوع انواع دیگر ویروس کروناست که ممکن است مهاجم تر و خطرناکتر از نوع انگلیسی باشد، امیدوارم با اقدامات پیشگیرانه جلوی شیوع پیک های بعدی کرونا گرفته شود، مهمترین اقدام سرعت بخشی به روند واکسیناسیون است.

یادگاری ادامه داد: امیدواریم که روند واکسیناسیون در کشور سرعت بگیرید و بتوانیم هر چه سریعتر درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را واکسینه کنیم اگر بالای ۶۵ یا ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند تا حدی زنجیره انتقال ویروس در کشور کند می شود.

فوق تخصص عفونی گفت: هنوز درصد بالایی از جمعیت واکسن کرونا تزریق نکرده اند و تا رسیدن به میزان قابل قبول واکسیناسیون مدت زمانی طول می کشد بنابراین تا آن زمان باید به صورت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی رعایت شود، فاصله گذاری های اجتماعی و محدودیت ها باید ادامه پیدا کند تا میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور افزایش پیدا نکند.

به گزارش ایرنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت چهارشنبه گذشته اعلام کرد: در اکثر استانهای کشور به قله پیک چهارم کرونا رسیده ایم و روند افزایشی کرونا در بسیاری از استانها متوقف شده اما نگرانی جدید مشاهده مواردی از انواع جدید جهش یافته ویروس کرونا در کشور است.

به گفته وی، مواردی از ابتلا به ویروس هندی، هیبرید هندی- کالیفرنیایی ویروس کرونا که سوغات مسافران از خارج از در کشور دیده است. همچنین مواردی از ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته آفریقای جنوبی نیز در کشور مشاهده شده است. ویروسی که بسیار خطرناک است و فعلا به درمان و واکسن های موجود پاسخ نداده است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون دو میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۴ به طور قطعی به این ویروس مبتلا و شناسایی شده اند و از این تعداد  ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

بر اساس این گزارش، تقریبا همه تخت های مراقبت های ویژه بیمارستانهای کشور پر هستند و هم اکنون پنج هزار و ۵۳۴ بیمار بدحال کرونا در بخش‌های آی سی یو بیمارستانها بستری هستند.


منبع : ایرنا