تاریخ : 17:36 - 1398/10/04
کد خبر : 75233
سرویس خبری : سیاسی
 

صدای آمریکا در قلب جمهوری اسلامی ایران!/ پمپئو: ایران فورا و بدون پیش شرط لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند/ ربیعی: دولت بر FATF اصرار دارد!

هم‌صدایی دولت با مقامات آمریکایی جهت خودتحریمی ایران/

صدای آمریکا در قلب جمهوری اسلامی ایران!/ پمپئو: ایران فورا و بدون پیش شرط لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند/ ربیعی: دولت بر FATF اصرار دارد!

مقامات ارشد وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا طی دو سال اخیر به طور جدی و مکرر پیگیر اجرای برنامه اقدام FATF توسط ایران بوده و از عدم الحاق ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT انتقاد کرده اند.

کارگر آنلاین: علیرضا فقیهی‌راد نوشت: مقامات دولتی، نمایندگان غرب گرای مجلس و تعداد اندکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مدت هاست برای تصویب لوایح استعماری FATF ادعا می کنند که برای دور زدن تحریم های آمریکا باید کنوانسیون های پالرمو و CFT را فورا تصویب کنیم. آنها کسانی که مانع از تصویب این دو کنوانسیون هستند را همنوا با ترامپ و پمپئو می خوانند. این در حالی است که اساسا FATF سلاح تحریمی آمریکا جهت دقیقتر کردن تحریمها و کاملا درچارچوب راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران قرار دارد.
 
 
 
 
از طرفی مقامات ارشد وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا طی دو سال اخیر به طور جدی و مکرر پیگیر اجرای برنامه اقدام FATF توسط ایران بوده و از عدم الحاق ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT انتقاد کرده اند.
 
 
 
در بیانیه مشترک دانیل گلاسر معاون وزیر خزانه‌داری در امور مبارزه با جرائم مالی و تأمین مالی گروه‌های تروریستی و آدام ژوبین رئیس اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا در دولت دوم بوش در جلسه کنگره سال 2007 به‌طور صریح به استفاده از FATF به عنوان ابزاری جهت اعمال اهداف سیاست خارجی آمریکا اشاره می شود.
 
 
 
در این بیانیه آمده است: «ما باید با سایر مراکز مالی در سراسر جهان برای ایجاد و حفظ استانداردهای بین المللی به منظور حفاظت از سیستم مالی بین المللی از منابع و عواید حاصل از فعالیت های غیرقانونی همکاری داشته باشیم. وزارت خزانه داری این موضوع استراتژیک را از طریق گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ، پیگیری می کند... ایالات‌متحده باید یک اهرم فشار بر گروه ویژه اقدام مالی(FATF)، به‌منظور ایجاد یک رویکرد جهانی سازگار و مؤثر در اجرای قطعنامه‌های مربوط به عدم تکثیر سلاح‌های کشتارجمعی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، طراحی نماید...وزارت خزانه داری همچنان به نقش رهبری فعال در FATF ادامه می دهد. ما معتقدیم استانداردهای FATF باید در قالب توصیه ها، دستورالعمل ها و بهترین شیوه های اجرایی بیان شود.»
 
 
 
برای فشار به ایران به FATF نیاز است
با توجه به همین موضوع، خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا برای تبیین بهتر جایگاه FATF در فشار بر ایران در کتاب «جنگ خزانه داری ها» صراحتا می گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت­‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است...برای این­که نظام مالی ایران منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت­‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.»
 
 
 
خوان زاراته درباره نقش آمریکا در فشارهای FATF به ایران هم در کتاب «جنگ خزانه داری ها» گفته است: «گلاسر و پونسی (دو دیپلمات برجسته آمریکایی در فضای مالی جهانی و متخصص در بحث مبارزه با پولشویی) یک فرایند مطمئن را در درون نظام FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارت‌­های دقیق قرار می‌داد، نه فقط با استفاده از استانداردهای ضدپولشویی، بلکه با استانداردهای مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و استانداردهای مبارزه با تامین مالی تروریسم که وزارت خزانه داری پس از حمله یازده سپتامبر اصرار بر قرار دادن آن­ها در FATF داشت.»
 
 
 
 
 
این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا برای دقیق‌تر شدن تحریم‌­ها نیاز بسیار زیادی به اجرای استانداردهای FATF در ایران دارد و اتاق جنگ اقتصادی این کشور در وزارت خزانه داری از FATF به عنوان یک بازوی قدرتمند در این راستا استفاده می­‌کند. این موضوع آنقدر برای آمریکا مهم و حیاتی است که مقامات این کشور هیچ ابایی از این موضوع ندارند که نارضایتی خود را از عدم اجرای بخش‌هایی از برنامه اقدام FATF توسط کشورمان را رسانه‌ای کنند.
 
 
 
FATF عامل خود تحریمی ایران!
در همین راستا، سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تاریخ 15خردادماه97 گفت: «بارها و بارها به ایران فرصت داده شده تا فعالیت‌های مخربش را کنار بگذارد. در طول بیش از یک دهه،FATF  ریسک تامین مالی تروریسم برآمده از ایران و تهدیدی که این ریسک برای نظام مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند را یادآور شده است. با این وجود، ایران تعهدات بین‌المللی‌اش برای پاکسازی نظام مالی خود، برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی و توقف کامل تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است.
 
 
 
در روزهای پس از برجام، ایران فرصتی کافی داشت تا اقدامات لازم را برای آنکه به یک کشور دارای ارزش سرمایه‌گذاری بدل شود، انجام دهد. بار این مسئولیت بر عهده ایران بود تا گام‌های لازم برای مشروعیت‌بخشی به خود را بردارد. و باز هم ایران این کار را نکرد. در ماه فوریه،FATF  به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را انجام نداده است. FATF برای اولین بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران منتشر و بر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی، تاکید کرد... ما در رایزنی‌های خود، هم در ایالات متحده و هم در خارج از کشور، به صراحت گفته‌ایم که شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، با ریسک عظیمی مواجه هستند و این ریسک پس از آنکه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را دوباره اعمال کنیم، بیشتر هم می‌شود. ما کسانی را با ایران تجارت ممنوعه انجام دهند، پاسخگو نگه خواهیم داشت.»
 
 
 
سیگال مندلکر در سخنرانی خود در نشست اندیشکده FDD درباره کارکرد الزامات FATF در تاریخ 15 دی ماه 96 گفت: «ما به طور مداوم به دولت­ها و شرکت­ها در سراسر جهان هشدار می­دهیم که نیاز است شبکه­‌هایشان را در برابر بازیگران غیرقانونی تقویت کنند. این هشدارها یا از طریق اقدامات محکمی است که ما اتخاذ می­کنیم یا از طریق تعاملات دوجانبه یا چندجانبه دولتی یا از طریق FATF یا از طریق تعامل با بخش خصوصی است». منبع/رجا نیوز