تاریخ : 13:48 - 1400/02/23
کد خبر : 702091
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

شوک جدید برای مردم/توقف پرداخت وام بانکی در سال ۱۴۰۰

شوک جدید برای مردم/توقف پرداخت وام بانکی در سال ۱۴۰۰

آنطور که بانک‌ها به متقاضیان تسهیلات بانکی می‌گویند، روند تسهیلات‌دهی از اسفندماه تا زمان رسیدن سیاست‌اعتباری جدید در سال نو متوقف است اما دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی می‌گوید این بهانه برای نپرداختن وام از سوی بانک‌ها یک تخلف محرز است.

 عموما هر سال ابتدای اردیبهشت ماه سیاست اعتباری جدید برای تغییر در شرایط و مبالغ برخی از انواع تسهیلات به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود.

امسال اما با این که بیش از ۲۰ روز از اردیبهشت ماه گذشته هنوز برخی شعب بانکی به بهانه نرسیدن بسته‌های تسهیلاتی سال جدید، درخواست تسهیلات را نمی‌پذیرند و از مردم می‌خواهند تا زمان رسیدن سیاست اعتباری جدید صبر کنند.

اما علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان می‌کند که روند اعطای تسهیلات در شبکه بانکی نباید به هیچ عنوان با این بهانه متوقف شود.

او توضیح می‌دهد: تا زمانی که سیاست اعتباری جدید ابلاغ شود، وام‌دهی براساس سیاست قبلی ابلاغ شده، ادامه پیدا می‌کند و البته هر سال ممکن است مبلغ و شرایط تسهیلات تغییر کند که در آن صورت سیاست اعتباری جدیدی ابلاغ می‌شود اما تعطیلی در تسهیلات دهی معنا ندارد.

به گفته این مسئول اگرچه ممکن است سیاست اعتباری تازه ابلاغ شود اما این دلیل نمی‌شود که بانک تا زمان ابلاغ نشدن این سیاست‌ها به کل روند وام‌دهی را متوقف کنند و سیاست سال قبل را ادامه ندهند.

او درباره توقف تسهیلات دهی پیش از نوروز هر سال در شبکه بانکی هم اینطور توضیح می‌دهد: تا روز آخر سال بانک‌ها موظف هستند تسهیلات دهند اگر در اسفندماه کندی در تسهیلات وجود دارد به علت منابع و بودجه آن است که ایجاب می‌کند از مشتری بخواهند فروردین یا اردیبهشت ماه مراجعه کند.

قیطاسی ادامه می‌دهد: بانک‌ها بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارند باید همیشه در چارچوب مقررات اعطای تسهیلات داشته باشند، مگر این که بودجه واحدی به اتمام رسیده باشد و اعلام کند که این ماه نمی‌تواند تسهیلات بدهد. بانک‌ها در حال حاضر موظف هستند بر اساس شرایط و مقرراتشان درخواست تسهیلات را بپذیرند و اگر بودجه داشته باشند، پرداخت کنند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اگر مردم در مراجعه به شعب بانکی با موردی مواجه شدند که ادعا کرد تسهیلات دهی تا زمان ابلاغ سیاست اعتباری جدید متوقف است، باید به سامانه آن بانک و واحد رسیدگی به شکایات اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

او با بیان این که واحد بازرسی هر بانکی آمادگی پاسخگوی مردم در صورت شکایت در این موضوع است، درباره زمان ابلاغ سیاست‌های اعتباری جدید می‌گوید: ابلاغ سیاست اعتباری جدید زمان مشخصی ندارد و حتی ممکن است وسط سال ابلاغ شود. عموما در ابتدای سال شرایط را تغییر می‌دهند اما تا حالا که چیزی نرسیده است.


منبع : تجارت نیوز