تاریخ : 17:54 - 1399/03/30
کد خبر : 85922
سرویس خبری : سیاسی
 

قطعنامه آژانس هیچ الزام حقوقی برای ایران ندارد

قطعنامه آژانس هیچ الزام حقوقی برای ایران ندارد

نماینده ایران در آژانس گفت که قطعنامه شورای حکام هیچ الزام حقوقی برای ایران به منظور همکاری با آژانس درباره دو درخواست دسترسی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش کارگرآنلاین، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی درباره تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس عنوان کرد: این قطعنامه حاوی ادعاهایی است که مربوط به بیش از دو دهه قبل است و هیچ چیزی هم اثبات نشده و از سوی دشمن ما رژیم صهیونیستی ارائه شده است. اگر بخواهید قطعنامه بدهید برای ایران قابل پذیرش نیست.

وی افزود: مشخص و روشن به آنها گفته‌ایم این یک دام آمریکایی و اسرائیلی هم هست و صرفا تحرک سه کشور اروپایی نیست و آنها در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی افتادند و هدفشان این است که زمینه را برای تخریب کامل برجام فراهم کنند و زمینه را برای سوء استفاده در محافل دیگر فراهم کنند و همچنین ضربه‌های دیگری را به چند جانبه‌گرایی در وین وارد کنند.

غریب‌آبادی اضافه کرد: در ژنو و نیویورک آمریکا تمام اقدامات تخریبی خودش را علیه چند جانبه‌گرایی انجام داده است، وین مسدود مانده که با این کار آخرین ضربه‌ها را به چندجانبه‌گرایی در وین وارد می‌:ند.

وی افزود: موضع اصولی ما هم رد این قطعنامه است و به صراحت اعلام کردم ما این قطعنامه را به هیچ وجه قابل پذیرش نمی‌بینیم و این قطعنامه نمی‌تواند هیچ الزام حقوقی برای ایران برای همکاری با آژانس درباره دو درخواست دسترسی ایجاد کند. قطعنامه‌های شورای حکام فاقد جنبه الزام آوری از منظر حقوق بین‌الملل هستند یعنی برای کشورها لازم الاجرا نیستند.

نماینده ایران تصریح کرد: به صراحت به عنوان پیام ایران منعکس کردم که ایران اقدام مقتضی و واکنش مناسبی را در پاسخ به این قطعنامه اتخاذ خواهد کرد که از طریق مقتضی به اطلاع آژانس خواهد رسید.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی به ما گفتند لحن قطعنامه زیاد تند نیست، اما من به آنها گفتم محتوای قطعنامه برای ما مهم نیست این اقدام شما یک اقدام مخرب است.

منبع: فارس