تاریخ : 09:58 - 1399/03/30
کد خبر : 85866
سرویس خبری : سیاسی
 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نشست حضوری درباره ایران شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نشست حضوری درباره ایران شد

پس از مخالفت‌ها به ریاست چین با قطعنامه ضدایرانی اروپایی‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار برگزاری نشست حضوری برای رایزنی بیشتر در این باره شد.

به گزارش کارگرآنلاین، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک، از درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری نشست حضوری درباره ایران خبر داد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از مخالفت‌ها به ریاست چین با قطعنامه تروئیکای اروپا که خواستار انتقاد از ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، این نهاد بین‌المللی خواستار برگزاری نشست حضوری برای رایزنی بیشتر در این باره شده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان پیش‌نویس این قطعنامه ضد ایرانی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌اند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست شورای حکام نوشت که مخالفت‌ها به رهبری چین با این قطعنامه، شورای حکام را مجبور به درخواست برای برگزاری نشست حضوری در این باره کرد.

وانگ گان نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گزارش اخیر شورای حکام ابراز تعجب کرد و گفت: «چین نگرانی عمیق خود را نتیجه‌گیری شتاب‌زده درباره عدم اجازه ایران برای دسترسی به سایت‌های خود را ابراز می‌کند». نماینده چین این را هم گفت که این گزارش قبل از انتشار باید به مشورت گذاشته می‌شد.

وانگ گان در ادامه افزود: «چین همچنان معتقد است که راه‌حل برای دسترسی به سایت‌ها در ایران وجود دارد. در چنین شرایطی، چین نمی‌تواند گزارش منتشر شده دبیرکل را تایید کند».

نماینده چین همچنین از آژانس بین‌المللی اتمی خواسته تا از سیاسی کردن موضوع هسته‌ای ایران جلوگیری کند. چین از شورای حکام انرژی اتمی این را هم خواسته تا فعالیت‌های خود را بصورت بی‌طرفانه و کاملا مستقل انجام دهد. نماینده چین همچنین تاکید کرده که همه فعالیت‌های نظارت و تأیید بر فعالیت‌های ایران باید مطابق با مفاد موافقت‌نامه جامع پادمان (CSA) و پروتکل‌های الحاقی باشد.

انگلیس، آلمان و فرانسه طی این قطعنامه‌ ضدایرانی، مدعی شده‌اند که کشورمان باید شفافیت بیشتری را در تحقیقات آژانس بین‌المللی اتمی از خود نشان دهد.

این سه کشور اروپایی طرف برجام با تنظیم این قطعنامه‌، خواستار همکاری کامل ایران با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند. به گفته رسانه‌ها، قطعنامه سه کشور اروپایی اولین اخطار رسمی شورای حکام آژانس اتمی به کشورمان از سال ۲۰۱۲ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران