تاریخ : 06:16 - 1400/05/29
کد خبر : 848971
سرویس خبری : گوناگون
 

ریزش قیمت رمز ارزها با ورود بیت کوین به فاز اصلاح| سرمایه گذاران فعلا صبر پیشه کنند!

ریزش قیمت رمز ارزها با ورود بیت کوین به فاز اصلاح| سرمایه گذاران فعلا صبر پیشه کنند!

طبق پیش بینی کارشناسان؛ چنانچه قیمت بیت کوین به ۴۲ هزار دلار برسد همه رمز ارزها با ریزش شدیدی مواجه خواهند شد اما اگر رشد کند و سطح مقاومت ۵۲ هزاردلار را بشکند ارزش آن به بیش از۶۰ هزار دلار هم می رسد.

بازار مجازی ارزدیجیتال با وجودی که طی یکی دو سال اخیر به دلیل سودآوری قابل توجه، سرمایه گذاران فراوانی را از اقصی نقاط جهان به خود جذب کرده است، مدتی است با نوسان قیمت همراه است. این نوسان موجب شده است تا با افت ارزش بیت کوین و سایر رمزارزها بخش عمده ای ازسرمایه گذاران بخصوص ناکارآمدها و یک سری افرادی که آگاهی چندانی از نحوه معاملات ارز مجازی ندارند بازار را ترک و خیلی ها نیز درچنین شرایطی که قیمت ها درکف قرار می گیرند اقدام به خرید برای سودآوری کنند.

حامیان بازار رمز ارزها و بیت کوین، گردانندگان بازار به نفع خود هستند


کارشناسان معتقدند؛ بازار مجازی ارزهای دیجیتال بخصوص بیت کوین دردست حامیان این بازار قرار دارد. شرکت های بزرگ ونامداری چون شرکت خودروسازی تسلا و... که با سقوط ارزش بیت کوین پشت آن را می گیرند تا این ارز دیجیتال و سایر رمز ارزها به نفع خودشان همچنان قدرتمند در بازارهای سرمایه گذاری سرپا باقی بمانند، چرا که با رونق بخشی معاملات در پی هجوم سرمایه گذاران برای خرید و فروش بیت کوین و ...، بنیه مالی این بازار قوی و سرمایه گذاران و گردانندگان چنین بازاری به سودهای کلان می رسند.


این بازار نوپا که خیلی سریع جای خود را در بین سایر بازارهای سرمایه گذاری در دنیا بازکرده است به دلیل شفافیت و سودده بودن معاملات اعتماد سرمایه گذاران زیادی را در دنیا به خود جلب کرده است تا جایی که هم اکنون برخی کشورها حتی از بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت استفاده می کنند.


اما در ایران به جز استخراج رمز ارز آن هم درصورت رعایت مقررات لازم، هنوز انجام معاملات ارزدیجیتال در کشور توسط دولت به رسمیت شناخته نشده است. در حالی که طبق گزارش های موجود حدود ۱۰ میلیون ایرانی حداقل یکبار تجربه خرید وفروش ارز دیجیتال را داشته و هم اکنون نیز حدود نیمی از این جمعیت در بازار مجازی چون بیت کوین و سایر رمز ارزها فعال هستند.

-

علاقه شدیدنوجونان به ورود به سرمایه گذاری در بازار ارزهای مجازی 
طوری که محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارزها در گفتگو با «خبرگزاری بازار» می گوید؛ بخش عمده جمعیت جوان و نوجوان کشورطالب ورود به بازارمجازی ارزهای دیجیتال بوده و خیلی ها حتی با کمترین رقم سرمایه گذاری به این بازار پیوسته اند.


وی با بیان اینکه دردنیای پیشرفته الکترونیک که روز به روز شاهد توسعه فن آوری های نوین در بخش آی تی و فضای مجازی هستیم نباید در این عرصه از قافله پیشرفت عقب ماند، افزود: توجه به ایجاد بسترلازم برای رشد کسب و کار و سرمایه گذاری های درآمد زا در فضای مجازی ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است اما متاسفانه در این مسیر پیشرفت هایی در کشور حاصل نشده است.


این کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمزارز تصریح کرد: هر چند طی سالهای پیش اقدامات لازم برای قانونمند کردن استفاده از معاملات ارزدیجیتال و ورود به این بازار مجازی بکار گرفته شد، اما متاسفانه تصویب نهایی چنین قانونی به دلیل تفکر ضعیف دولتمردان (دولت روحانی) به سرانجام نرسید و دولت بارها اعلام کرد که ورود به این بازارغیر قانونی است.

دور زدن تحریم ها با ورود قانونی به بازار مجازی معاملات رمز ارزها!
رضایی صدرآبادی تصریح کرد: بی اهمیتی به تصویب و به رسمیت شناختن قانون استفاده از معاملات ارزدیجیتال در دولت گذشته درحالی بودکه ایران به دلیل مواجه با تحریم های ناجوانمردانه به راحتی می توانست از این طریق کسب ارزآوری کند و تحریم ها را دور بزند.


هرچند کارشناسان و نمایندگان مجلس برضابطه مند شدن مبادلات رمز ارزها تاکید دارند، اما هنوز قوانین خاصی برای آن درنظر گرفته نشده است، البته چندی پیش محمد رضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرد؛ برای قانونمند کردن مبادلات رمزارزها با منشاء خارجی ورود کرده ایم که در این راستا شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند. چرا که انجام مبادلات قانونی رمز ارزها همراه با توسعه روز افزون فضای کسب و کار در بسترالکترونیک می‌تواند منجر به تحریک و رونق اقتصاد کشور شود.

-

قیمت بیت کوین به زیر ۴۵ هزار دلار آمد


بنا به این گزارش، بیت کوین یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۸۵۴.۳۷ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۴۲.۵۰ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۴۴۳۹۹, دلار، تومان معادل حدود ۱,۲۷۹,۲۷۰,۷۲۹ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۳۴.۵۷ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۰۳۳% کاهش یافته است. بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰معادل ۶۴,۸۶۳.۰۹ دلار بوده که هم اینک حدود %۲۹. پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش بیت کوین ۱۸.۷۹ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون خواهد بود.


امیربیات، عضو انجمن بلاکچین کشور در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره سرمایه گذازی در بازارمجازی رمز ارزها با توجه به نوسانی که دارد گفت: نوسان قیمت در بازارهای سرمایه گذاری امری طبیعی است اما اکنون که نرخ بیت کوین با فراز و نشیب همراه است چنانچه قیمت آن که ۴۴ هزار و ۳۹۹ دلار است به ۴۲ و حتی به ۴۰ هزاردلارنزدیک شود قیمت آن بی تردید بر مدار سقوط قرار خواهد گرفت و این روند باعث می شود تا قیمت سایر رمز ارزها(آلت کوین) نیز در بازار بشدت نزولی شوند.

-

احتمال ریزش قیمت همه رمز ارزها با افت قیمت بیت کوین
وی با بیان اینکه معلوم نیست تا ساعات دیگر قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها در بازار مجازی چگونه رقم خورد گفت: البته طی چند روز گذشته قیمت این ارز دیجیتال به ۴۹ هزار دلار هم رسید اما اکنون در مسیر نزول قرار دارد و چنانچه قیمت آن به حدود ۴۰ هزار دلار برسد  این روند باعث خواهد شد تا قیمت همه رمز ارزها بشدت بریزد.
این کارشناس بازار رمز ارزخاطرنشان کرد سیر نزولی قیمت بیت کوین و حرکت آن در مسیر رسیدن به محدوده ۴۰ هزار دلار هشداری جدی برای افت شدید قیمت آن است اما معلوم نیست حامیان این بازار چگونه و با چه راهکاری مانع از افت قیمت بیت کوین در روزهای آینده در صورت تداوم کاهش قیمت آن شوند.


عضو انجمن بلاکچین کشور با بیان اینکه البته بعید به نظر می رسد قیمت بیت کوین به این زودی ها به ۴۰ هزار دلار برسد، گفت:‌ با برگشت قیمت این نوع ارزدیجیتال بر مدار رشد و شکسته شدن سد مقاومت ۵۲ هزار دلار رشد قیمت بیت کوین تا بیش از ۶۰ هزار دلار نیز دور از ذهن نیست حال از آنجایی که اخیرا قیمت آن در آستانه ۵۰ هزار دلار قرار گرفت بنابراین چنانچه ارزش بیت کوین دوباره در مسیر رشد قرار گیرد و به بیش از ۵۰ هزار دلار برسد بی تردید بازار این نوع ارز مجازی وارد فاز اصلاح می شود و درچنین شرایطی بازهم احتمال سقوط قیمت ها وجود دارد.

سرمایه گذاران قبل از ورود بازار به فاز اصلاح صبر پیشه کنند


بیات تصریح کرد: سرمایه گذاران این بازار در شرایطی که قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها در بازار نزولی است و یا به فاز اصلاح نزدیک می شود باید صبر پیشه کنند، افزود: زمانی که قیمت بیت کوین سقف مقاومت ۵۲ هزار دلار را شکست شکی نیست که قیمت این ارز دیجیتال بردامنه صعود قرار گرفته و قیمت بیت کوین افزایشی می شود. اما این احتمال وجود دارد که با رسیدن قیمت بییت کوین به ۵۰ هزار دلار بازار وارد فاز اصلاح شود که در چنین شرایطی کاهش قیمت ها دور از انتظار نیست. بنابراین سرمایه گذاران باید در چنین مواقعی حواسشان به سرمایه هایشان باشد که افت نکند.


وی افزود: البته خیلی از سرمایه گذاران زمانی که قیت بیت کوین و سایر رمز ارزها در بازار کاهشی است اقدام به خرید آن می کنند که البته چنین افرادی از سر هیجان دست به چنین کاری می زنند که البته  بعضا با رشد قیمت بیت کوین به سودهای جذابی دست می یابند.


بنا به این گزارش، بازار سرمایه گذاری همیشه با ریسک همراه است و معلوم نیست تا چند دقیقه دیگر سرنوشت بازارها چگونه رقم خورد اما از آنجایی که معامله در بازار ارزهای مجازی به صورت فیزیکی انجام نمی گیرد بنابراین سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه هایشان باید با علم و آگاهی و تخصص وارد چنین بازاری شوند و بدون مشورت با خبرگان به چنین بازاری ورود نکنند.


منبع : تحلیل بازار