تاریخ : 14:13 - 1400/03/29
کد خبر : 704475
سرویس خبری : اجتماعی
 

 ریاست همزمان رئیسی بر دو قوه ممکن است؟

ریاست همزمان رئیسی بر دو قوه ممکن است؟

با اعلام رسمی اولیه ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد، او در حال حاضر رئیس قوه قضاییه است. آیا ریاست همزمان رئیسی بر دو قوه ممکن است؟

براساس آخرین آمارها ابراهیم رئیسی تاکنون ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای دارد. به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی قطعی است و انتخابات به مرحله دوم نخواهد رفت.

بنابراین اگرچه آمار نهایی هنوز منتشر نشده اما ابراهیم رئیسی پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. او در حال حاضر رئیس قوه قضاییه است. حالا که رئیسی رئیس‌جمهور آینده است آیا به طور همزان می‌تواند رئیس دو قوه مجریه و قضاییه باشد؟

محمد حسین ساکت، مدرس دانشگاه و قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: ابراهیم رئیسی فعلا از طرف مردم انتخاب شده و رئیس‌جمهور بالقوه است و تا زمانی که از سوی رهبر تنفیذ نشود می‌تواند به عنوان رئیس قوه قضاییه باشد.

به گفته او هنوز رئیس جمهور واقعی حسن روحانی است ولی از زمانی که ابراهیم رئیسی پس از امضای حکم تنفیذ از سوی رهبری به عنوان رئیس‌جمهور منصوب شود باید از سمت ریاست قوه قضاییه کناره‌گیری کند.

براساس اظهارات این حقوقدان در این مورد قانون اساسی اشاره‌ای نکرده، اما چون قوا استقلال دارند یک نفر نمی‌تواند متصدی دو قوه باشد.

در اصل ۱۴۱ قانون اساسی نیز آمده است: «رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیئت مدیره انواع مختلف شرکتهای خصوصی، جز شرکتهای تعاونی ادارات و موسسات برای آنان ممنوع است. سمت های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی است.»


منبع : تجارت نیوز