تاریخ : 06:02 - 1400/03/29
کد خبر : 704411
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبرمهم برای کارگران/شرایط جدید دریافت حق بیمه اولاد کارگری

خبرمهم برای کارگران/شرایط جدید دریافت حق بیمه اولاد کارگری

یک مشاور حوزه روابط کار و کارگری درباره نحوه دریافت حق بیمه اولاد کارگری توضیحاتی داد.

وحید حاجی‌زاده مشاور حوزه روابط کار و کارگری ، درباره جزئیات برقراری و قطع بیمه حق اولاد کارگران، اظهار کرد: دریافت حق بیمه اولاد کارگری به دلیل اینکه جزو مفاد قانونی است نمی‌توان با عرف هر کارگاه یا واحد تولیدی با آن عمل کرد و کارفرمایان موظف به پرداخت آن هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی عرف را با قانون اشتباه می‌گیرند، ادامه داد: در ماده ۸۶ قانون کار و تامین اجتماعی، کارگر در شرایطی مستحق دریافت بیمه حق اولاد کارگری است و کارگر بیمه شده باید حداقل سابقه پرداخت ۷۲۰ روز یا ۲ سال کامل را داشته باشد و نکته حائز اهمیت سابقه پرداخت بیمه یاد شده است و نه سابقه کار، چرا که ممکن است کارگری با ۱۰ سال سابقه کار و بدون پرداخت، بیمه باشد و در این صورت دریافت بیمه حق اولاد کارگری به وی تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: فرزندان نیز تا زمانی که به سن ۱۸ سال برسند، مستحق دریافت حق بیمه اولاد کارگری هستند و بعد از ۱۸ سالگی به شرط اینکه گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند یا در اثر بیماری و نقص عضو که آن هم اگر کمیسیون پزشکی ماده ۹۱ قانون کار و تأمین اجتماعی تأیید کند که فرزند قادر به کار نیست، پرداخت حق بیمه اولاد کارگری برقرار خواهد بود.

این مشاور حوزه روابط کار و کارگری تصریح کرد: اگر دختری زیر سن ۱۸ سال ازدواج کند نیز باز هم بیمه حق اولاد کارگری وی برقرار خواهد بود و قانونگذار شرط خاصی را در این مسئله در نظر نگرفته است و فقط سن مهم بوده و در صورت ازدواج زیر ۱۸ سال، این بیمه برای فرد پرداخت می‌شود.

حاجی زاده گفت: اگر زوجی متارکه یا از هم جدا شوند و دارای فرزند هم باشند و هر دو شاغل، این حق بیمه به هر دو تعلق می‌گیرد، چرا که قانونگذار شرط سرپرستی را در نظر نگرفته و فقط صرفا به این توجه دارد که فرد دارای فرزند است و بیمه حق اولاد کارگری باید برای او برقرار باشد.

انتهای پیام/


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان