تاریخ : 14:23 - 1400/03/23
کد خبر : 703970
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبر خوش برای اعضای نظام مهندسی ساختمان/تغییرات در تعرفه ها آغاز شد

خبر خوش برای اعضای نظام مهندسی ساختمان/تغییرات در تعرفه ها آغاز شد

قهرودی، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از ابلاغ شرح خدمات هفت رشته مهندسی ساختمان و همچنین تعیین و ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای در چهار رشته مهندسی خبر داد.

کارگر آنلاین | علی‌محمد عبدی‌قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، از ابلاغ شرح خدمات رشته‌های مهندسی و همچنین تعیین و ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای نظارت در چهار رشته اصلی مهندسی (عمران، معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی)، مهندسی خبر داد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با اعلام این مطلب که هم اکنون دو موضوع شرح خدمات هفت رشته مهندسی که از سال ۹۶ مقدمات آن در دستور کار بوده  و همچنین تعیین درصد حق‌الزحمه بین‌رشته ای در دستور کار قرار دارد، گفت: طی سه ماه گذشته وقت فراوانی صرف تدوین شرح خدمات مهندسی شد و دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه با همفکری و همراهی نمایندگان شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و همچنین برخی از  اعضای سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها موضوع به جمع‌بندی رسید که به زودی شرح خدمات مهندسی نهایی ابلاغ می‌شود.

عبدی با اشاره به اینکه تاکنون شرح خدمات مهندسی در هفت رشته مهندسی (عمران، معماری، شهرسازی، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، نقشه‌برداری، ترافیک) به شکل مدون وجود نداشت، افزود: یکی از دلایل اختلاف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها فقدان شرح خدمات مدون بوده که سبب تداخل در ارایه خدمات مهندسی می‌شد. به عنوان نمونه برخی از مسئولیت‌های ناظر معمار با ناظر سازه به دلیل نبود شرح خدمات تداخل شده که این تداخل‌ها سبب بروز مشکلاتی بود که با تدوین و ابلاغ شرح خدمات این مشکلات حل خواهند شد.

وی تصریح کرد: شرح خدمات مهندسی تدوین شده در هفت رشته مهندسی که به زودی ابلاغ خواهد شد، چارچوبی تعیین کرده که اختلافات بین رشته‌های مهندسی و مهندسان رشته‌های مختلف را برطرف خواهد کرد و بخش‌هایی از کار که عملا به دلیل اختلاف ناظران از نظارت خارج می‌شد، به چرخه نظارت برمی‌گردد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از دیگر مشکلات موجود بین اعضای سازمان‌های نظام مهندسی را تعیین درصد بین رشته‌ای حق‌الزحمه نظارت برای چهار رشته عمران، معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی برشمرد و با اشاره به اینکه سال‌ها درصد حق‌الزحمه به شکل سلیقه‌ای در استان‌ها تعیین می‌شد از ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای نظارت و طراحی برای چهار رشته مهندسی به زودی خبر داد.

عبدی‌قهرودی توضیح داد: درصد حق‌الزحمه نظارت برای چهار رشته مهندسی، سال‌ها بلاتکلیف و سلیقه‌ای تعیین می‌شد و هر استانی بر اساس مصوباتی که از هیات چهارنفره استان اخذ می‌کرد تفکیک درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای را تعیین می‌کرد که عملا مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است. به عنوان نمونه در یک ساختمان درصد خدمات ارایه شده در بخش نظارت توسط ناظر سازه، ناظر معماری، ناظر تاسیسات مکانیکی و ناظر تاسیسات برقی در دو استان مجاور متفاوت و در نوسان است.

وی تاکید کرد: هم اکنون درصد حق‌الزحمه نظارت بین رشته‌ای در چهار رشته در تمامی استان‌های کشور اخذ بررسی شده و با ابلاغ درصد حق‌الزحمه نگاه سلیقه‌ای برطرف خواهد شد و طبق چارچوب مدون در خصوص اخذ حق‌الزحمه بین رشته‌ای نظارت و طراحی عمل خواهد شد.

عبدی‌قهرودی گفت: بعد از ابلاغ شرح خدمات، تعیین و ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای در  چهار رشته اصلی مهندسی ساختمان انجام خواهد شد.