تاریخ : 18:24 - 1397/09/21
کد خبر : 71577
سرویس خبری : سیاسی
 

سالگرد پیروزی بر داعش و بازگشت شبح آن

سیاست آمریکایی؛

سالگرد پیروزی بر داعش و بازگشت شبح آن

یک سال پس از پیروزی بر داعش در عراق این گروهک بار دیگر با حمایت آمریکایی‌ها در حال جان گرفتن در عراق و افغانستان است.

به گزارش کارگرانلاین، هفته گذشته، در آستانه سالگرد نابودی داعش، هیئت دولت عراق، دهم دسامبر(دیروز؛ دوشنبه) را به عنوان روز پیروزی بر داعش (یوم النصر) نام گذاری کردند.
دیروز به همین مناسبت جشنی در شهر بغداد با حضور مردم و نیروهای نظامی برگزار شد. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طی سخنرانی خود در وزارت دفاع عراق اعلام کرد: «سال گذشته در چنین روزی دشمنان آزادی و صلح مردم عراق شکست خوردند. یاد تمامی کسانی را که در این پیروزی ایفای نقش نمودند، گرامی می‌داریم. عراق امروز در صلح و اتحاد به سر می‌برد».
 
با مجاهدات و مبارزات مردم، دولت و نیروهای نظامی عراق و حمایت محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته، گروه داعش با از دست دادن شهر موصل، آخرین شهر تحت سلطه خود را از دست داد و داعش به عنوان یک حکومت نابود شد. اما سؤال اینجاست که آیا گروه داعش به عنوان یک گروه تروریستی از بین رفته است؟
 
«والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد: «داعش مشغول ریشه دواندن در منطقه تحت کنترل آمریکا در شرق سوریه است».برخی گزارش‌های دیگر نیز حاکی از ازسرگیری فعالیت داعش در مناطقی از افغانستان هستند. به گزارش آواپرس(خبر گزاری صدای افغان) داعش در مناطق مختلفی در افغانستان از جمله ننگرها، کنر، جوزجان و ... فعالیت دارد. تجدید فعالیت داعش، محدود به سوریه و افغانستان نمی‌شود. در روز‌های گذشته نیروهای داعش، حمله‌ای به منطقه المعتصم در جنوب شرقی شهر سامرا داشتند، که توسط نیروهای وابسته به تیپ 88 حشدالشعبی دفع شد.5 همچنین در روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی حشد الشعبی اعلام کرد که نیروهای این سازمان توانسته‌اند طرح داعش برای حمله به جشن دیروز، در شهر بغداد را خنثی کنند.
 
گزارشات بالا حاکی از تلاش‌های داعش برای احیای مجدد در عراق و آغاز کردن مرحله‌ای جدید از فعالیت در افغانستان است. اخبار حاکی از ریشه دواندن داعش در مناطق تحت نفوذ آمریکا نیز می‌توانند نشان دهنده ارتباط میان فعالیت‌های داعش در عراق و افغانستان از یک سو و ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر باشد.
 
محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق، در ماه گذشته با اشاره به احتمال نفوذ داعش در شهرهای عراق افزود: نباید از اوضاع امنیتی کشور غافل شویم و در راستای تقویت آن تلاش کنیم زیرا ثبات اوضاع امنیتی است که سرمایه را جذب می‌کند
 
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز در نشست شورای امنیت ملی این کشور تاکید کرد: نیروهای امنیتی باید برای مبارزه با هرگونه عملیات احتمالی گروه تروریستی داعش در حالت آماده باش به سر ببرند. وی در ادامه افزود: ادامه یافتن رصد تحولات میدانی تمام جبهه ها و افزایش تلاش‌های اطلاعاتی علیه تروریست‌ها بسیار مهم است.ی‌رسد در تلاش است تا فاز جدیدی از فعالیت‌های نظامی خود را کلید بزند.
منبع: دیدبان