تاریخ : 09:41 - 1400/02/18
کد خبر : 701770
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تب مالت بیماری‌ شناخته شده مشترک بین انسان و حیوان

تب مالت بیماری‌ شناخته شده مشترک بین انسان و حیوان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از بیماری بروسلوز (تب مالت) به عنوان یکی از مرموزترین بیماری‌های شناخته شده مشترک بین انسان و حیوان یاد کرد .

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از بیماری بروسلوز (تب مالت) به عنوان یکی از مرموزترین بیماری‌های شناخته شده مشترک بین انسان و حیوان یاد کرد و گفت : این بیماری به دلیل چهره‌های متفاوتی که از خود نشان می‌دهد، به بیماری هزارچهره معروف است.

او گفت : بیماری بروسلوز به لحاظ ویژگی‌های عامل مولد آن که عمدتاً میکروب درون یاخته‌ای است، چهره‌های متفاوتی از خود نشان داده که به عنوان بیماری هزار چهره معروف است.

یارویسی با بیان اینکه اینکه بیماری بروسلوز در انسان به عنوان تب مالت شناخته می‌شود، افزود: دام‌ها به عنوان کانون اصلی انتشار بیماری بروسلوز مورد توجه بوده و به عنوان پل ارتباطی بین عامل بیماری بروسلوز و انسان‌ها نقش بازی می‌کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مبارزه با بیماری بروسلوز از دو بعد بهداشتی و اقتصادی دارای اهمیت است، افزود: اگر این بیماری کنترل نشود سلامت جامعه انسانی را مورد هدف قرار می‌دهد، ضمن اینکه اگر در دام‌ها شیوع پیدا کند از بعد اقتصادی هم باعث خسارت زیادی به دامداران می‌شود، چون سقط جنین را در دام‌ها در پی داشته و باعث کاهش تولیدات و خارج شدن دام‌های مولد از چرخه می‌شود.

یارویسی با تاکید بر اینکه بیماری بروسلوز یا تب مالت از طریق استفاده از لبنیات آلوده خصوصاً پنیر‌هایی که افراد دوره گرد عرضه کرده و غیر پاستوریزه هستند به انسان منتقل می‌شود، ادامه داد: موثرترین راه پیشگیری از این بیماری استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه است، زیرا عامل بیماری با جوشاندن شیر از بین می‌رود. البته باید به یاد داشته باشیم که فریز کردن مواد غذایی این میکروب را از بین نمی‌برد.

او سپس با بیان اینکه بیماری بروسلوز سلامت گروه‌های شغلی زیادی از جمله کشاورزان، دامپروران، پرسنل دامپزشکی، پرسنل کشتارگاه‌ها و تمامی افرادی که به نحوی با دام و فرآورده‌های خام دامی سر و کار دارند را مورد مخاطره قرار می‌دهد، راه‌های انتقال آن را از طریق پوست، گوارش، چشم، تنفس، گزش حشرات و... عنوان کرد.

او اشاره‌ای به اقدامات انجام شده برای کنترل این بیماری در استان داشت و گفت: با اقدامات خوب انجام شده در استان از سال ۱۳۹۴ تاکنون این بیماری در استان ما سیر نزولی از نظر مبتلایان انسانی داشته و سعی می‌کنیم با تلاش مضاعف روند کاهشی بیماری تب مالت را در استان حفظ کنیم.

یارویسی از واکسیناسیون دام‌ها به عنوان یکی از راه‌های مهم کنترل بیماری یاد کرد و افزود: از چند روز گذشته واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک بالغ و حدود ۶۰۰ هزار راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز در استان آغاز شده، ضمن اینکه به طور همزمان دام‌ها علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم واکسینه خواهند شد.

او با اشاره به انجام این واکسیناسیون با حضور ۴۰ تیم دولتی و خصوصی، گفت: این واکسیناسیون کاملا رایگان بوده و تا پایان تیرماه به اتمام خواهد رسید .


منبع : باشگاه خبرنگاران