تاریخ : 10:43 - 1400/05/30
کد خبر : 851660
سرویس خبری : حوادث
 

۴۰ نفر بجای واکسن کرونا آب مقطر تزریق کردند

۴۰ نفر بجای واکسن کرونا آب مقطر تزریق کردند

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اعلام خبر گفت: به‌دنبال اعلام این خبر تحقیقات آغاز و متهم جوان شناسایی و دستگیر شد؛ در بازرسی از مخفیگاه متهم، مقدار زیادی ویال تقلبی واکسن کرونا با برندهای مختلف و مهر جعلی پزشک و کارت جعلی تزریق واکسن کشف شد.

تزریقاتچی شیاد که شیشه‌های واکسن کرونا را با آب مقطر پر می‌کرد در حالی دستگیر شد که واکسن‌های تقلبی را به 40 نفر تزریق کرده بود.

 از مدتی قبل و به‌دنبال شکایت‌های سریالی درباره فروش واکسن‌های تقلبی کرونا با قیمت‌های گزاف بلافاصله کارآگاهان‌مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شدند.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد مرد ۳۰ ساله‌ای اقدام به فروش این واکسن‌های تقلبی کرده است.
سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اعلام خبر گفت: به‌دنبال اعلام این خبر تحقیقات آغاز و متهم جوان شناسایی و دستگیر شد؛ در بازرسی از مخفیگاه متهم، مقدار زیادی ویال تقلبی واکسن کرونا با برندهای مختلف و مهر جعلی پزشک و کارت جعلی تزریق واکسن کشف شد.

متهم در اعترافاتش مدعی شد واکسن‌ها را از ۶ تا ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رساند. پس از دستگیری متهم تحقیقات برای بررسی بیشتر این پرونده و دستگیری همدستانش ادامه دارد.

گفت‌و‌گو با متهم

چه واکسنی تزریق می‌کردی؟
فقط دو مدل کمیاب آسترازنکا و اسپوتنیک را تزریق می‌کردم، البته داخلش آب مقطر بود.
بیماران را چطور شناسایی می‌کردی؟
من تزریقاتچی هستم و برای تزریق آمپول و سرم به خانه افرادی که کرونا داشتند می‌رفتم تا از آنها مراقبت کنم. بعد به خانواده‌های آنها می‌گفتم که واکسن کرونا دارم و واکسن‌های قلابی را به این طریق به آنها می‌فروختم.
شیشه‌ها یا ویال‌های واکسن‌ها را چطور تهیه می‌کردی؟
پوکه‌ها و ویال‌های آمپول‌های دیگر را بر می‌داشتم، مواد داخلش را خالی می‌کردم و پس از شستن داخل ویال‌ها، آب مقطر داخلش تزریق می‌کردم. آب مقطر را به جای واکسن تزریق می‌کردم. آب مقطر ضرر و آسیبی به کسی نمی‌رساند.
برچسب‌ روی واکسن‌ها را از کجا آوردی؟
از اینترنت دانلود می‌کردم و به چاپخانه‌ای دادم تا برایم چاپ کند.
واکسن‌ها را چند می‌فروختی؟
اسپوتنیک را ۶ میلیون تومان و آسترازنکا را ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختم.
گفته شده که گاهی اوقات ۱۳ میلیون هم واکسن‌ها را فروختی؟
متهم جوان سکوت می‌کند.
 کارت بهداشت و برگه‌هایی  را که مهر وزارت بهداشت و مهر پزشک داشت  به مشتری‌ها می‌دادی  از کجا آورده بودی؟
مهر وزارت بهداشت نیست یک لوگو است که از اینترنت گرفتم اما مهر پزشک هم مال دکتری است که قبلاً در مطبش کار می‌کردم و مهرش دست من بود و من دیگر مهر را برنگرداندم.
انگیزه ات برای این کار چه بود؟
مشکل مالی داشتم. همسرم عمل جراحی طحال و کبد داشت و من به پولش نیاز داشتم.
چند واکسن فروختی؟
حدود ۴۰ واکسن فروختم و وقتی پول جراحی همسرم فراهم شد دیگر نمی‌خواستم به این کار ادامه دهم.

هشدار پلیس
سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا، تنها مرجع قانونی ‏واگذاری واکسن و داروی کرونا را وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‏پزشکی دانست و گفت: فریب شایعات منتشر شده در شبکه‌های ‏اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و ‏خارجی و مبالغ بسیار بالا» را نخورید. به‌دنبال انتشار اخبار واردات واکسن ‏کرونا به کشور در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار ‏آگهی‌های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا دارند و ‏از شهروندان می‌خواهند که برای خرید ثبت‌نام کنند، که اکثر این افراد ‏توسط پلیس فتا مورد شناسایی قرار گرفته و برای سیر مراحل قانونی ‏پرونده‌شان به مراجع ذی‌صلاح تحویل داده شدند. ‏

پاشایی گفت: در تحقیقات انجام شده از متهمان محرز شده که این افراد ‏سودجو؛ دارویشان تقلبی و جعلی بوده  یا اصلاً دارویی در کار نبوده و ‏فقط به قصد سودجویی، سرقت‌های اینترنتی، سرقت اطلاعات شخصی ‏و کلاهبرداری دست به چنین اقدامی زده‌اند.‏

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه شهروندان می‌توانند با هوشیاری خود ‏و دریافت اطلاعات در خصوص واکسن کرونا از منابع معتبر و رسمی ‏کشور دست افراد سودجو را در رسیدن به اهدافشان کوتاه کنند و قربانی ‏تبلیغات فریبنده در این خصوص نشوند، افزود: پلیس فتا در رصدهای ‏روزانه در صورت مواجهه با اینگونه آگهی‌ها با مجرمان برخورد قانونی ‏خواهد کرد.‏

‏ مجرمان سایبری با شگردهای مختلف نظیر تزریق واکسن کرونا در ‏قبال ثبت‌نام در تورهای مسافرتی یا تبلیغات فریبنده، ثبت‌نام آزمایشی ‏انسانی تزریق واکسن کرونا در کشورهای خارجی به همراه تور توریستی ‏و تفریحی، درصدد کلاهبرداری از متقاضیان هستند که تمامی تحرکات ‏و جریان‌های مشابه در کارگروه ویژه پلیس فتا در حال رصد است.‏
بی‌تردید هرگونه تبلیغ و فروش دارو و واکسن از طریق فضای مجازی ‏جرم تلقی می‌شود و با متخلفین این حوزه برخورد قانونی خواهد شد.‏


منبع : ایران