تاریخ : 11:07 - 1400/04/02
کد خبر : 704836
سرویس خبری : اجتماعی
 

منتقدان رئیسی ۸ سال در برابر رانت دولت روحانی سکوت کردند

منتقدان رئیسی ۸ سال در برابر رانت دولت روحانی سکوت کردند

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک به انتقادهای مطرح شده علیه رئیس جمهور منتخب مردم اشاره کرد و گفت:  «کسانی که صحبت‌های رئیسی را نقد می‌کنند ۸ سال در برابر رانت خواری دولت روحانی، برادر روحانی، جهانگیری، برادر جهانگیری و بقیه سکوت کرده‌اند.

کارگر آنلاین | نخستین کنفرانس خبری سید ابراهیم رئیسی نه تنها در رسانه های خارج از کشور سر و صدا به پا کرد بلکه موجب اظهارنظرهای متفاوت از سوی فعالان سیاسی داخل کشور نیز شد. از محمد مهاجری تا علی مطهری هر کدام به نحوی نسبت به صحبتهای رئیس جمهور منتخب واکنش نشان داده و نسبت به صحبت های وی درباره برجام انتقاد کردند. در این میان اما رئیس کتابخانه دانشگاه تهران و از تاریخدانان جهان اسلام در تویتی نوشت: "حالا دیگر آمدید، اما بد نیست یک دور تجربه دولت مشابه خودتان، یعنی دولت احمدی نژاد را از نظر رویه هایی که در پیش گرفت، بازی با مفاهیم مذهبی و دینی، پخش کردن پول بین مردم، تحقیر علم، خرافه گرایی ها و طرح شعارهای بی محتوا ... را بررسی و مرور کنید تا دوباره در همان چاه نیفتید." 


بنابراین تشبیه دولت رئیسی به دولت احمدی نژاد یکی دیگر از مواردی است که نمی توان از کنار آن یه سادگی گذشت. 

در واکنش به این اظهارنظرها محمدحسن قدیری ابیانه، دیپلمات اسبق کشورمان به خبرنگار«نقد دولت» گفت: «بر خلاف گفته رسول جعفریان معتقدم شباهت زیادی بین رویه احمدی نژاد با همتی و مهرعلیزاده وجود دارد، آنها هم به دادن وعده های مالی روی آوردند و این سوال مطرح بود که وقتی شما این وعده های مالی را می دهید یا این منابع مالی وجود ندارد و شما فریب کاری و عوام فریبی می کنید و در طلب کسب  رای از مردم هستید یا اینکه این منابع مالی وجود دارد  و در  این 8 سال از مردم دریغ کرده اید!»

منتقدان رئیسی 8 سال در برابر رانت دولت روحانی سکوت کردند

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک به انتقادهای مطرح شده علیه رئیس جمهور منتخب مردم اشاره کرد و گفت:  «کسانی که صحبت‌های رئیسی را نقد می‌کنند ۸ سال در برابر رانت خواری دولت روحانی، برادر روحانی، جهانگیری، برادر جهانگیری و بقیه سکوت کرده‌اند. رئیسی صحبت از عدالت می‌کند و آن این است که این منابعی که در اختیار دولت است به همه مردم تعلق دارد و باید جلوی اجحاف در حق مردم و سوء استفاده این افراد را گرفت و این گونه نباشد که ثروتمندترها از بیت المال سهم بیشتری را نصیب خود کنند که متاسفانه در این 8 سال اینگونه بوده است »

 مذهب مغایر با علم نیست

وی با بیان اینکه پاسخ‌های رئیسی بسیار خوب و دقیق بود اذعان کرد: «اتفاقاً در صحبت های ایشان جنبه های مذهبی هم بارز بود ولی مگر مذهب مغایر با علم است؟ کسانی که مذهب را خلاف علم می دانند مشکلشان در اعتقاداتشان است. مسئله کمک به اقشار مختلف به خصوص محرومان یک مسئله عدد و رقم و مسئله علمی است و نتیجه آن می شود این که بیت المال متعلق به مردم است و باید نحوه تخصیص آن بررسی شود که در نهایت منجر به محرومیت زدایی شده و با جلوگیری از هدررفت منابع به پیشرفت کشور کمک کند.»

 انتقادها به رئیسی بیجاست

قدیری ابیانه در ادامه افزود: «این انتقادها نسبت به صحبت‌های رئیسی بیجاست، ضمن اینکه* اگر ایشان دم از عدالت زدند باید گفت هم عدالت جزو پایه‌های مذهب ما و هم خواست ملت ما است و اتفاقا همه نامزدها شعار عدالت را سر دادند نه تنها در ایران بلکه کسی در جهان نیست که بگوید با عدالت مخالف است؛ منتها برداشت ها راجع به اینکه عدالت چیست و چگونه محقق می‌شود فرق می‌کند.»*

 ضرورتی برای دیدار رئیسی با بایدن وجود ندارد

دیپلمات اسبق کشورمان به پاسخ رئیسی به خبرنگار روسی اشاره کرد و گفت: «پاسخ‌های رئیسی در سطح بین‌المللی بسیار خوب و درست بود. به واقع هیچ ضرورتی برای ملاقات میان رئیسی و بایدن وجود ندارد بلکه اگر کوچکترین تردیدی در"نه" گفتن رئیسی مشاهده می شد آن را به پای ضعف ایشان می نوشتند. نباید فراموش کنیم که وقتی از بایدن هم پرسیدند که آیا تحریم‌های ایران را رفع می‌کنید با یک کلمه "نه" جواب داد و واقعاً هم قصد ندارد تحریم‌ها را بردارد.»

 8سال معشیت مردم به اخم و لبخند سران آمریکا گره زده شد

قدیری ابیانه در ادامه تصریح کرد: «این روحانی بود که همواره به جای این که امید و اعتقادش به مردم باشد امیدش به آمریکا بوده است و 8 سال وضعیت اقتصادی کشور را به اخم یا لبخند سران آمریکا گره زد. از کنفرانس مطبوعاتی رئیسی راضی بوده و معتقدم که رئیسی خیلی حرفه ای صحبت کرد درست مثل یک رئیس جمهور که به ملت خودمان باور دارد.»

 "نه" گفتن قاطعانه، بهترین پاسخ بود

وی افزود: «برخی دوست دارند با انتقاد نسبت به دیگران، اظهار وجود کنند اما حقیقت این است که در نگاهشان مشکل وجود دارد چه مدعی اصولگرایی باشند چه اصلاح‌طلب. بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر رئیسی این موضوع را مشروط می‌کرد به نفع بود در حالی که همین "نه" گفتن قاطعانه بهترین پاسخ در نخستین کنفرانس خبری محسوب شد.»
 پس از 8 سال مواضع ذلیلانه دولت روحانی، شاهد یک موضع‌گیری عزتمندانه بودیم

قدیری ابیانه در پایان سخنانش به عملکرد و اعلام موضع آمریکا نسبت به ایران اشاره کرد و گفت: «آنها می‌توانند این نظر را تغییر دهند البته با تغییر روش مواضع خودشان یعنی اگر آمریکا به قول حضرت امام آدم شد آن وقت روابط هم می تواند برقرار شود. اگر آمریکا ثابت کند که با عمل خودش تحریم‌ها را رفع می‌کند و دست از جنایات در سطح جهان بر می‌دارد آن وقت موضوع قابل بررسی است اما الان هیچ نشانه‌ای از آدم بودن بایدن هم مشاهده نمی‌کنیم نه بایدن نه آمریکا.
 این مصاحبه نشان داده رئیسی هم آمریکا را خوب می شناسد و می فهمد و هم دیپلماسی و روابط بین‌الملل را. پس از 8 سال مواضع ذلیلانه دولت روحانی و ظریف شاهد یک موضع‌گیری عزتمندانه بودیم.»
 
منبع: نقد دولت