تاریخ : 06:30 - 1400/05/05
کد خبر : 775173
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبرمهم از رتبه بندی معلمان/ جزئیات جلسه امروز نوبخت با فرهنگیان

خبرمهم از رتبه بندی معلمان/ جزئیات جلسه امروز نوبخت با فرهنگیان

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، امروز تمایندگان فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه بودجه ملاقات داشتند. جزئیات آن را در ادامه بخوانید.

 بر اساس آخرین اخبار  رتبه بندی معلمان  فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد جلسه امروز با نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه توضیحاتی را ارائه کرده است. به نوشته او در این جلسه به موارد زیر پرداخته شده است.

١-در پاسخ به سوالات در خصوص رتبه بندی نوبخت گفت : لایحه بودجه ۱۴۰۰ ظرفیت اجرای نظام رتبه بندی معلمان را با هر کیفیتی که مجلس شورای اسلامی تصوب کند را دارد لذا از نظر تامین منابع مالی هیچ مشکلی برای تصویب و اجرای رتبه بندی وًجود ندارد . این که لایحه بار مالی دارد بهانه است، بنابراین بحث اینکه لایحه رتبه بندی بار مالی دارد، پذیرفته نیست و اگر اراده ای باشد، می توانند لایحه را مصوب کنند‌.

بهتر است تا لایحه رتبه بندی در کمیسیون مشترک؛ آموزش و تحقیقات  کمسیون اجتماعی و کمسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بررسی قرار گیرد، تا لایحه مورد اعتماد سازی سایر نمایندگان و کمیسیون ها قرار گیرد تا با بیشترین آرا در صحن مجلس مصوب شود.
در صورتی که لایحه رتبه بندی در مجلس مصوب شود، تامین بودجه رتبه بندی با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور با هر کیفیتی که تصویب شود اجرای ان از طرف دولت امکان پذیر است و همانطور که همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین و اساتید هیات علنی دانشگاه را اجرایی کردیم، رتبه بندی را نیز اجرایی می کنیم.

نوبخت در مورد فوق العاده ویژه فرهنگیان: اینجانب نامه فوق العاده ویژه فرهنگیان را صادر کردم، مسیولیت حقوقی و تامین بودجه آن با من است،و آموزش و پرورش بدون هیچ دغدغه ایی باید احکام را صادر کند

٢- درخصوص پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ١٣٩٩ نامه دستور پرداخت در جلسه ارائه و بیان شد که ظرف یکی دو روز آینده به حساب ذینفعان واریز خواهد شد

٣- در خصوص فوق العاده ویژه مناطق جنگی بیان شد که ظرف چند روز آینده نامه موافقت و اجرای ان به صندوق بازنشستگی ارسال خواهد شد

٤- در خصوص خدمتگزاران و سریداران مدارس بیان شد که میالغ پرداخت شده در تیرماه در ماه های آینده نیز پرداخت خواهد شد

٥- در خصوص بار مالی لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان بیان شد که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی بارمالی در بودجه ١٤٠٠ بصورت کامل تصویب شده مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد

در جدیدترین اخبار رتبه بندی معلمان احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در یک گفت وگو اعلام کرده است که دولت و مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان اختلافی ندارند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت توانایی اجرای تغییرات مجلس در لایحه رتبه بندی معلمان را دارد یا نه گفته است: این کار شدنی است. گهگاه خودمان را می ترسانیم که جمعیت معلمان بالا است، بنابراین شدنی نیست. جمعیت ما بیش از دو برابر جمعیت وزارت بهداشت و درمان است. دریافتی وزارت بهداشت خیلی پایین تر از عدد وزارت آموزش و پرورش است. اما در بودجه سال 1400 عدد آنها بالاتر از وزارت آموزش و پرورش با جمعیت یک میلیون نفری است. چرا که خواستند و عدد رساندند. الان هم اگر بخواهند چه مجلس و چه دولت می توان توجه جدی برای آموزش و پرورش کرد.

 
اهمیت ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان
 ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان مهترین بند این لایحه است و بر اساس این ماده افزایش حقوق ناشی از  رتبه بندی در هر رتبه  نباید کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاه ها باشد.محمد رضاخواه، عضو کارگروه تشکل های فرهنگیان برای بررسی لایحه رتبه بندی معلمان درباره اهمییت این بند لایحه رتبه بندی معلمان نوشته است:

اصلی‌ترین مصوبه تشکل های فرهنگیان تغییر مقیاس حقوقی معلمان از کارکنان دولت به اعضای هیئت علمی دانشگاه بود.

بند ۷ لایحه رتبه بندی معلمان، منابع مالی لایحه را تا ۸۰ درصد دریافتی های هیات علمی دانشگاه ها همتراز می کند

معلم کارمند نیست و نباید مقیاس حقوقی معلمان با کارمندان دولت سنجیده شود.

نمی توان حقوق معلمان را بر اساس مقیاس کارمندان دولت تنظیم و کاری مانند هیات علمی دانشگاه ها از آن ها خواست

دریافتی فرهنگیان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها فقط در احکام کارگزینی خلاصه می شود.

معلمان و هیات علمی دانشگاه ها، از سایر اقلام موجود در حقوق کارمندان دولت بی بهره اند.

معلمان احکامی مانند سایر کارکنان دولت و بدون دریافتی سایر مزایای آنها را دارند

بند ۷ لایحه رتبه بندی فرهنگیان فقط بر اساس مقیاسی با اعضای هیات علمی دانشگاه ها سنجیده شود.