تاریخ : 17:25 - 1400/03/31
کد خبر : 704687
سرویس خبری : اجتماعی
 

حواشی نخستین نشست خبری رئیسی؛ بدون سرما، با پاسخ خیر به بایدن!

حواشی نخستین نشست خبری رئیسی؛ بدون سرما، با پاسخ خیر به بایدن!

نخستین نشست خبری رئیسی در قامت رئیس‌جمهور دارای حواشی مختلفی بود.

نخستین نشست خبری رئیسی در قامت رئیس دولت در حالی برگزار شد که معدود رسانه‌های توانستند از اول درباره سوال کنند.

مکان نشست خبری رئیسی در قیطریه بود، نشست در زمان مقرر برگزار شد و هیچ تغییر زمانی نداشت. یکی از حاشیه‌های جالب این نشست خبری این بود که فضای سالن نسبت به نشست خبرهای روحانی سرد و لرزان نبود. در هر نشست خبری رئیس فعلی دولت سرما چنان در سالن وجود داشت که برخی خبرنگارها برای گرم کردن خودشان به بیرون نشست می‌رفتند.

اما محتوای نشست و سوال‌ها و پاسخ‌های او نشان می‌داد که رئیسی قصد داشت، کوتاه، آرام و در چارچوب یک رئیس‌جمهور پاسخ دهد.

دوم بخش اصلی در سوال‌های نشست خبری وجود داشت، ابتدا سیاست داخلی و اقتصاد و دوم سیاست خارجی و برجام.

وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت مردمی از برجام شروع نمی‌شود و به برجام محدود نیست گفت: تعامل گسترده و متوازن با همه کشور‌ها را در سیاست خارجی دنبال می‌کنیم. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود مورد حمایت ماست.

به نظر می‌رسد رئیسی میخواست در بعد سیاست خارجی به این نکته مهم تأکید کند که آمریکا باید به برجام بازگردد و او قصد ندارد از توافق هسته‌ای خارج شود. دو نکته اصلی در صحبت‌های رئیس جمهور منتخب وجود داشت، اینکه معقول است و دوم اینکه نشست ظریف با او به نظر کارساز آمده و رئیسی به آمریکایی‌های این پیام را فرستاد که باید به توافق و تعهدات هسته‌ای خود بازگردند.

جهش اصلی در نشست خبری امروز رئیسی که برای بسیاری جذاب بود، پاسخ یک کلمه‌ای رئیسی به سوال خبرنگار روسی بود که خبرنگار از وی پرسید آیا بعد از انجام تعهدات توسط آمریکایی‌ها حاضر هستید به با بایدن ملاقات کنید که رئیسی در جواب قاطع گفت: «نه!»

رئیس جمهور منتخب همچنین درباره انجام یک توافق جامع‌تر با آمریکا و گنجاندن مسائل موشکی و منطقه‌ای در آن گفت: در سوال قبل گفتم و دو مرتبه تکرار می‌کنم، که چرا امریکا به تعهدات دولت‌های قبلِ آقای بایدن متعهد نیست. چرا به وظایف خود و نسبت به تعهداتی که ایجاد شده است پاسخگو نیست.

رئیسی تاکید کرد: پیشنهاد جدی‌ام به آمریکا، آن است که سریعاً به تعهدات خودشان عمل کنند. تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان بدهند که در رفع همه تحریم‌ها صداقت دارند.

نکته اساسی دیگر در نشست خبری رئیسی تأکید او بر عدم وامدار بودن نسبت به گروه‌های سیاسی بود که گفت از هیچ کسی جزء کردم ایران وام‌دار نیستم.

بحث پایانی رئیسی هم درباره عربستان بود. او گفت که هیچ مانعی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها وجود ندارد.

در مجموع رئیسی در نشست خبری، خود را یک فرد معقول، منعطف و دارای تعامل معرفی کرد که برای منافع مردم می‌خواهد کار کند و قصد تعامل با جهان را دارد.