تاریخ : 13:10 - 1400/02/19
کد خبر : 701858
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 دریافت دستمزد برای تزریق واکسن سالمندان؟ / مردم از ۵ صبح در صف واکسن هستند!

دریافت دستمزد برای تزریق واکسن سالمندان؟ / مردم از ۵ صبح در صف واکسن هستند!

برخی از مراکز واکسیناسیون سالمندان این روزها شاهد جمعیت زیادی هستند. سالمندانی که توان راه رفتن ندارند حالا باید برای دریافت نوبت و تزریق واکسن کرونا ساعت‌ها در صف و شلوغی بمانند. برخی با عصا و برخی هم با ویلچر راهی این مراکز می‌شوند و آنقدر منتظر می‌مانند تا اسمشان را صدا بزنند.

انگار ما ایرانی‌ها همیشه برای همه چیز باید در صف بمانیم. یک روز صف مرغ، یک روز صف روغن و حالا صف واکسیناسیون سالمندان! نه تن خمیده سالمندان توان ساعت‌ها انتظار کشیدن در این صف‌ها را دارد نه عصای در دستشان چاره‌ساز است. برخی از پنج صبح برای نوبت آمدند و برخی هم کمی دیرتر، مثلا ۷ صبح!

اینجا تنها یکی از مراکز بهداشت واکسیناسیون کرونای سالمندان است. مرکزی در جنوب شهر تهران. خیابان مرکز بهداشت با جمعیت مسدود شده است. برخی ویلچر دارند و برخی عصا به دست در گوشه‌ و کناری ایستاده‌اند. عده‌ای هم شانس پیدا کردن جایی برای نشستن کنار خیابان را پیدا کرده‌اند. برخی جوانتر هستند و برای ثبت‌نام پدر و مادر خود آمده‌اند. آنها هم روزه‌دار هستند و می‌گویند جانی برایشان نمانده.

مشخص نیست به طور دقیق برای چه سنی واکسیناسیون انجام می‌شود. یکی می‌گوید پدرش یک هفته از ۸۰ سال کمتر بوده و چند روز بعد باید مراجعه کند. آن یکی می‌گوید مادرش ۷۳ سال دارد و شامل واکسن شده و دیگری می‌گوید مسئولی که با آنها تماس گرفته و گفته بالای ۷۵ سال امروز در این مرکز واکسینه می‌شوند!

یکی از کسانی که پدر و مادرش را برای دریافت واکسن کرونا همراهی می‌کند، می‌گوید: «ساعت ۵ و نیم صبح آمدم و اسم نوشتم. حالا یک نوبت ۵۳ داده‌اند و یکی ۸۰! چطور می‌شود ۵۰ نفر اختلاف افتاده برای نوبت‌‌دهی در حالی که هر دو را یکجا اسم‌نویسی کردم؟!»

 

 

 

میان غلغله جمعیت صدای اعتراضی شنیده می‌شود، زنی که جلوی در ایستاده و نوبتش نشده. در همان حال شماره یکی از سالمندان برای دریافت واکسن خوانده می‌شود اما جمعیت زیادی جلوی در ایستاده‌اند. به زحمت و با اعتراض فرزندش راه را برای او باز می‌کنند. برخی هم نگرانند که همینجا و در همین شلوغی به کرونا مبتلا شوند.

مردی که جلوی در ایستاده و شماره‌ها را می‌خواند، خسته و کلافه از شلوغی خواهش می‌کند که مراجعه‌کنندگان از هم فاصله بگیرند. اما هم جمعیت زیاد است و هم درخواست برای واکسن. زن میانسالی می‌گوید: «از ساعت ۶ و نیم صبح اینجا آمدیم و حالا ساعت ۸ صبح شده، هنوز معلوم نیست کی نوبتمان شود که مادرم را ببرم.»

همین چند وقت پیش صف واکسینه بیماران خاص برای واکسن کرونا بود و حالا سالمندان باید همین راه را طی کنند. این در حالی است که وزیر بهداشت پیش از این گفته بود: « ما اجازه ندادیم صف مرغ و تخم‌مرغ برای دارو تکرار شود.» اما انگار برای واکسن کرونا تکرار شده.

اینجا هر کس به روشی خبردار شده است. یکی را مرکز بهداشت با تماس تلفنی مطلع کرده و یکی پیامکی. برخی هم از دوست و آشنا شنیدند.

 

 

 

تا چه سنی واکسن تزریق می‌شود؟

مشخص نیست به طور دقیق برای چه سنی واکسیناسیون انجام می‌شود. یکی می‌گوید پدرش یک هفته از ۸۰ سال کمتر بوده و چند روز بعد باید مراجعه کند. آن یکی می‌گوید مادرش ۷۳ سال دارد و شامل واکسن شده و دیگری می‌گوید مسئولی که با آنها تماس گرفته و گفته بالای ۷۵ سال امروز در این مرکز واکسینه می‌شوند!

اینجا هر کس به روشی از واکسیناسیون خبردار شده است. یکی را مرکز بهداشت با تماس تلفنی مطلع کرده و یکی پیامکی. برخی هم از دوست و آشنا شنیدند. برای دریافت نوبت هم باید ابتدا با کارت ملی مراجه کرده و اسم‌نویسی کنید، بعد نوبت می‌دهند و صدا می‌زنند. همه کسانی که امروز به اینجا آمده دز دوم واکسن را در یک روز دریافت نمی‌کنند. برای یکی ۱۱ خرداد وقت تعیین کرده‌اند و برای یکی ۱۶ خرداد و… .

کم و بیش در میان حرف‌های حاضران نگرانی برای کرونا و این شلوغی شنیده می‌شود. زن سالخورده‌ای که کنار خیابان لبه کانال نشسته می‌گوید: «کاش در این شلوغی پسرم زیاد جلو نرود. نگرانش هستم. خودم هم حالی ندارم. کمر و پاهایم درد می‌کند، حتی نشستن هم اذیتم می‌‌کند.»

 

 

۲۰۰ هزار تومان دستمزد برای تزریق واکسن!

مراکز دیگر هم کم و بیش با همین وضع مواجه هستند. یکی می‌گوید در شرق تهران از ۵:۳۰ صبح در صف بوده و آن یکی می‌گوید مراجعه کرده ولی مرکز بهداشت پاسخگو نبوده و ثبت‌نام نکرده. روایت‌ها از شلوغی مراکز واکسیناسیون زیاد است. به تهران هم محدود نمی‌شود. مریم می‌گوید: «پدربزرگش سه روز در شیراز در صف بوده و در نهایت هم واکسن به او نرسیده و منصرف شده!»

برخی هم توان رفتن تا خود ساختمان را نداشتند، اما در ازای پول مسئول تزریق واکسن به آنها کمک کرده است. زهرا می‌گوید: «جمعیت زیاد بود و مادرم هم توان راه رفتن نداشت، ۲۰۰ هزار تومان پول دادیم تا در ماشین برایش تزریق کردند.»

واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال به بالا از ۷ اردیبهشت آغاز شده و همچنان روند مشخصی برای نحوه اطلاع، ثبت‌نام و مراجعه وجود ندارد. پیش از این علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این مورد گفته بود: «برای تزریق واکسن کرونا به مراجعه حضوری و حتی نام‌نویسی در سایت نیازی نیست برای همه اولویت‌ها، پیامک فرستاده می‌شود. قرار نیست پیامک همه افراد یکباره ارسال شود در طول هفته بر اساس کد ملی‌ها پیامک دریافت خواهند کرد.»

اما حالا با گذشت چند روز وزارت بهداشت اعلام کرده سالمندان ۸۰ سال به بالا که هنوز موفق به تزریق واکسن نشده‌اند به سایتsalamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و نیازی به مراجعه حضوری در مراکز ندارند.

واکسیناسیون با همه نابسامانی‌ها در حال انجام است. لبخند و امید را در چهره و کلام خیلی‌ها در این مراکز می‌توان دید. یکی از کسانی که پدرش واکسینه شده با خوشحالی از مرکز بهداشت خارج می‌شود و می‌گوید: «واکسن زد.» لحظه‌ای که خیلی‌هایمان در انتظارش هستیم تا واکسیناسیون عمومی انجام شود و زندگی‌مان بار دیگر به چرخه طبیعی برگردد.


منبع : تجارت نیوز