سالت صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای سال ۱۳۹۹ بر ایجاد و ترویج فرهنگ «بازنشستگی پویا» با تکیه بر سهگانه «امنیت اقتصادی، کیفیت سلامت و توسعه ارتباطات اثربخش» قرار گرفت که یکی از مولفههای مهم چنین سیاستی، «ایجاد ارتباط دوسویه و اثربخش» با هدف تسهیل شرایط دسترسی آسان و آنلاین به همه خدمات، جلوگیری از رفت و آمدهای شهری و بین شهری ذینفعان به ویژه بازنشستگان در دوران کرونا و پساکرونا و کاهش هزینههای این عزیزان در طولانی مدت است.
نرم افزار صبااپ در نشست شورای فناوری اطلاعات کشور که با حضور رئیس جمهور، وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و همچنین اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، به عنوان نرم افزار متحول شده و فعال در دولت الکترونیک و یکی از پروژههای مهم این حوزه معرفی و رونمایی شد.
طراحی و استفاده از همه درگاههای خدماترسانی با عملیاتی کردن و توسعه خدمات غیرحضوری و آنلاین اجرایی شد تا این سازمان بزرگ بیمهای، با توجه به مخاطبان خاص آن، به دردسترسترین سازمان خدماترسان برای بازنشستگان و وظیفه بگیران و کلیه ذینفعان بدل شود.
سامانههایی برای بهبود ارتباط با بازنشستگان و ذینفعان
اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در همین رابطه در پستی در اینستاگرام نوشت: امروز، جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در حضور آقای روحانی، رئیسجمهور برگزار شد و طی آن از چند پروژه مهم رونمایی شد. یکی از این پروژهها، سامانههای هوشمند صندوق بازنشستگی کشوری بود.
فعالیت این سامانهها – که طبیعتا طی زمان جامعیت بیشتری خواهد یافت – در بهبود ارتباط صندوق بازنشستگی کشوری با کلیه ذینفعان، تحقق دولت الکترونیکی، ارایه خدمات غیرحضوری به بازنشستگان و وظیفهبگیران ارجمند و ارتقای شفافیت تأثیر بهسزایی خواهد داشت. در این خصوص، افتخار دیگری نیز برای صندوق بازنشستگی کشوری رقم خورده است که در پستی جداگانه شرح خواهم داد.
اقدامات چهارگانه صندوق بازنشستگی در حوزه توسعه ارتباط با ذینفعان
صندوق بازنشستگی کشوری در یک سال اخیر به منظور تحقق ارتباط دوسویه و اثربخش و ارائه خدمات غیرحضوری به بازنشستگان و تمامی ذینفعان در اقصی نقاط کشور، طرحهای مختلفی اجرا شد؛ از آن جمله در کنار طراحی سایت اطلاع رسانی صندوق و اضافه شدن سایت شفافیت به آن به نشانی cspf.ir، نسبت به راهاندازی درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری با نشانی sabasrm.ir اقدام شد تا تمامی خدمات قابل ارائه به صورت آنلاین و کاملا غیرحضوری و بدون هیچ هزینهای به این درگاه انتقال یابد. خوشبختانه اکنون تعداد مراجعان به این درگاه اینترنتی به طور میانگین به ۴.۵ میلیون بازدید کننده در ماه رسیده است.
راهاندازی مرکز تماس ۲۴ساعته و هفت روز هفته با نام «ارتباط با ذینفعان صبا» با شماره ۲۵۰۰ در شهریور ۱۳۹۹ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیاتی شد که توانسته به عنوان نخستین مرکز تماس تخصصی با فراهم آوردن تمامی امکانات ارتباطی و پیگیری، میزان پاسخگویی این صندوق را از ۷هزار پاسخ مخاطبان در ماه به بیش از ۲۵۰هزار پاسخ در ماه برساند.
توسعه همکاری با دفاتر پیشخوان دولت درسراسر کشور در ماههای اخیر در دستور کار این صندوق قرار گرفته است تا ضمن توسعه هرچه بیشتر خدمات قابل ارائه، بازنشستگانی که تا پیش از این به هردلیل مجبور بودند از شهرستانها و مناطق دوردست به مراکز استانها جهت استفاده از خدمات مدیریتهای استانی صندوق مراجعه کنند، بتوانند خدمات مورد نیاز را در محل زندگی خود در این دفاتر به راحتی دریافت کنند.
چهارمین اقدام صندوق بازنشستگی برای تحقق ارتباط دوسویه و اثربخش خود با مخاطبان، طراحی و ارتقای نرمافزار صندوق با نام «صبااپ» است که قابلیت ارائه تمام خدمات موجود در درگاه خدمات الکترونیک را داشته و با ویژگی تطابق کامل با انواع تلفنهای همراه در کشور، به راحتی تمامی ظرفیتهای لازم را در اختیار مخاطب قرار میدهد. اکنون و تنها ظرف سه ماه تعداد عملیات ذخیره و اجرای این نرمافزار در دستگاههای مخاطبان به۸۰۰ هزار دانلود رسیده است.
نرم افزاری برای ارائه تمام خدمات غیرحضوری صندوق بازنشستگی کشوری
صندوق بازنشستگی کشوری به منظور گسترش و بهبود ارائه خدمات الکترونیکی به بازنشستگان نرمافزار صبا را طراحی و در دو نسخه اندروید و iOS منتشر کرده است. این نرمافزار عملا جایگزین نرمافزار خاتم شده که در گذشته وجود داشت خدمات آن تنها محدود به چند نوع خدمت اصلی بود که با بازطراحی انجام شده و توسعه صورت گرفته، نسبت به خاتم دارای قابلیتهای بیشتری است و تمامی خدمات برخط درگاه خدمات الکترونیک صندوق به همراه انواع اطلاع رسانی ها، پیامها و امکان ثبت نظرات، انتقاد و حتی طرحهای پیشنهادی را دارد. بنابراین، در عصری که جهان اطلاعات و ارتباطات در گوشی همراه فرد خلاصه شده است، صبااپ این قابلیت را برای بازنشستگان و ذینفعان خود فراهم کرده تا به راحتی و در کسری از زمان بتوانند نیازهای خود را برآورده سازند که خود به گسترش و کارآمدی دولت الکترونیک خواهد انجامید.
صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمهای در کشور که افتخار خدمت به یک و نیم میلیون بازنشسته و وظیفه بگیر فرهیخته و ارجمند، حدود ۹۰۰هزار شاغل کسور پرداز و همچنین تعداد کثیری دستگاهها و سازمانهای دولتی و اجرایی کشور را دارد، توانسته است با بهره گیری از دانش مدیران و کارشناسان دلسوز، متخصص و توانمند خود تنها ظرف ۱۶ ماه، تمامی خدمات خود از ثبت نام وام، صدور گواهی کسر از حقوق، ثبت نام و حذف بیمه تکمیلی تا ارائه خدمات رفاهی ۱۲گانه با عنوان طرح یاری و صدور فیش و حکم حقوقی را در بسترهای چهارگانه ذکر شده به صورت آنلاین، دردسترس و غیرحضوری عملیاتی کند که این مسیر همچنان ادامه دارد.