تاریخ : 13:18 - 1398/11/30
کد خبر : 78073
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

واریز عیدی کارمندان و کارگران ۹۹ به اما و اگر رسید

واریز عیدی کارمندان و کارگران ۹۹ به اما و اگر رسید

با رسیدن به روز‌های پایانی سال ۹۸ بحث افزایش دستمزد، میزان و زمان واریز عیدی کارمندان و کارگران ۹۹ داغ‌تر می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین؛ هرساله دولت برای حمایت سبد عیدانه کارکنان و کارمندان دولت اقدام به تعیین مبلغی به عنوان عیدی می‌کند و با رسیدن به روزهای پایانی سال ۹۸ بحث افزایش دستمزد، میزان و زمان واریز عیدی کارمندان و کارگران ۹۹ داغ تر می شود.
 
 
حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر ۴میلیون ۵۴۸ هزار تومان و عیدی کارمندان دولت در سال 99 بر اساس قانون بودجه ۹۹، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
 
 
 
جزئیات پرداخت عیدی کارگران در سال 99 
فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شورای اسلامی گفت که عیدی کارگران بر اساس قانون و مانند سال های پیشین به کارگران پرداخت می شود.
 
 
 
وی ادامه داد: کارگران دو برابر حداقل دستمزد آن ها به شرطی که از سه برابر حقوق آنها بیشتر نشود را دریافت می کنند بر اساس این قانون کارگران می توانند با توجه به پایه حقوق خود میزان عیدی دریافتی را محاسبه کنند.
 
 
 
نحوه محاسبه عیدی و پاداش سال 99
 
 
حداقل دستمزد روزانه مصوب 98
 
505.627  ریال
 
میزان حداقل عیدی سال 99
 
حداقل دستمزد روزانه × 60
 
میزان حداکثر عیدی سال 99
 
حداقل دستمزد روزانه × 90
 
 
 
 
مبلغ پرداختی عیدی و پاداش سال 99  به هر یک از کارکنان مشمول قانون کار در پایان هر سال حداقل معادل 60 روز «حداقل مزد قانونی مصوب» و حداکثر معادل 90 روز «حداقل مزد روزانه مصوب» همان سال است به این معنا که میزان عیدی پرداختی سال 99  نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی همان سال بیشتر شود.
 
 
محاسبه حداقل عیدی و پاداش سال 1399:
 
طبق فرمول جدول فوق حداقل عیدی سال 99 برابر است با: 505.627 * 60 = 30.337.620 ریال
 
حداقل عیدی سال 99 مبلغ 3 میلیون و 33 هزار و 762 تومان است.
 
 
 
محاسبه حداکثر عیدی و پاداش سال 1399:
 
طبق فرمول جدول فوق حداکثر عیدی سال 99 برابر است با: 505.627 * 90 = 45.506.430 ریال
 
حداکثر عیدی سال 99 مبلغ 4 میلیون و 550 هزار و 643 تومان است.
 
 
 
 
طبق عرف در دو ماه پایانی سال عیدی پرداخت می شود.عرف و روال کارگاه های مختلف متفاوت است، برخی کارگاه ها در اسفند ماه و برخی دیگر در بهمن ماه عیدی را پرداخت می کنند.
 
 
 
7 نکته اساسی در مورد عیدی 99
عیدی برابر است با دو برابر مزد ثابت به شرط اینکه از سه برابر حداقل وزارت کاری بیشتر نشود.
 
عیدی به نسبت کارکرد به افراد تعلق میگیرد.
 
افرادی که زیر یکسال کارکرد دارند یک معافیت کامل به آن‌ها تعلق می‌گیرد.(طبق نظر دفتر فنی حسابرسی)
 
عیدی مشمول مالیات و معاف از بیمه می‌باشد.
 
چنانچه عیدی بیشتر از سقف پرداخت شود مازاد آن مشمول بیمه می‌شود.
 
عیدی و پاداش طبق ماده ۹۱ بند ۱۰ به میزان یک دوازدهم معافیت مالیاتی دارد.
 
حداقل عیدی برابر است با 3 میلیون و 33 هزار و 762 تومان و حداکثر آن 4 میلیون و 550 هزار و 643 تومان میباشد.
 
 
 
جزئیات پرداخت عیدی کارمندان در سال 99 
 عیدی امسال کارمندان دولت بر اساس قانون بودجه ۹۸، یک میلیون و ۷۸ هزار تومان تعیین شده و معمولا همزمان با حقوق بهمن‌ماه واریز می‌شود. عیدی امسال نسبت به سال گذشته ۱۵.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین عیدی سال بعد در لایحه بودجه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است
 
 
 
حال بودجه سال آینده رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای عیدی کارمندان سال آینده پیش بینی کرده است، اما این رقم منتظر تصمیم، تصویب و ابلاغ هیئت وزیران است چرا که این روز‌ها رقم عیدی کارگران مشخص شده و کارمندان منتظر رقم عیدی تعیین شده برای برنامه ریزی هستند.
 
 
 
بر همین اساس یک منبع آگاه در سازمان برنامه و بودجه کشور درباره زمان اعلام عیدی سال ۹۹ برای کارکنان کشوری و لشکری گفت: میزان قطعی عیدی کارمندان دولت اعم از لشکری و کشوری تا قبل از ۲۰ بهمن تصویب و اعلام خواهد شد.
 
 
 
باید توجه داشته باشید که عیدی ۹۹ را با عیدی امسال اشتباه نگیرید. کارمندان دولت ماه دیگر قرار نیست عیدی ۹۹ را دریافت کنند، بلکه رقم عیدی ۹۸ که پارسال تصویب شده مد نظر قرار خواهد گرفت.
 
 
 
این مورد درباره عیدی کارگران و کارکنان بخش خصوصی برعکس است. آن‌ها عیدی ۹۹ را قبل از شروع سال دریافت خواهند کرد. مبلغ عیدی ۹۹ کارمندان دولت در برنامه بودجه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده و قرار است سال بعد به حساب کارمندان واریز شود.
 
 
 
 
 
عیدی کارمندان دولت در سال‌های گذشته
سال پیش عیدی کارمندان دولت ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان بود که مقایسه آن با مبلغ یک میلیون و ۷۸ هزار تومانی فعلی، نشان‌دهنده افزایش ۱۵.۶ درصدی مبلغ عیدی در سال ۹۸ است. سال ۹۰ این مبلغ ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در طی سال‌های گذشته تقریبا سه برابر شده است.