آیت الله خامنه ای(دام ظله): پول پس انداز شده برای مسکن اگر به مدت 2یا 3 سال باشد، خمس ندارد.
آیت الله بهجت(ره): چیزهایی که در زندگی به آن احتیاج دارد، مانند خانه، اثاثیه و جهیزیه دختر اگر نمی تواند یک دفعه آن را تهیه نماید ولی می تواند تدریجاً در طول چند سال آنها را تهیه نماید، خمس ندارد.
مثلا اگر یک سال زمین را و در سال بعد قسمتی از وسایل ساختمان را بخرد که در این صورت اگر چه زمین یا آهن و آجر و یا سایر وسایل مدتی بدون استفاده می ماند، خمس ندارد.
حتی اگر پولی را برای تهیه این ها پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن چیز را خرید و در مدت کمی مثلا دو سال و سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفا می گویند محتاج به آن چیز است و پس انداز کردن هم برای خریدن آن چیز باشد، باز هم خمس ندارد.
ولی اگر بخواهد بعد از مدت طولانی مثلا بعد از بیست سال آن چیز را بخرد به طوری که عرفا نگویند فعلا ً به آن محتاج است ،در این صورت پولی که پس انداز کرده ،اگر از یک سال گذشت خمس دارد.
آیت الله تبریزی(ره): خمس دارد و اگر نمی تواند خمس آنها را فوری بپردازد، با مرجع تقلید یا وکیل وی خمیس را دست گردان می کند و بدهکار می شود و آن را به تدریج بر حسب توان خود می پردازد والله العالم آیت الله سیستانی (دام ظله): خمس دارد.
آیت الله فاضل (ره): خمس ندارد.
آیت الله نوری(دام ظله): اگر امرار و معاش و تهیه خانه متوقف بر پس انداز باشد ،خمس ندارد.
آیت الله مکارم(دام ظله): کسى که نیاز به خانه ملکى دارد آنچه را صرف خرید خانه مى کند خمس ندارد، ولى اگر درآمد سالش براى خرید خانه کفایت نکند و مجبور باشد چند سال پس انداز کند، تا قادر به تهیّه خانه شود پولهایى که سال بر آنها گذشته خمس دارد، امّا اگر فى المثل زمین خانه را در اثناء سال اوّل بخرد و مصالح ساختمانى را در اثناء سال بعد و اجرت بنا را در سال سوم بدهد هیچ کدام خمس ندارد.
آیت الله وحیدخراسانی(دام ظله): با گذشت سال خمسى بر مبلغ مذکور ، بنا بر احتیاط واجب خمس تعلق می گیرد.
والله العالم .
آیت الله صافی( دام ظله): پولی که جهت خرید خانه مورد حاجت برای سکونت کنار بگذارد، در صورتی که قدرت خرید خانه بدون جمع کردن پول در طی سنوات متعدده نداشته باشد، خمس ندارد .
آیت الله شبیری زنجانی(دام ظله ): کسى که براى تأمین مخارج زندگى در سال هاى آینده همچون جهیزیۀ دختر یا خرید منزل، لازم است پول یا جنسى را کنار بگذارد، و بدون این کار نتواند در سال هاى آینده مخارج خود را تأمین کند، پول یا جنسى را که کنار مىگذارد، خمس ندارد.