تاریخ : 14:43 - 1400/04/20
کد خبر : 731821
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

وضعیت بازار آهن و فولاد در هفته دوم تیر کاملاً یکدست نبود. قیمت برخی از مقاطع مهم و تأثیرگذار مثل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی رکوردشکنی کرد اما قیمت مقطعی مثل ورق سیاه کاهش یافت.

در هفته دوم تیر روند افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کرد و شاهد ثبت رکوردهای جدید برای قیمت برخی از مقاطع فولادی بودیم. رکوردهای نگران‌کننده‌ای که احتمالاً در هفته‌های آتی باز هم شاهد شکسته شدن آن‌ها خواهیم بود. با تحلیل قیمت ارز و بازار آهن و فولاد در هفته دوم تیر، همراه ما باشید:

وضعیت بازار ارز در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰
در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰ قیمت دلار آزاد تا حدودی ثابت باقی ماند اما شاهد تثبیت آن در کانال ۲۵.۰۰۰ تومان بودیم. برخلاف دلار آزاد، قیمت دلار نیمایی به روند صعودی خود ادامه داد و از ۲۱.۹۸۰ به ۲۲.۴۳۰ تومان رسید. این به معنای افزایش ۱۰ درصدی قیمت این ارز تأثیرگذار در بازار آهن و فولاد تنها در ۲ هفته است و اگر الگوی افزایش قیمت دلار نیمایی همانند ۲ هفته پیش باشد، به ‌ قیمت دلار آزاد در هفته آینده افزایش خواهد یافت.

نمودار نوسانات مهم‌ترین ارزهای بازار را در ادامه می‌بینید:

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۱: تغییرات قیمت دلار آزاد در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۲: تغییرات قیمت دلار نیمایی در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۳: تغییرات قیمت یورو در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

چرا روند افزایش قیمت‌ها در هفته دوم تیر ادامه پیدا کرد؟
وضعیت بازار آهن و فولاد در هفته دوم تیر کاملاً یکدست نبود. قیمت برخی از مقاطع مهم و تأثیرگذار مثل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی رکوردشکنی کرد اما قیمت مقطعی مثل ورق سیاه کاهش یافت. گرچه کاهش قیمت ورق سیاه چندان روی قیمت قوطی پروفیل تأثیرگذار نبود و شاهد افزایش نسبی یا ثابت ماندن قیمت قوطی پروفیل برخی از کارخانه‌ها بودیم.

مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد را می‌توان افزایش قیمت دلار نیمایی در چند هفته اخیر دانست. قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا بر اساس میانگین نرخ جهانی و قیمت دلار نیمایی محاسبه می‌شود. کاهش قیمت شمش منطقه CIS و ثابت ماندن قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین، نشان‌دهنده این است که دلار نیمایی بیشترین تأثیر را بر بازار آهن و فولاد می‌گذارد.

از بورس کالا صحبت به میان آمد. در روز سه‌شنبه گذشته، از مجموع ۱۱۹.۰۶۰ تن شمش عرضه شده در بورس کالا، ۸۹.۶۰۰ تن آن با قیمت ۱۴.۴۳۷ تومان به فروش رسید که نرخ معامله به عرضه این مقطع فولادی نسبت به هفته قبلی، ۲۲ درصد افزایش داشت.

در روز چهارشنبه نیز از مجموع ۴۹.۳۰۳ تن میلگرد عرضه شده در بورس کالا، ۳۲.۱۸۷ تن با قیمت نهایی ۱۵.۴۴۰ تومان به فروش رسید که میزان تقاضای میلگرد نسبت به هفته اول تیر، کاهشی ۱۲ درصدی داشت. البته میزان عرضه نیز نسبت به هفته قبل کاهش یافته بود.

تحلیل قیمت میلگرد آجدار در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰
میلگرد یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که گاهی اوقات وضعیت بازار آهن و فولاد بر اساس نوسانات قیمت آن سنجیده می‌شود. به عنوان مثال قیمت میلگرد بناب در ۲ هفته اخیر در حال رکوردشکنی است و در هفته گذشته قیمت ۱۶.۰۰۰ تومان را هم به خود دید. شیب افزایش قیمت این مقطع فولادی، نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده بازار آهن و فولاد است.

افزایش قیمت میلگرد اصفهان هم گرچه به اندازه افزایش قیمت میلگرد ظفر بناب محسوس نبود، اما در این هفته شاهد تثبیت آن در محدوده ۱۵.۵۰۰ تومان بودیم که نسبت به محدوده قبلی، افزایشی ۲۰۰ تومانی داشت. نمودارهای زیر نوسانات قیمت میلگرد ذوب‌آهن و ظفر را در هفته دوم تیر نشان می‌دهند:

 

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۴: تغییرات قیمت میلگرد ۲۰ اصفهان در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۵: تغییرات قیمت میلگرد ۲۰ ظفر بناب در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

تحلیل نوسانات قیمت تیرآهن در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰
در هفته گذشته تیرآهن هم از جمله مقاطعی بود که رکوردشکنی کرد. به عنوان مثال قیمت تیرآهن اصفهان پس از اوج گرفتن در خردادماه و ورود به کانال ۱۵.۰۰۰ تومان که آن زمان در نوع خود رکوردشکنی محسوب می‌شد، در هفته دوم تیرماه به ۱۶.۰۰۰ تومان رسید. نوسانات قیمت تیرآهن اصفهان در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰ را در ادامه می‌بینید:

 

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۶: تغییرات قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب‌آهن در ۱۲ خرداد تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

قیمت نبشی در هفته دوم تیر ۱۴۰۰ چقدر نوسان داشت؟
با توجه به نوسانات قیمت نبشی در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰، به نظر می‌رسد که باید به نبشی ۱۶.۰۰۰ تومانی عادت کنیم و حتی انتظار نبشی ۱۷.۰۰۰ تومانی را در آینده نزدیک داشته باشیم. در هفته قبل قیمت نبشی ناب تبریز از ۱۶.۱۰۰ به ۱۶.۸۰۰ تومان رسید و شاهد افزایش قیمت نبشی آریان فولاد تا ۱۶.۲۰۰ تومان بودیم. شیب افزایش قیمت این ۲ مقطع فولادی را در نمودارهای زیر ببینید:

 

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۷: تغییرات قیمت نبشی ۴ ناب تبریز در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۸: تغییرات قیمت نبشی ۴ آریان فولاد در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

قیمت قوطی پروفیل در هفته دوم تیر ۱۴۰۰ چقدر تغییر کرد؟
قوطی پروفیل از معدود مقاطعی بود که قیمت آن در هفته دوم تیر ۱۴۰۰ تغییر چندانی نداشت. به عنوان مثال قیمت قوطی پروفیل کیان پرشیا تنها ۳۰۰ تومان نسبت به هفته قبل افزایش یافت و قیمت قوطی پروفیل فولاد گستر حداد نیز در محدوده‌ای مشابه با هفته قبل، یعنی ۲۳.۵۰۰ تومان قرار داشت. نمودار نوسانات قیمت هر ۲ محصول را در ادامه می‌بینید:

 

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۹: تغییرات قیمت پروفیل ۲*۴۰*۴۰ کیان پرشیا در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

گزارش وضعیت بازار آهن در هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۰

نمودار ۱۰: تغییرات قیمت پروفیل ۲*۴۰*۴۰ فولاد گستر حداد در ۱۲ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

در هفته دوم تیر، روند افزایش قیمت‌ها چگونه خواهد بود؟
مسلم است که با افزایش قیمت دلار نیمایی، باید در هفته آینده منتظر افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد باشیم. در بورس کالا نیز مقاومت تقاضا در برابر عرضه برخی محصولات فولادی با قیمت بالاتر نسبت به هفته‌های قبل، از بین رفته و به عنوان مثال میلگرد با قیمت حدوداً ۱۵.۵۰۰ تومانی هم متقاضیان زیادی دارد.

علاوه بر این در هفته گذشته شاهد صدور بخش‌نامه در مورد تعطیلی اجباری برخی از کارخانه‌های فولادی در راستای کاهش مصرف برق بودیم که این موضوع هم به افزایش قیمت مقاطع فولادی دامن خواهد زد.

در شرایط فعلی بهتر است پیش از خرید هر مقطع فولادی، وضعیت بازار را به صورت کامل بررسی کنید. مطالعه تحلیل ماهانه بازار آهن و فولاد نیز می‌تواند به شما در این راه به‌خوبی کمک کند.

قیمت مقاطع فولادی در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰ چقدر تغییر کرد؟
در هفته دوم تیرماه، روند افزایشی قیمت برای اکثر مقاطع فولادی ادامه پیدا کرد. به عنوان مثال شاهد رکوردشکنی مقاطعی مثل میلگرد و تیرآهن و ورود آن‌ها به کانال ۱۶.۰۰۰ تومان بودیم. گزارش وضعیت بازار آهن و فولاد در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰ نشان‌دهنده تأثیر افزایش قیمت دلار نیمایی و قطعی برق بر بازار آهن و فولاد است.

 


منبع : تحلیل بازار