تاریخ : 12:11 - 1400/05/02
کد خبر : 766107
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دریافتی کارگران نصف نیازشان است

دریافتی کارگران نصف نیازشان است

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه حقوق ماهیانه کارگران صرفاً می‌تواند ۳۰درصد نیاز‌های ایده آل یک خانوار کارگری را پوشش دهد گفت: در بهترین حالت اگر حقوق کارگران به موقع پرداخت شود، دریافتی کارگران نصف نیازشان است.

حمیدرضا امام قلی تبار درباره وضعیت دشوار زندگی کارگران گفت: جامعه کارگری کشورمان به عنوان قشر عظیمی ازجمعیت کشور، این روز‌ها حال و روز خوبی را تجربه نمی‌کند. سونامی‌های سهمگین تورمی چند ساله‌ی اخیر که بر اثر تصمیم گیری‌های غلط برخی مسئولین فاقد کارآیی دولتی و غیر دولتی به وقوع پیوسته است کمر اقتصاد کارگران و خانواده‌های آنان را در هم شکسته است.

وی ادامه داد: بررسی‌های میدانی نشان میدهد حقوق ماهیانه یک کارگر صرفاً میتواند ۳۰% نیاز‌های ایده آل یک خانوار را برای زندگی پوشش دهد و اگر با شرایط حال حاضر یعنی ثابت ماندن درآمد کارگران این نسبت افزایش یابد، میبایست با حذف نیاز‌های ایده ال زندگی و تغییر این شاخص به زنده ماندن این نسبت را به ۵۰% رساند.

وی افزود:بنابراین در حالت خوشبینانه و با فرض افسانه بودن چالش‌های موجود فضای کسب و کار و تولید، کارفرمایان حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت نمایند وجه دریافتی فوق با توجه به تورم میدانی نصف نیازشان پوشش خواهد داد.

این فعال کارگری بیان کرد: سوال اینجاست که کارگران با توجه به خواب بودن مسئولین برای جبران مابقی نیاز‌های معیشتی خود چه تدابیری داشته اند؟ دست و پا کردن شغل دوم و کارکردن تا پاسی از شب، حذف درصد زیادی از اقلام سبد خوراکی‌ها، حذف تفریحات، مسافرت‌ها و مهمانی ها، عدم تمایل به ازدواج فرزندان خود به دلیل هزینه‌های سنگین، حذف نیاز‌هایی همچون خرید مسکن و لوازم خانگی و خودرو و فرار کردن از انجام هزینه‌های درمانی خود و خانواده بخشی از این اقدامات است.


منبع : دانشجو