پیمان قرهداغی با بیان اینکه اپراتورهای غالب برای ارائه تعرفه حتما باید از سازمان تاییدیه بگیرند، افزود: اپراتورها برای تعرفههایشان یک سقف دارند و یک کف. اگر بخواهند کمتر از کف تعرفه بدهند، ضد رقابتی است و با آن برخورد میشود، سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیمکارتهای دائمی و ۱.۵ برابر ۴۲ هزار تومان برای سیمکارتهای اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد میشود.
وی با بیان اینکه اپراتورها برای ارائه تعرفههای قبلی از ما تاییدیه گرفته بودند و نباید تعرفههایی مورد تایید سازمان را حذف میکردند، گفت: اپراتورها میتوانستند این تعرفهها را از ابتدا تعریف نکنند، اما اگر تعریف کردند، باید سرویسشان را ادامه میدادند. اگر قرار باشد بستههای جدیدی تعریف شود یا بعضی از بستهها از مدار خارج شود و اپراتورهای غالب حتی اگر بخواهند کمتر از سقف، تعرفه بدهند هم باید از سازمان تاییدیه بگیرند که دراین مورد ما تاییدیهای برای حذف بستهها نداشتیم.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری خاطرنشان کرد: آنهایی که بسته فعال داشتند از بستههایشان استفاده میکنند. درباره کسانی که این روزها بستهای خریدند، اگر یک بسته مشخص با قیمت مشخص و در یک بازه مشخص میخریدند، این بسته باید حتما ارائه شود اما اگر به دلیل نبود بسته قبلی مجبور شدند بسته جدیدی خریداری کنند که نزدیک به بسته قبلیشان بوده و پیش از این هم توسط اپراتور ارائه میشده، شرایط فرق میکند و دیگر هزینهای به کاربر برنمیگردد.
گفتنی است در روزهای گذشته، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بستههای اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. این موضوع منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- شد که اعلام کرد: بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم بهدلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کردهاند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است.
او همچنین با اشاره به مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: براساس این مصوبه اپراتورهای مسلط (SMP) برای تغییر تعرفههای عادی و تشویقی سرویسهایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند. با توجه به اینکه افزایش قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده، این افزایش قیمتها برخلاف مقررات بوده و تمامی قیمتها باید به قبل بازگردد.
البته بررسیهای انجامشده حاکی از آن است که افزایش تعرفهای که کاربران از آن ناراضی بودند، درواقع حذف برخی از بستههای پرمصرف بود. هرچند این بستهها در وبسایت این اپراتورها موجود بود و تنها از درگاههای دیگر از جمله اپلیکیشنهای مربوط بهاین اپراتورها و USSD آنها حذف شده بود، اما از آنجایی که کاربران بیشتر مواقع برای خریداری بسته به وبسایت مراجعه نمیکنند و از اپلیکیشن یا USSD خرید میکنند، با حذف بستهها از این درگاهها مواجه شدند.