تاریخ : 14:17 - 1400/03/23
کد خبر : 703968
سرویس خبری : اجتماعی
 

افزایش شمار غرق شدگان چهار محال و بختیاری در اوج خشکسالی

افزایش شمار غرق شدگان چهار محال و بختیاری در اوج خشکسالی

چهار محال و بختیاری با وجود دوری از دریا اما به دلیل داشتن رودخانه‌های پر آب و خروشان همه ساله شاهد غرق شدن تعدادی از مردم این استان به ویژه در فصول گرم سال است.

 موضوع غرق شدگی از چالش‌های پیش‌روی استان است که همه ساله تلفات قابل توجهی را روی دست استان می‌گذارد. براساس آمار منتشره سازمان پزشک قانوی کشور سال گذشته ۲۰ نفر از مردم استان به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست دادند که از این مجموع دو نفر زن  و ۱۸ نفر مرد بودند.

براساس این آمار، چهار محال و بختیاری ردیف ۲۰ جدول مرگ و میر بر اثر غرق شدگی کشور را بین ۳۱ استان به خود اختصاص داد که این رقم قابل توجه و رسیدگی به آن ضروری است. موضوع مهم دیگر  این است که غرق شدگی بعد از مرگ و میر براثر تصادفات جاده‌ای  بیشتر آمار متوفیان حوادث استان در سال گذشته را به خود اختصاص داد.

شروع حوادث در سال جاری
اما غرق شدگی در چهار محال و بختیاری همچنان در حال وقوع است و در چند روز گذشته براساس اخبار روابط عمومی اوژانس استان دو حادثه غرق شدگی در چهار محال و بختیاری روی داد که در این حوادث ۵ نفر جان خود را از دست دادند.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: روز جمعه گذشته ۲۱ خرداد ۵ نفر در رودخانه‌های ارمند و کارون ۴ این استان غرق شدند.

محمد حیدری گفت:یکی از این حوادث در رودخانه ارمند از سرشاخه‌های رودخانه کارون روی داد که طی آن ۳ برادر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند.

 وی با اشاره به اینکه کارشناسان فوریت‌های پزشکی به محل حادثه در رودخانه ارمند اعزام شده بودند بیان کرد: متاسفانه تلاش‌های کارشناسان فوریت‌های پزشکی برای نجات جان این ۳ برادر بی‌نتیجه ماند. همچنین در حادثه‌ای دیگر  ۲ جوان در رودخانه کارون شهرستان اردل غرق شدند.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارشناسان فوریت‌های پزشکی پایگاه اورژانس کارون پس از دریافت گزارش‌های اولیه به محل حادثه اعزام شدند، افزود: پیکر افراد غرق شده به بیرون آب منتقل شد اما با توجه به اینکه زمان زیادی از غرق شدن آن‌ها گذشته بود، تلاش‌های تکنسین‌های اورژانس برای احیا این ۲ نفر ثمری نداشت.

اکنون چهار محال و بختیاری به دلیل کاهش بارندگی در اوج خشکسالی به‌سر می‌برد که این عوامل افزایش دمای هوای استان را به همراه دارد. مساله‌ای که موجب شده تا برخی افراد برای فرار از گرما و آب‌تنی به رودخانه‌های همیشه خروشان بروند. جا دارد مسئولان ذی‌ربط استان با اطلاع‌رسانی عمومی، هشدارهای لازم را به مردم بدهند و نهادهای ذی‌ربط نقاط پرخطر را شناسایی و اعلام کنند تا وقوع این دست حوادث کاهش پیدا کند.