تاریخ : 17:21 - 1398/12/21
کد خبر : 78836
سرویس خبری : سیاسی
 

صدور پایان کار آقازاده ها در ایران خودرو آغاز شد+جزییات یک جابجایی مهم

ایران خودرو عذر یک آقازاده را خواست/کم شدن سایه شبه دولتی ها از سر خودروسازی

صدور پایان کار آقازاده ها در ایران خودرو آغاز شد+جزییات یک جابجایی مهم

در تازه ترین اتفاقات، مدیرعامل یکی از شرکت های مهم تابعه ایران خودرو، در اقدامی یک آقازاده را که در دوران هاشم یکه زارع بر سر کار آمده بود، جابجا و عذر وی را خواسته است.

به گزارش کارگر آنلاین،متاسفانه یکی از آفت های ساختار کنونی صنعت خودرو، برخی استخدامات سفارشی، بدون ضابطه و رابطه مند است. صنعت خودرسازی کشور به دلیل ساختار شبه دولتی، غیرشفاف، عریض و طویل، تو در تو و متصل به منابع دولتی همچون گوشت قربانی است که هر کسی به تناسب قدرت و نفوذش از این ساختار بهره خود را می برد. به کرات مواردی را می توان نام برد که افراد دولتی، امنیتی، نظارتی و ... یا خود یا بستگان خود را خارج از ضابطه و بعضا غیرقانونی در شرکت های خودروسازی و تابعه استخدام نموده اند.
 
عمق چنین پدیده ای کاملا به رفتار و رویکرد مدیرعامل شرکت خودروسازی برمی گردد. هرچقدر وی اهل به اصطلاح تعامل(غیرحرفه ای) با دیگر ارگان ها، نهادها و سازمان ها باشد، میزان گستردگی استخدامات سفارشی و بدون ضابطه بیشتر خواهد بود و برعکس(علی رغم اینکه مدیران عامل خودروسازی با نظر دولت ها تعیین می شوند) هر چقدر یک مدیرعامل در مقابل این نفوذها مقاومت کند، مصادیق چنین مسائلی کمتر خواهد بود.
 
در شرکت ایران خودرو از چندین ماه قبل از تغییر مدیرعامل در سال 1398 با ورود دستگاه های نظارتی، برخی از انتصابات برچیده شد و افرادی که با رابطه وارد این گروه صنعتی شده بودند، استخدام شان تعلیق و یا جابجا شدند. با روی کار آمدن مدیرعامل جدید ایران خودرو، این رویه قدرت بیشتری به خود گرفته هرچند که در برخی از موارد نیز هنوز نتیجه مورد انتظار حاصل نشده است.
 
در تازه ترین اتفاقات، مدیرعامل یکی از شرکت های مهم تابعه ایران خودرو، در اقدامی یک آقازاده را که در دوران هاشم یکه زارع بر سر کار آمده بود، جابجا و عذر وی را خواسته است. آقای "س" که به واسطه حضور پدرش در یکی از معاونت های نظارتی ایران خودرو در قسمت خریدهای خارجی مشغول به کار بوده، در دوران جدید مدیریتی ایران خودرو جابجا شده و به زودی از این شرکت خداحافظی خواهد کرد. امید است چنین اتفاقاتی می تواند به یک الگو و رویه جاری در کل شرکت های خودروسازی تبدیل شود تا رابطه جای خود را به تخصص و ضابطه دهد.
 
 
فرشاد مقیمی در دوران جدید نشان داده که به دنبال تغییر مثبت در بدنه ایران خودرو است. هر چند که در خصوص برخی از انتصابات و عملکرد وی جای بحث و بررسی وجود دارد ولی به طور کلی رویکرد وی نسبت به مدیریت قبلی به مراتب بهتر و اثربخش تر بوده است. منبع/سایت خط بازار