تاریخ : 12:57 - 1400/03/20
کد خبر : 703722
سرویس خبری : فرهنگی
 

ماموریت اصلی وسواس خناس به تاخیر انداختن توبه و استغفار است/ استغفار، انسان را از آتش جهنم الهی به اوج عزت می رساند

ماموریت اصلی وسواس خناس به تاخیر انداختن توبه و استغفار است/ استغفار، انسان را از آتش جهنم الهی به اوج عزت می رساند

حجت الاسلام حیدری کاشانی گفت: وسواس خناس که در سوره ناس به آن اشاره شده است یکی از فرمانده های ارشد دستگاه ابلیس است و ماموریت اصلی او تاخیر در توبه و استغفار است که باید از شر او به خدا پناه ببریم.

حجت الاسلام حیدری کاشانی، مدیر کانون مهدوی طلیعه ظهور در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) به اهمیت استغفار و توبه اشاره کرد و گفت: گناه می تواند انسان را از دایره ولایت امامان خارج کند و تا کسی از دایره ولایت شیطان خارج نشود و جدیت بر ترک معصیت و مهاجرت از معصیت نداشته باشد به ساحت ولایت معصومین و صادقین(ع) وارد نمی شود.
مدیر کانون مهدوی طلیعه ظهور به اثرات مخرب معصیت اشاره کرد و گفت: برخی از معصیت ها بلا و نقمت را نازل می کند، برخی نعمت ها را تغییر می دهد، برخی دعا را رد می کند و باعث حبس دعا می شود و برخی معصیت ها ظلمت و تاریکی روحی، روانی و اخلاقی را برای ما به ارمغان می آورد. 
کثیر استغفار بودن جبران معصیت است
وی ابراز کرد: برای جبران معصیت هایی که مرتکب شده ایم و در دام شیطان افتادیم باید چه کاری  انجام دهیم و هنر بندگی چیست؟ در پاسخ باید گفت که کثیر الاستغفار باشیم.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: در قرآن کریم، به آثار استغفار اشاره شده است: « فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا، وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا، پس گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است، آسمان را بر شما ریزش کنان مى‌فرستد و شما را با اموال و فرزندان یارى مى‌کند و براى شما (از همان آب باران) باغ‌ها قرار مى‌دهد و براى شما نهرها جارى مى‌سازد. ».
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در جای دیگر توصیه حضرت نوح شیخ المرسلین(ع) این است که «ففرو الی الله، فرار کنید به سمت خدا». اگر دقت کنید اصل عرفانی و قرآنی را از این بیان حضرت نوح باید
برای جبران معصیت هایی که مرتکب شده ایم و در دام شیطان افتادیم باید چه کاری انجام دهیم و هنر بندگی چیست؟ در پاسخ باید گفت که کثیر الاستغفار باشیم.
دریافت کنیم.
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی با خاطرنشان کردن اینکه اگر انسان اهل فرار و شتاب گرفتن به سمت خدا نباشد قطعا اهل فرار شتاب گونه به سمت غیر خدا خواهد بود، افزود: انسان عجول آفریده شده است « کَان الانسانُ عجولا » بنابراین یک نوع عجله و شتاب در وجود و ذات هر کدام از ما وجود دارد. به چه علت خداوند این عجله و شتاب را در وجود ما قرار داده است؟ برای این است که اهل شتاب گرفتن به سمت خدا باشیم و در این چند روز گذر دنیا نمانیم.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: در روایت داریم که عجله از جانب شیطان است، اینکه انسان بی درنگ به شتاب به سوی کاری می شتابد این از سوی شیطان است، اما زمان نماز که می شود می فرماید عجلوا بالصلاه.
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی با بیان اینکه ممکن است این سوال پیش آید که عاقبت عجله خوب است یا خیر؟ اظهار کرد: امام علی(ع) در حدیثی تکلیف را مشخص می کند و می فرماید اگر کار شما خدایی باشد عجله به سمت آن خوب، محبوب و مطلوب خداوند رحمان است، اما کار اگر دنیایی و غیر خدایی باشد باید درنگ و اندیشه کرد بنابراین عجله همیشه بد نیست.
فاستبقوا الخیرات باشید و به سمت خوبی ها عجله کنید
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به همین علت انسان باید فاستبقوا الخیرات باشد و به سمت خیرات عجله و شتاب کند و اگر عجله و شتاب را خرج خیرات و خیر رسانی نکنیم، خرج معصیت و گناه می شود.
حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به اینکه توبه یعنی بازگشت دوباره به سمت خدا، افزود: در رانندگی پیش آمده است که اشتباه کرده و چون سرعت دارید دوربرگدان را رد می کنید و برمی گردید تا اشتباه خود را جبران کنید، توبه و استغفار هم همین حالت را دارد و دوربرگردان است.
استغفار انسان را از آتش جهنم الهی به اوج عزت می رساند
وی ابراز کرد: گاهی یک لحظه
انسان باید فاستبقوا الخیرات باشد و به سمت خیرات عجله و شتاب کند و اگر عجله و شتاب را خرج خیرات و خیر رسانی نکنیم، خرج معصیت و گناه می شود.
استغفار، انسان را از آتش جهنم الهی به اوج عزت و عاقبت بخیری می رساند.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: مستحب است انسان این دعا را در سجده آخر یا در قنوت تماز خود بخواند:«یا من له الدنیا و الاخرة، ارحم من لیس له الدنیا و الاخرة. ای کسی که دنیا و آخرت از آن اوست، رحم کن به کسی که نه دنیا دارد و نه آخرت.».
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی اظهار کرد: باید مراقب باشیم چرا که شیطانی به نام وسواس خنّاس داریم که در سوره ناس مامور شدیم از شر آن به خداوند رحمان پناه ببریم.
وی ابراز کرد: در روایات توصیه شده است که روزتان را با سه بار تلاوت سوره ناس و فلق آغاز کنید و شب خود را، پیش از خواب با سه بار تلاوت سوره فلق و ناس به پایان ببرید.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: حدیثی را دیدم و حسرت خوردم که چرا از این دو سوره کمتر بهره می بریم. پیامبر اکرم می فرمایند: « عصاره تمام کتاب های آسمانی و معارف تمام پیامبران الهی در دو سوره فقل و ناس خلاصه شده است و بر قلب من نازل شد.».
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیامبر اکرم(ص) تعبیر زیبایی را به کار بردند. معارف 124000 پیامبر در این دو سوره است؛ بنابراین مشخص است معارف بسیاری دارد و ساده از کنار آن نمی توان گذشت از این رو فلق و ناس را باید رمزگشایی کرد و با تلاوت بدون تدبر نمی توان از آن گذشت.
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی اظهار کرد: در سوره فلق از نفاسات فی العقد به خدا پناه می بریم. منظور از آن چیست؟
وی ابراز کرد: زنان بی عفت و حجاب با آرایش و دلربایی در خیابان ها ظاهر می شوند و دین و ایمان مردم را غارت می کنند، آن ها مانند ساحرانی هستند که دیگران را سحر می کنند و مجذوب و مشعوف خودشان می کنند و نفاسات فی العقد زنان و دخنران بی بند و باری هستند که آرایش می کنند و با عریان گرایی مردم عالم را
شیطان وسواس خناس وظیفه اش این است که توبه را به تاخیر می اندازد و می گوید نمی خواهی توبه کنی و دیر نمی شود و بگذار زمانی که حالش را داشتی و به اندازه ای دعوت به تاخیر می کند که عاقبت انسان گناهش یادش می رود بنابراین مراقب باشید که گرفتار نشوید و باید بر وسواس خناس غلبه کنید.
به سوی خود جذب می کنند و به دام شیطان می اندازند.
ماموریت اصلی وسواس خناس به تاخیر انداختن توبه و استغفار است
وی ابراز کرد: وسواس خناس یکی از فرمانده های ارشد دستگاه ابلیس است و ماموریت اصلی او تاخیر در توبه و استغفار است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: زمانی که انسان معصیت را مرتکب می شود و روح ایمان و  ولایت امامان از او می رود به دایره ولایت شیطان وارد شد و لحظه ای فطرت او بیدار می شود و می خواهد برگردد راه او چیست؟ در پاسخ باید گفت راه برگشت، توبه و استغفار است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما این شیطان وسواس خناس وظیفه اش این است که توبه را به تاخیر می اندازد و می گوید نمی خواهی توبه کنی و دیر نمی شود و بگذار زمانی که حالش را داشتی و به اندازه ای دعوت به تاخیر می کند که عاقبت انسان گناهش یادش می رود بنابراین مراقب باشید که گرفتار نشوید و باید بر وسواس خناس غلبه کنیم.
وی ابراز کرد: بسیاری گناه می کنند اما یک لحظه که دل خود را به خدا وصل می کنند و آمرزش می طلبد و خداوند رحمان دریا دریا گناهان را می بخشد.
صلوات؛ برنده ترین و موثرترین ذکری است که گناهان را می سوزاند
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در میان ذکرها و دستورات استغفاری، نمازی به نام استغفار است که واقعا معجره آسا اثر می کند و ریشه و بنیان گناهان را از بین می برد.
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی اظهار کرد: برنده ترین و موثرترین ذکری که ریشه گناه را می زند، ذکر صلوات به آستان محمد و ال محمد است. آیت الله بهجت می فرماید گشتیم و گشتیم و در میان اذکار بالاتر و موثرتر از ذکر صلوات به آستان محمد و آل محمد پیدا نکردیم.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: مخصوصا در شب و روز جمعه که شب مغفرت و آمرزش از خداوند است ذکر صلوات فضیلت بیشتری پیدا می کند و سعی کنید
با مداومت بر صلوات انسان می تواند ریشه گناهان را بسوزاند و نورانی تر بشود و از ظلمت گناه به سمت نورانیت برود.
110 مرتبه بفرستید.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: با مداومت بر صلوات انسان می تواند ریشه گناهان را بسوزاند و نورانی تر بشود و از ظلمت گناه به سمت نورانیت برود.
وی ابراز کرد: حضرت آیت الله بهجت می فرمایند از دوران نوجوانی که نماز استغفار را از یکی از اساتیدم در نجف اشرف فرا گرفتم، هیچ روزی این نماز را ترک نکردم.
نماز استغفار باعث گشایش روزی و برطرف شدن آشفتگی های زندگی می شود
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی با اشاره به اینکه کوتاه ترین ذکر استغفار، استغفرالله است، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« اذَا رَایتَ فی مَعاشِک ضَیقا و فِی امرک اِلتیاثا فَانزِل حاجَتَک بِالله عَزوجلَّ و لا تدَع صلاهَ الاستِغفارِ و هِی رَکعتان... علی هیته صلاه جَعفر یُصلِح اللهُ لک شانک کُله.».
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد:  وقتی در معیشت و رزق و روزی تنگنا دیدید و در امورات آشفتگی و سرگردانی دیدید حاجت خود را پیش خداوند عرضه کنید و بر نماز استغفار مداومت کنید تا گره کور و آشفتگی و سرگردانی شما برطرف شود.
وی ابراز کرد: مداومت بر نماز استغفار باعث می شود خداوند تمام امورات شما را اصلاح کند و گویا خداوند به میدان زندگی ما می آید و آشفتگی و تنگناهای زندگی را برطرف می کند و تمام اموز مادی و معنوی ما را اصلاح می کند، تمام خواهران و برادران مبلغ این نماز باشند.
حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: اگر استغفار در امتی مورد غفلت قرار نگیرد، شاهد نزول برکات و خیرات از آسمان و زمین خواهیم بود.   
کارشناس مسائل دینی در رسانه ملی ابراز کرد: محافل و مجالسی چون دعای کمیل و روضه حضرت سیدالشهدا(ع) رنگ و بوی استغفاری دارد و می تواند مشکلات ما را در عرصه فردی خانوادگی  اجتماعی حل کند.
 


منبع : رضوی