تاریخ : 06:00 - 1400/05/06
کد خبر : 779212
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بورس بین الملل؛ در انتظار تائید شورای عالی بورس/ معامله ارزی سهام، یکی از محصولات جدید

بورس بین الملل؛ در انتظار تائید شورای عالی بورس/ معامله ارزی سهام، یکی از محصولات جدید

مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد گفت: بررسی‌های لازم در سازمان بورس انجام شده و در انتظار صدور مجوز شورای عالی بورس است تا اقدامات راه اندازی بورس بین الملل کیش انجام شود.

الهام سخایی مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد با اشاره به راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد اظهار کرد: براساس مصوبه اسفند ۱۳۹۷ هیئت وزیران، اجازه داده شد تا بورس بین الملل در مناطق آزاد تاسیس شود. در این بورس به عنوان پنجمین بورس کشور، سرمایه اولیه و تمام معاملات به صورت ارزی خواهد بود و برای راه اندازی این بورس سهامدار و سرمایه گذار خارجی خواهیم داشت.

بورس بین الملل در تداخل با بورس کالا یا انرژی نخواهد بود

او افزود: براساس فازبندی صورت گرفته، در فاز اول انتشار اوراق ارزی برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ کشور را خواهیم داشت. به مرور که شرکت‌ها به سطحی از استاندارد‌های مالی بین المللی برسند که بتوانند سهام خود را به صورت ارزی عرضه کنند، وارد فاز دوم می‌شویم و سهام شرکت‌ها را به صورت ارزی بر روی تابلوی بورس بین الملل عرضه خواهیم کرد.

سخایی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بستر معاملات، ارزی است این قابلیت را دارد که تمام کالا‌هایی که به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند، از طریق این بورس عرضه شوند. این بورس به عنوان بورس بین المللی کشور اساسا تداخلی با سایر بورس‌ها نخواهد داشت، بورس‌ها مکمل هم هستند و در رقابت با یکدیگر نخواهند بود.

استقبال خارجی ها از بورس ایران در گروی حل مراودات مالی است سخایی در پاسخ به اینکه با در نظر گرفتن شرایط بی ثبات اقتصاد کشور، آیا استقبالی از سوی سایر کشورها از این بورس خواهد شد؟ بیان کرد: در دنیای مالی و سرمایه گذاری ریسک بالاتر همراه است با انتظار بازدهی بیشتر. البته بی ثباتی در شرایط اقتصاد کشور، هیچ‌گاه نه برای شرکت‌های داخلی و نه برای فعالان بورس اعم از داخلی و خارجی، خوشایند نیست. اما به این معنا نیست که در شرایط فعلی اقتصاد، جذابیت این بازار از بین برود. چنانچه گشایشی در مراودات بانکی بین‌المللی صورت گیرد و حداقل‌های نقل و انتقالات رسمی ارز فراهم شود، قطعاً شاهد استقبال سرمایه گذاران خارجی از بورس بین‌المللی کشورمان خواهیم بود.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان