تاریخ : 06:20 - 1400/03/11
کد خبر : 703047
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دست‌اندازی دولت بر سود مردم / «اول تورم را کنترل کنید، بعد مالیات بگیرید!»

دست‌اندازی دولت بر سود مردم / «اول تورم را کنترل کنید، بعد مالیات بگیرید!»

دولت قرار است مالیات بر عایدی سرمایه وضع کند. اما مردم می‌گویند این اقدام به آن معناست که دولت می‌خواهد سهم قابل توجهی از سودی که سرمایه‌گذاران از خرید طلا، دلار، سکه، مسکن و خودرو به دست می‌آورند را به عنوان مالیات بگیرد.

 دولت می‌گوید اگر مردم دلار، طلا، سکه، مسکن و خودرو خریدند و سود کردند باید بخش قابل توجهی از آن سود را به دولت بدهند. برای این که این پول را بگیرد طرح مالیات بر عایدی سرمایه را چند سالی است به مجلس برده، این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و برای تصویب نهایی دو ماه دیگر به صحن علنی مجلس می‌رود.

براساس جزئیات این طرح اگر فردی ملک، طلا، دلار و خودرویی که می‌خرد را کمتر از یک سال بفروشند یعنی مصرف‌کننده نیست و باید مالیات بدهد. این مالیات بر سودی است که فرد در زمان فروش به دست می‌آورد.

فردی که خانه می‌خرد و در کمتر از یک سال می‌فروشد باید ۴۰ درصد از سودی که در این مدت کرده به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه بپردازد. این مالیات برای فروش خودرو، طلا و ارز در سال اول ۳۰ درصد است و در سال‌های بعد به مراتب کمتر می‌شود.

حالا مردم شاکی هستند که دولت خودش علت گرانی و تورم است، چرا از شرایطی که خودش برای مردم ایجاد کرده سود می‌خواهد؟

«خیلی وقت ها ماشین یا طلا رو آدم برای سود دلالی نمیفروشه. بلکه به خاطر نیاز مالی این کار رو میکنه. مثلا من مجبور شدم ماشین صفر رو بعد سه ماه بفروشم تا بتونم بذارم روی پول خرید خونه. درسته در ظاهر مثلا ۵۰ میلیون از فروش ماشین سود کردم اما این افزایش قیمت شامل اون آپارتمان هم شده. چه کسی این تورم مسکن رو برای من جبران میکنه؟»

«کدوم‌ سود ؟ در شرایط ثبات بله، ولی در شرایط تورم ۴۰٪ حرف از سود بی معناست.»

«مشکل اینجاست که دولت میخواد از بی ارزشی پول و سرمایه مردم هم سوء استفاده کنه»

«کجای دنیا ماشین یا هر کالای دیگری بخری با گذشت زمان سود می بره؟ جوابش هیچ کجا است !!! ایران هم استثنا نیست و سودی در کار نیست بلکه کاهش ارزش پول است که مقصر اصلی آن دولت است»

دولت در ضرر هم شریک است؟
بازارها به خصوص بازارهای طلا و ارز با نوسانات بسیاری همراه است و همواره برخی از سرمایه‌گذاران در این بازار ضرر می‌کنند. وقتی دولت خودش را شریک سود می‌داند آیا شریک ضرر هم می‌داند؟

در واقع دولت با سیاست‌هایی که لحاظ می‌کند و با تورم و گرانی ارزش پول را پایین می‌آورد. در این شرایط مردم برای حفط ارزش پولشان وارد بازارها می‌شوند در این موقع دولت خودش را شریک سودی می‌داند که واقعی نیست. اما آیا وقتی مردم ضرر کردند دولت در ضرر هم سهیم می‌شود؟

«سوال اینجاست که یه نفر سکه میخره و بر حسب اتفاق یا نیاز میخواد اونو چند مدت بعدش بفروشه و زمان فروش قیمتش بیاد پائین، اونوقت دولت تو ضرر این فرد هم شریک میشه؟»

«پیشنهاد میکنم اول ضررهای بورس را پرداخت کنند و بعد سودش را بگیرند»

«اگر کسی ضرر کرد چی من الان طلا خریدم ۱۵۰ میلیون میخوام بفروشم سی میلیون کم شده آیا ضرر هم جبران میشه یا فقط دولت در سود خودش رو شریک میدون»

«هر چی تو ضرر های الان شریک شدن اون موقع هم شریک میشن»


منبع : تجارت نیوز