تاریخ : 05:50 - 1400/03/24
کد خبر : 704011
سرویس خبری : فرهنگی
 

شوک ناراحت کننده به حاجیان ایرانی

شوک ناراحت کننده به حاجیان ایرانی

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب گفت: برای دومین سال، زائران ایرانی ازحضور درکنگره حج محروم شدند.

 همزمان با آغاز هفته حج و دهه کرامت، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز یکشنبه در گفت وگویی به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های بعثه مقام معظم رهبری در هفته حج پرداخت.

وی با گرامیداشت دهه کرامت و هفته حج اظهار کرد: حج در اسلام، اهمیت و ارزش بسیار والایی دارد و همین سب است که حج را در فروع دین اسلام قرار گرفته است؛ بنابراین ضرورت دارد با معرفی درست و دقیق این فریضه بزرگ، مردم بیشتر با معارف و اسرار آن آشنا شوند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به تصمیم عربستان درمورد حج تمتع سال جاری تصریح کرد: متاسفانه امسال هم زائران بیت‌الله الحرام خارجی از انجام مناسک حج تمتع محروم شدند و عربستان اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم را با ظرفیت محدود تنها با حضور۶۰ هزار زائر برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه معاون وزیر حج عربستان در تماس تلفنی با رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد شماری از زائران کشور‌های خارجی که مقیم عربستان هستند، می‌توانند در مراسم حج شرکت کنند و حضور زائران خارج عربستان برای هیچ کشوری امکان پذیر نیست، یادآور شد: عربستان همچون سال گذشته درخصوص اعلام حج و شیوه برگزاری آن بسیار تعلل کرد، در حالی که می‌توانست به صورت محدود زائران را از کشور‌های خارجی بپذیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای اعزام زائران به حج امسال تمامی تمهیدات لازم را پیش بینی و یا انجام داده بود، افزود: عربستان بدون نظرخواهی از کشور‌های اسلامی و بدون پاسخ به درخواست این کشورها، امسال نیزهمچون سال گذشته حج را به زائران کشورش و یا افراد مقیم این کشور محدود کرد و از آنجا که هیچ ایرانی در عربستان زندگی نمی‌کند و سفارت ما در این کشور تعطیل است حج امسال بدون حضور حجاج ایرانی برگزار می‌شود.

وی یکی از آثار برگزاری حج را حل مشکلات جهان اسلام عنوان کرد و در عین حال گفت: اگر حج، واقعاً حج ابراهیمی باشد در این صورت می‌تواند مشکلات امت اسلامی را برطرف کند.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه «حج، خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی» به عنوان شعارحج امسال انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: روز اول ذی القعده همزمان با روز اول هفته حج به نام «حج، مقام و منزلت زن»، روز دوم به نام «حج، خودسازی و معنویت» روز سوم به نام 《حج، بهداشت و سلامت》، روز چهارم به نام «حج، مقاومت اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی»، روز پنجم به نام «حج، برائت از مشرکین و استکبار جهانی» روز ششم به نام «حج، ولایت و رهبری» و روز پایانی به نام «حج انسجام و اقتدار اسلامی» نامگذاری شده است.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود به انتخابات پیش روی اشاره و تصریح کرد: مسئله انتخابات به‌واسطه اهمیت بالای خود در نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کانون توجه بنیانگذار کبیر نظام (قدس سره) و خلف صالح ایشان (مدظله) قرار داشته و با حساسیتی خاص پیگیری شده است، امروز نیز باید برای برگزاری انتخاباتی باشکوه تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مردم با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای به دشمنان نظام و انقلاب اسلامی پاسخی کوبنده بدهند و زمینه‌های اقتدار و شکوفائی کشور را در پیشگاه جهانیان به اثبات برسانند.