تاریخ : 10:30 - 1400/05/07
کد خبر : 783171
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

یارانه خرید خودروهای ستاره‌دار / ثبت‌نام خودرو با ۹۰ میلیون!

یارانه خرید خودروهای ستاره‌دار / ثبت‌نام خودرو با ۹۰ میلیون!

طرح پیش‌فروش ایران خودرو به مناسبت عید غدیر از چهارشنبه ششم مرداد آغاز شده و تا پایان روز شنبه نهم مردادماه ادامه دارد.

طرح پیش‌فروش ایران خودرو شامل رانا پلاس، سورن پلاس، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، دناپلاس توربوشارژ دستی و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است.

در این طرح پیش‌پرداخت خرید خودرو از ۹۰ میلیون تومان شروع می‌شود و متقاضیان می‌توانند امیدوار باشند که خودروهای ثبت‌نامی آنها تیر و مرداد سال آینده تحویل داده شود. قیمت قطعی این خودروها مشخص نیست و به روال طرح‌های پیش‌فروش قبلی، زمان تحویل خودرو قیمت نهایی آن مشخص می‌شود.اما آنگونه که اعلام شده پیش‌پرداخت خرید رانا، سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دستی بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. پیش‌پرداخت دناپلاس توربوشارژ دستی ۱۴۲ میلیون است و پیش‌پرداخت یا قسط اول پیش‌خرید دناپلاس توربوشارژ  اتوماتیک ۱۹۵ میلیون تومان است.

گرانترین خودرویی که در این طرح پیش‌فروش می‌شود دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک است که ایران خودرو می‌گوید دارای پنج ستاره کیفی است. به عبارتی ایران‌خودرو در این طرح خودروهای ستاره‌دار خود را می‌فروشد.

 

تردید در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده

اما پیش‌فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا در حالی ادامه دارد که این دو خودروساز تاکنون خودروهای زیادی را پیش‌فروش کرده، وجه اولیه را از مردم دریافت کرده‌اند اما کارشناسان می‌گویند تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش شده با شرایط کنونی این خودروسازان دور از ذهن است.

برای مثال آنگونه که سایت «نود اقتصادی» اعلام کرده شرکت خودروسازی سایپا ببرای یش از ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌دریافت از مردم دریافت کرده اما عمل به موقع به این تعهدات با عملکرد فعلی گروه سایپا کمی دور از ذهن است.

این در حالی است که مردم در مواردی چاره‌ای جز شرکت در طرح‌های پیش‌فروش این دو خودروساز ندارند. چون قیمت بازار و کارخانه خودروهای داخلی بسیار زیاد است. برای مثال قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار حدود ۴۴۰ میلیون تومان و در کارخانه ۳۹۰ میلیون است و این اختلاف مردم را وادار می‌کند که در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان شرکت کنند.

گفتنی است در پنجمین مرحله از پیش‌فروش حداکثر یکساله محصولات ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ نیز همچون روال همه طرح‌های فروش خودروسازان، مشتریان نهایی پس از پایان مهلت ثبت‌نام (پایان روز شنبه/ ۹ مرداد ماه ) به طریق قرعه کشی در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی تعیین می‌شوند.

فهرست منتخبان حداکثر سه روز پس از مراسم پایان مهلت ثبت‌نام از طریق سایت فروش اینترنتی به آدرس esale.ikco.ir و ارسال پیامک اعلام می‌شود و برندگان ظرف مدت پنج روز فرصت دارند که وجه علی‌الحساب خودرو را مطابق جدول از طریق همان سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو پرداخت کنند.

 


منبع : تجارت نیوز