تاریخ : 09:04 - 1400/03/20
کد خبر : 703708
سرویس خبری : حوادث
 

 پرونده‌های خبرساز زنان متهم به قتل؛ شهلا، دلارا، ریحانه و دیگران

پرونده‌های خبرساز زنان متهم به قتل؛ شهلا، دلارا، ریحانه و دیگران

شهلا، کبری، فاطمه، معصومه، دلارا، ریحانه و افسانه، معروف‌ترین زنان قاتلی هستند که سرنوشت برخی از آنها با چوبه دارگره خورد و بعضی از این نام‌ها نیز با رضایت اولیای دم، شانس دوباره برای زندگی پیدا کردند. شهلا، یکی از جنجالی‌ترین قاتلان در دهه ۸۰ بود. نام شهلا زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی را به قتل رساند. او از ۱۳ سالگی دل در گرو عشق ناصر داشت و به‌عنوان همسر موقت، وارد زندگی او شد. سال ۸۱ زمانی‌که ناصر همراه با تیم پرسپولیس به خارج از کشور رفته‌بود با کلیدی ‌که از او گرفته‌بود وارد خانه‌اش شد تا به‌گفته خودش، با قتل لاله، او را از زندگی ناصر حذف کند. در این پرونده ابتدا مرورکوتاهی داریم بر زندگی هر یک از این قاتلان و سرنوشت آنها.بعد در گفت‌وگو با عبدالصمد خرمشاهی که وکالت این زنان را به‌عهده داشت ناگفته‌های پرونده آنها را مرور کردیم.

شهلا، کبری، فاطمه، معصومه، دلارا، ریحانه و افسانه، معروف‌ترین زنان قاتلی هستند که سرنوشت برخی از آنها با چوبه دارگره خورد و بعضی از این نام‌ها نیز با رضایت اولیای دم، شانس دوباره برای زندگی پیدا کردند. شهلا، یکی از جنجالی‌ترین قاتلان در دهه 80 بود. نام شهلا زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی را به قتل رساند. او از 13 سالگی دل در گرو عشق ناصر داشت و به‌عنوان همسر موقت، وارد زندگی او شد. سال 81 زمانی‌که ناصر همراه با تیم پرسپولیس به خارج از کشور رفته‌بود با کلیدی ‌که از او گرفته‌بود وارد خانه‌اش شد تا به‌گفته خودش، با قتل لاله، او را از زندگی ناصر حذف کند. در این پرونده ابتدا مرورکوتاهی داریم بر زندگی هر یک از این قاتلان و سرنوشت آنها.بعد در گفت‌وگو با عبدالصمد خرمشاهی که وکالت این زنان را به‌عهده داشت ناگفته‌های پرونده آنها را مرور کردیم.

قدیمی‌ترین زندانی زن
فاطمه، زمانی لقب قدیمی‌ترین زندانی زن ایران را به‌خود اختصاص داده‌بود. او در 43سالگی و به جرم قتل یکی از اقوام همسرش به زندان رفت. در آن سال‌هاگفته شد فاطمه، مقتول به نام مجید را به خانه کشانده و با ریختن سمی پودرمانند در دوغش، او را به قتل رسانده‌است. دربازجویی‌های اولیه فاطمه اتهام قتل را پذیرفت اما در ادامه جلسات دادگاه منکر اعترافاتش شد. در شرایطی که فاطمه هم دربیم و امید قصاص بود، سرانجام پس از تحمل 20سال زندان و با پرداخت دیه در سال 92 اززندان آزاد شد.

عروس سیاه‌بخت
کبری خانواده فقیری داشت و برای این‌که باری از روی دوش خانواده‌اش بردارد، تصمیم گرفت با خواستگار میانسال اما پولدارش که پسر 18ساله‌ای هم داشت، ازدواج‌کند. کبری پس از مدتی زندگی مشترک، با مادرشوهر 75سا‌له‌اش اختلاف پیدا کرد. اختلافات تا آنجا پیش رفت که پنجم آبان 79 و طی یک درگیری، او را با ضربات چاقو به قتل رساند. عروس 20ساله دستگیر شد و پس از برگزاری چهار جلسه دادگاه به قصاص محکوم شد. او 13سال در زندان ماند و سال 92 از زندان آزاد شد.

قتل پزشک عمومی
تیرماه86 و زمانی که ریحانه فقط 19سال داشت به جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، پزشک عمومی 47ساله دستگیر شد. ریحانه آن زمان طراح دکوراسیون داخلی بود و مقتول از او خواسته‌بود مطبش را طراحی کند. روزی‌ که ریحانه به مطب رفت، طبق ادعای ریحانه، مقتول قصد تجاوز به او را داشت که با ضربه چاقو از خود دفاع کرد. پرونده او سروصدای زیادی در داخل و خارج از کشور به‌پا کرد اما در نهایت با رد ادعای دفاع مشروع در دادگاه و صدور حکم قصاص، سوم آبان 93 به دار آویخته شد.

جنجال در جزیره
همه چیز از زمانی آغاز شد که شوهر با از دست دادن شغل خود در تهران برای کار به کیش رفت. بهزاد دوست شوهر افسانه، مبلغی به شوهر افسانه قرض داد تا از کیش به تهران جنس ببرد. زمانی‌که شوهر افسانه در تهران بود به ادعای افسانه، بهزاد با وجود تأهل و دو فرزند قصد تجاوز به او را داشت اما افسانه او را با 27ضربه چاقو به قتل رساند. پس از دستگیری، مادر بهزاد قصاص می‌خواست و هشت سال افسانه را بلاتکلیف گذاشت اما درنهایت پس‌از محاکمه، افسانه در 34سالگی و در سال83 از زندان آزاد شد و نزد سه فرزندش بازگشت.

دلارا؛ دختر نقاش
دلارا در زمان قتل فقط 17سال داشت. روز حادثه، همراه با دوست پسرش امیرحسین به خانه مهین، دخترعموی پولدار پدرش رفت تا امیرحسین با او درمورد شخصی ‌که می‌خواست خانه مهین را با سند جعلی بفروشد، صحبت‌کند. دلارا درباره روز قتل گفته‌بود به آشپزخانه رفتم اما وقتی برگشتم متوجه شدم امیرحسین با چوب ضربه محکمی به او زده‌است. امیرحسین از من چاقو خواست و با 16ضربه ، مهین را به قتل رساند. بعد هم از من خواست قتل را گردن بگیرم.  این ادعا از سوی دادگاه مورد قبول نبود و قضات با توجه به محتویات پرونده و شواهد کشف شده در صحنه قتل، دلارا قاتل شناخته شد و ادعای او را برای فرار از مجازات دانستند. با تایید این حکم در دیوان عالی کشور، دلارا 11 اردیبهشت88 در زندان لاکان رشت قصاص شد. امیرحسین نیز که به جرم معاونت در قتل به 10سال حبس محکوم شده‌بود، یک سال پس از اعدام دلارا در زندان خودکشی‌کرد.


منبع : جام جم