تاریخ : 17:25 - 1400/03/18
کد خبر : 703595
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

در حیاط خلوت دولت چه خبر است؟دخل و خرج ناهمخوان در صندوق بازنشستگی کشوری

در حیاط خلوت دولت چه خبر است؟دخل و خرج ناهمخوان در صندوق بازنشستگی کشوری

تحقیق و تفحص از مجموعه‌های صندوق‌های بازنشستگی موجب امید در دل بازنشستگان شده که بدانند با اموال و سرمایه آنها، در حیاط خلوت دولت چگونه مدیریت و برخورد شده که این روزها صندوق منتسب به آنها در گِل گیر کرده است.

کارگر آنلاین | کاندیدای اخراجی از دولت در گفت‌وگوی ویژه خبری اذعان داشت که صندوق‌های بازنشستگی که از پول بازنشسته ها درست شده است، بازدهی اکثر آنها منفی شده و دولت برای حقوق این بازنشستگان مجبور بوده که از بودجه جاری دولت استفاده کند.

آقایانی که اقتصاددانی که فقط اقتصادخوانده‌اند و این‌روزها خود را ناجی اقتصاد می‌دانند، آیا نمی‌دانند که منفی شدن صندوق‌های بازنشستگی یعنی یک فاجعه اقتصادی که در حال حاضر دیده نشده و صدای آن شنیده نمی‌شود اما؛ اگر وای اگر روزی که بگندد، نمک!

قشنگ این خاطره‌گویی دراماتیک آقای میرداماد از دولت، ما را به یاد داستان "کباب غاز" محمدعلی جمالزاده انداخت که قرار بود هر کاری را انجام دهیم که مهمانان به این غاز دست نزنند اما؛ مسئول مراقبت از کباب طی سالیان گذشته، خودش اولین نفر حکم حمله را داد!

اگر پول بازنشسته‌ها به جای ریخته شدن در این صندوق‌ها آجر یا حتی تخم‌مرغ خریداری می‌شده، الان بازدهی بهتری می‌داشت؛ شرکت‌های که سودی به دست بازنشستگان نمی‌دهند، و به جای سرمایه‌محور شدن به کارگرمحور تبدیل شده‌اند.

این صندوق‌ها باید شرکت‌ها را به قیمت منصفانه به بخش‌خصوصی واقعی واگذار نمایند و سرمایه باقی‌مانده را سرمایه‌گذاری‌های مطمئن صرف کنند، اگر دولت بعدی هرکه می‌خواهد باشد، یک فکر اساسی برای صندوق‌های بازنشستگی نکند، با یک بحران بزرگ در آینده مواجه هستیم، بحرانی که اقتصاد کشور را به چالش خواهد کشید.

۵ هلدینگ بزرگ زیر چتر صندوق بازنشستگی
صندوق بازنشستگی کشوری دارای ۵ هلدینگ بوده که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده و یکی از این هلدینگ‌ها «شرکت آتیه صبا» است.

شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ آتیه صبا در زمینه‌های مختلفی اعم از «گردشگری»، «صنعت و معدن»، «حمل و نقل» و «صنایع غذایی» فعالیت می‌کنند که برای مشخص شدن وسعت آن چند نمونه را تنها می‌توان عنوان کرد.

هلدینگ صنایع و معادن و گردشگری
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۰:۲۱
شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا هلدینگ صنایع و معادن و گردشگری صندوق بازنشستگی کشوری است که طبق اطلاعات وب‌سایت شرکت و اطلاعات سامانه کدال، در حال حاضر ۵۹ شرکت (شامل ۹ شرکت بورسی و ۵۰ شرکت غیربورسی) در زیرمجموعه خود دارد.

در حوزه جهانگردی و گردشگری
شرکت‌ سرمایه‌گذاری ایران‌گردی و جهانگردی
شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پرشین‌گلف
شرکت توسعه دهکده آب‌درمانی محلات و شرکت آرین‌پارسه
در حوزه صنعت و معدن
شرکت آپاداناسرام
هلدینگ تجارت الکترونیک پیشگامان آتیه صبا
شرکت بازرگانی نوین‌کاسپین آتیه صبا
شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع لاستیک (مجتمع نخ‌تایر صبا)
شرکت مجتمع معادن مس تکنار
شرکت صدر معادن ایرانیان
صنایع کاغذسازی قائمشهر
شرکت تولیدی تجهیزات ایمنی
کارخانه سیمان یاسوج
شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی 
شرکت‌های بخش حمل‌ونقل
شرکت بین‌المللی بازرگانی صنعت‌پاک آتیه صبا
شرکت آزادراه امیرکبیر
شرکت آزادراه تبریز-ارومیه
آزادراه شرق سپاهان
شرکت گلف‌اجنسی ایران
شرکت ملی نفتکش ایران
شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی ایران
شرکت هواپیمایی آسمان
شرکت‌های غیرمدیریتی
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
سیمان اردستان
گروه صنعتی رنا
کاشی و سرامیک سعدی
پشم شیشه ایران
سیمان ساوه
هلدینگ عمران و ساختمان
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۰:۲۰
شرکت عمران و ساختمان تراز پی‌ریز هلدینگ عمران و ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری که در زیرمجموعه خود هفت شرکت غیربورسی دارد.

شرکت‌های عمارت هشتم شرق
شرکت فن‌آوران تراز پی‌ریز
شرکت سازه پی‌ریز
شرکت محراب عمران تهران
شرکت بازرگانی ترازان پی‌ریز 
هلدینگ غذایی و دارویی
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۰:۱۹
سرمایه‌گذاری صبا جهاد هلدینگ غذایی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری که ۱۴ شرکت (یک شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی) در زیرمجموعه خود دارد.

شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)
شرکت پیچک
شرکت جبل دماوند صبا
شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی فجر جهاد
شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس
شرکت آتیه پگاه
شرکت صنایع لبنی اراک (صلا)
شرکت مجتمع طیور فارس
شرکت آبزی فرآیند بوشهر
شرکت بازرگانی پدیده نیکان صبا ۱۱ شرکت زیرمجموعه این هلدینگ است که شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) خود ۲۹ زیرمجموعه تولیدی دارد.

هلدینگ مالی
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۰:۱۷
شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه هلدینگ بخش مالی که ۹ شرکت (دو شرکت بورسی و هفت شرکت غیربورسی) در زیرمجموعه خود دارد.

شرکت نوآوران مدیریت سبا
موسسه راهبرد‌های بازنشستگی صبا
واسپاری آتیه صبا
شرکت بیمه ملت
خدمات پشتیبان صندوق بازنشستگی کشوری
شرکت تأمین سرمایه امین
کارگزاری صبا جهاد
موسسه حسابرسی صندوق بازنشستگی و شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق ۹ شرکت زیر هم شرکت‌های تابعه این هلدینگ بوده و همچنین بیمه ملت، بیمه البرز، بیمه دانا، گروه صنایع بهشهر ایران و تأمین سرمایه امین، پنج شرکت مدیریت این هلدینگ هستند. 

هلدینگ بخش انرژی
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۰:۱۶
شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (صباانرژی) که ۲۴ شرکت (۱۰شرکت بورسی) و ۱۴ شرکت غیربورسی دارد.

از مجموع ۲۴ شرکت مذکور، ۱۰ شرکت کنترلی (دارای حداکثر کرسی هیات‌مدیره) و ۱۴ شرکت نیز مدیریتی (دارای اقلیت کرسی هیات‌مدیره) است.

شرکت پتروشیمی جم
شرکت صبافولاد خلیج‌فارس
شرکت گسترش‌تجارت پارس سبا
شرکت لوله‌سازی اهواز
شرکت پلی‌پروپیلن جم
شرکت خدمات‌گستر صباانرژی
شرکت ارزش‌آفرینان تجارت صبا
شرکت فولاداکسین خوزستان و پتروشیمی اصفهان
با نگاهی به مجموعه‌های هلدینگ آتیه صبا در می‌یابیم که دست این هلدینگ آنچنان بسته نیست اما؛ نحوه مدیریت کاملا می‌تواند بازنشستگان را عرش به فرش برساند یا برعکس!

هواپیمایی آسمان تنها یکی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ بوده و البته این شرکت دارای ۵۰ هتل ۳ یا ۴ ستاره در سطح کشور بوده طبق آخرین آمارهای منتشرشده قبل از اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور یعنی سال۹۶، این هتل‌ها ۳میلیارد تومان ضررده بوده‌اند. حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که این هتل‌ها چگونه می‌خواهند منافع بازنشستگان را تامین کنند آن‌هم با مشکلات امروزی که "کرونا" یکی از آنهاست.

از سوی دیگر، داغی که بر تن اقتصاد ایران باقی مانده، "کفش ملی" است؛ زمانی که در این کارخانه بالغ بر ۱۲هزارنفر را از لحاظ مالی تامین می‌کرد امروز طبق گزارش مقتدایی نماینده مردم در خانه ملت که در صحن علنی مجلس نیز بیان شد، حتی زمین‌های این کارخانه نیز به فروش رفته و محصولات این شرکت در کارخانجات دیگری تولید شده و تنها برای فروش به فروشگاه‌های کفش ملی ارسال می‌شود؛ از این رو شرکت کفش ملی تقریباً از بین رفته و نابود شده است.

بر اساس تصمیم‌هایی اتخاذ شده مجلس شورای اسلامی، در اردیبهشت‌ماه تحقیق و تفحص از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی آغاز شده که ذره‌بین آن بیشتر بر زیرمجموعه‌های هلدینگ آتیه صبا بوده که در حال حاضر زیان‌ده هستند؛ بنابراین تحقیق و تفحص از مجموعه مذکور موجب امید در دل بازنشستگان نیز شده که بدانند با اموال و سرمایه آنها، در حیاط خلوت دولت چگونه مدیریت شده که این روزها صندوق در گِل گیر کرده است.

دولت آینده فقط ۴سال وقت ترمیم دارد وگرنه "تامین اجتماعی" به مرز ورشکستگی می‌رسد
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران نیز در همین راستا عنوان کرده که دولت دست در جیب سازمان تأمین اجتماعی کرده و ۱۶صندوق بیمه داریم که طبق گزارش‌های مجلس شورای اسلامی، ۱۵ مورد از آن‌ها به جز تأمین اجتماعی همه ورشکسته هستند.

دولت مکلف است به آحاد مردم خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و... ارائه دهد، اما نمی‌دانیم با چه مجوزی از اموال بازنشستگان و بیمه شدگان، مهمان بر سر این سفره می‌آورد که اگر این رویه ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۰۴ سازمان تامین اجتماعی به مرز ورشکستگی می‌رسد.

لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به صندوق‌ها برای حفظ آتیه بازنشستگان
هنگامی که در اواخر اردیبهشت‌ماه صدای پای تحقیق‌وتفحص مجلس از مجموعه شرکتهای(هلدینگ) آتیه صبا آمد، این نوید داده شد تا شاید شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی بتوانند یک گردگیری از آمارهای مالی خود داشته باشند و اصلا گزارشی برای بازنشستگان به بیرون درز کند که درون این شرکت‌ها چه خبر بوده و غیر از خبرهایی از نوع حقوق‌های نجومی، آیا می‌توان در کورسوی اخبار بد این هلدینگ‌ها، آینده‌ای را دید یا خیر!

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس

بازنشستگان عزیز کشور از اقشار مهمی هستند که در مباحث مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته اند. با عنایت به اینکه معیشت بازنشستگان اهمیت بالایی برای نمایندگان مجلس و همه دلسوزان کشور دارد، حراست و حفاظت از اموال آنان همواره در اولویت است. اگر اموال متعلق به بازنشستگان کشور در مسیر درست بکارگرفته   و به خوبی مدیریت شود، می‌تواند سود سرشاری برای کشور و بازنشستگان داشته باشد. در مقابل اگر مدیریت نامطلوبی شکل گیرد، می‌تواند باعث ضربه به کشور و همچنین قشر عزیز و زحمت کش بازنشسته شود.

شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا مسئولیت بخشی از اموال مهم بازنشستگان کشور را در اختیار دارد. برای مثال، کارخانه کفش ملی که متعلق به بازنشستگان است، نامی پرآوازه در بین مردمان ایران زمین است.

این کارخانه در سالیان گذشته در جهت پرداخت بدهی دولت، به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

کارخانه کفش ملی در دولت‌های مختلف دچار مشکلات عدیده‌ای؛ شد و مورد بی لطفی و بی توجهی قرار گرفت. بازنشستگان و فعالان رسانه‌ای بار‌ها در این خصوص ابراز نگرانی کردند که چه شده است که کارخانه‌ای که روزی دارای هزاران کارگر بود و در تولید کشور نقش بسزایی داشت، الان بگونه‌ای شده است که حتی کارخانه و ماشین آلاتی ندارند. در صورتیکه با نشان تجاری (برند) مشهور این شرکت می‌توانست در حوزه بین الملل دارای شعبات متعدد باشد.

این کارخانه با آن نام و آوازه و ظرفیتی که داشت، می‌توانست نقش بسزایی در سودآوری برای بازنشستگان و همچنین خدمت به تولید کشور داشته باشد.

ضرورت دارد مشخص شود که چرا این دارایی‌های مطرح و مهم بازنشستگان، مورد بی توجهی قرار گرفته و چه افرادی و چه سیاست‌هایی باعث بوجود آمدن چنین وضعیتی برای شرکت‌هایی همچون کفش ملی شده اند.

این ظرفیت می‌توانست خدمت بزرگی به ایجاد اشتغال و تولید ملی کند، اما دقیقا برعکس عمل گردیده و صرفا هم اکنون این کارخانه خریدار کفش‌های سایر تولیدی هاست. شرکت  سرمایه گذاری آتیه صبا که مدیریت شرکت‌های مختلفی همچون کفش ملی را برعهده دارد، در خصوص مدیریت سایر شرکت‌ها نیز عملکرد مطلوبی نداشته است و ضرورت دارد عملکرد این هلدینگ که دارایی بازنشستگان در اختیارش می‌باشد، مورد بررسی ویژه و تحقیق و تفحص قرار گیرد.

سوال اصلی: بازنشستگان عزیز کشور از اقشار مهمی هستند که در مباحث مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته اند. با عنایت به اینکه معیشت بازنشستگان اهمیت بالایی برای نمایندگان مجلس و همه دلسوزان کشور دارد، حراست و حفاظت از اموال آنان همواره در اولویت است. اگر اموال متعلق به بازنشستگان کشور در مسیر درست بکارگرفته  و به خوبی مدیریت شود، می‌تواند سود سرشاری برای کشور و بازنشستگان داشته باشد. در مقابل اگر مدیریت نامطلوبی شکل گیرد، می‌تواند باعث ضربه به کشور و همچنین قشر عزیز و زحمت کش بازنشسته شود. هلدینگ آتیه صبا مسئولیت بخشی از اموال مهم بازنشستگان کشور را در اختیار دارد. برای مثال، کارخانه کفش ملی که متعلق به بازنشستگان است، نامی پرآوازه در بین مردمان ایران زمین است. کارخانه کفش ملی در دولت‌های مختلف دچار مشکلات عدیده‌ای شد و مورد بی لطفی و بی توجهی قرار گرفت. بازنشستگان  و فعالان رسانه‌ای بار‌ها در این خصوص ابراز نگرانی کردند که چه شده است که کارخانه‌ای که روزی دارای هزاران کارگر بود و در تولید کشور نقش بسزایی داشت، الان بگونه‌ای شده است که حتی کارخانه و ماشین آلاتی ندارند. در صورتیکه با نشان تجاری (برند) مشهور این شرکت می‌توانست در حوزه بین الملل دارای شعبات متعدد باشد.

این کارخانه با آن نام و آوازه و ظرفیتی که داشت، می‌توانست نقش بسزایی در سودآوری برای بازنشستگان و همچنین خدمت به تولید کشور داشته باشد. ضرورت دارد مشخص شود که چرا این دارایی‌های مطرح و مهم بازنشستگان، مورد بی توجهی قرار گرفته و چه افرادی و چه سیاست‌هایی باعث بوجود آمدن چنین وضعیتی برای شرکت‌هایی همچون کفش ملی شده اند. این ظرفیت می‌توانست خدمت بزرگی به ایجاد اشتغال و تولید ملی کند. شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا که مدیریت شرکت‌های مختلفی همچون کفش ملی را برعهده دارد، در خصوص مدیریت سایر شرکت‌ها نیز عملکرد مطلوبی نداشته است و ضرورت دارد عملکرد این هلدینگ که دارایی بازنشستگان در اختیارش می‌باشد، مورد بررسی ویژه و تحقیق و تفحص قرار گیرد.


طبق این گزارش، سوال‌‌های اساسی که از در این راستا مطرح شده به شرح زیر است:
عملکرد و نحوه مدیریت شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا درخصوص شرکت‌های زیرمجموعه
عملکرد مالی، فعالیت‌های تخصصی و قرارداد‌های کلان شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و شرکت‌های زیر مجموعه همچون کفش ملی
بررسی صورت‌های مالی آتیه صبا و شرکت‌ها از جمله کفش ملی
بررسی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران عامل، هیات مدیره ها، معاونین، مشاوران و تجارب کاری، مدارک تحصیلی و حقوق مزایای ایشان توسط شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا
بررسی آیین نامه‌های اداری و استخدامی و چگونگی بکارگیری و قطع همکاری با افراد
بررسی وضعیت اموال و مستغلات آتیه صبا و شرکت‌های زیر مجموعه از جمله کفش ملی
حال باید منتظر نشست و دید که گزارش عملکردی که از صندوق بازنشستگی در پایان عمر دولت دوازدهم بیرون می‌آید حاوی چه نکاتی بوده و بازنشستگان سر سفره خود آیا «همان همیشگی» را سرو می‌کنند که "هیچ" یا اینبار مدیران صندوق خبرهای خوشی را برای عایدی بازنشستگان به ارمغان آورده‌اند. 


منبع : بورس نیوز