تاریخ : 13:08 - 1400/02/19
کد خبر : 701857
سرویس خبری : حوادث
 

 شکستگی بازوی نوزاد خرمشهری؛ ادعای قصور پزشکی واقعیت دارد؟

شکستگی بازوی نوزاد خرمشهری؛ ادعای قصور پزشکی واقعیت دارد؟

انتشار متن و تصویری از شکستگی در ناحیه بازوی نوزاد خرمشهری واکنش های مختلفی در فضای مجازی را در پی داشت که شبکه بهداشت نیز به این موضوع پاسخ داد.

عکسی در فضای مجازی منتشر شد که حاوی مضمونی از شکستگی دست نوزادی تازه متولد شده داشت.

با انتشار این تصویر پدر نوزاد مدعی شده این اتفاق در پی قصور پزشکی رخ داده و خدمات درمانی با تاخیر ارائه شده است.

شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نیز جوابیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

در متن این جوابیه آمده است به طور معمول چیزی در حدود ۰/۲ تا ۳ درصد تولد‌ها همراه با عوارض زایمانی نظیر زایمان سخت است که عوامل متعددی همچون وزن جنین، سابقه بیماری‌های مادر و علل ناشناخته در ایجاد آن موثر است.

در این بیانیه از زایمان سخت به عنوان یکی از چالش‌های زایمان و از جمله مواردی یاده شده که موجب به خطر افتادن جان مادر و نوزاد می‌شود، و در ادامه بیان شده که خروج نوزاد در این موارد با تکنیک‌های خاصی صورت می‌پذیرد که گاهی موجب آسیب‌هایی نظیر شکستگی استخوانی و آسیب به عصب دست می‌شود که در اغلب موارد این آسیب‌ها برگشت پذیر است.

در ادامه این بیانیه به مورد اخیر اشاره و قید شده است: در زایمان نامبرده، مادر ۲۵ ساله زایمان دوم بدون سابقه بیماری قبلی به زایشگاه مراجعه کرده، روند زایمان مادر طبیعی آغاز شده، در حین زایمان به دلیل وضعیت غیرطبیعی جنین (عدم چرخش مناسب سر) تکنیک‌های لازم برای پیشرفت زایمان انجام داده شد.

در ادامه قید شده در ساعات اولیه تولد عکس العمل‌های نوزاد نرمال بوده است، سپس به دلیل حرکت نکردن اندام فوقانی نوزاد، بررسی‌ها آغاز شده و بلافاصله با متخصصین اطفال و ارتوپدی هماهنگی‌های لازم انجام شد و متخصص ارتوپدی بر بالین نوزاد حاضر و نوزاد را ویزیت کرد.

طبق بند‌های این بیانیه پس از انجام اقدامات تشخیصی، شکستگی بازوی نوزاد مشخص و نوزاد به اتاق عمل انتقال داده شد و جا اندازی و گچ گیری برای انجام شد.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه متنی دیگر به نقل پدر نوزاد در فضای مجازی منتشر شد در این متن قید شده که در جوابیه شبکه بهداشت حق فرزندش پایمال شده و این قضیه که مورد مطالبه عموم قرار گرفت را تکذیب کنند.

در دلایل پدر نوزاد آمده هیچ گونه اطلاعی قبل از زایمان درباره اینکه زایمان سخت است را به پدر نوزاد ذکر نکردند و حال از زایمان سخت صحبت بعمل آمده.

در بند دوم این تکذیبیه آمده که پزشک ارتوپد پس از ۷ ساعت و پس از مطالبه گری‌های وی بر سر نوزاد حاضر شد.

همچنین در ادامه آمده است: آنچه که خود دکتر به عنوان موضوع عادی بیان کرد، خودشان در ابتدای امر کتمان می‌کردند و سپس زبانی به خطای خود اعتراف کردند و حال که موضوع بسیار عادی بوده چرا پس از مطالبه گری بنده در بیمارستان حین مراجعه به رئیس بیمارستان، ولی عصر (عج) پزشک معالج همسر بنده را تهدید به شکایت از اینجانب کرده است.

پدر نوزاد در این متن منتشر شده از متهم خطاب کردن وی در پی مطالبه گری سخن گفته و تاکید کرده که مادر بچه حتی در بارداری سابق هیچ مشکلی نداشته و زایمان بطور طبیعی انجام شده و حتی در فامیل هم مشکل جنینی یا ژنتیکی وجود ندارد.

او از پیگیری قضیه شکستگی بازوی نوزاد تا اخذ حقوق ضایع شده خبر می‌دهد.

صبح امروز هنگامه پروین مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در گفت وگو با خبرنگار ما، ادعا‌های منتشر شده به نقل از پدر نوزاد را رد کرد و گفت: تمام موارد در جوابیه قید شده و ادعا‌ها پس از انتشار جوابیه بی اساس است.

او تاکید کرد: پزشک و کادر درمان در این موضوع به موقع و بدون ثبت هر گونه شکایت به وظایف خود عمل کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در پایان گفت: پدر نوزاد یا هر فردی که شکایت یا ادعایی دارد به شبکه بهداشت مراجعه و مطالبه خود را به صورت مستقیم مطرح تا به موضوع رسیدگی شود و انتشار هر نوع مطلبی در فضای مجازی سندیت نداشته و قابل پیگیری نیست.


منبع : باشگاه خبرنگاران