تاریخ : 15:31 - 1400/06/07
کد خبر : 878961
سرویس خبری : فرهنگی
 

پناهیان: اهمیت زمان‌شناسی و تشخیص اولویت‌ها در تبلیغات جبهه حق

پناهیان: اهمیت زمان‌شناسی و تشخیص اولویت‌ها در تبلیغات جبهه حق

پناهیان گفت: یکی از نکات بسیار مهم برای اینکه بتوانیم ضعف تبلیغاتی جبهه حق را برطرف کنیم، این است که به علم صرفاً اکتفا نکنیم که این یکی از اشکالات است. هر سخن حقی، هر مخاطبی، هر زمانی کنار هم قرار نمی‌گیرد.

مراسم عزاداری دهه دوم محرم هیأت هنر در قالب هفدهمین دوره سوگواره هنر و رسانه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مرثیه‌خوانی مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هر شب در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این مراسم هرشب از ساعت ۲۰:۴۵ در حوزه هنری واقع در خیابان حافظ، خیابان سمیه برگزار می‌شود که ابتدا مراسم با دمام‌زنی خادمان هیأت آغاز می‌شود. سپس بعد از آن قرائت قرآن و زیارت وارث و مرثیه‌خوانی ذاکران اهل بیت (ع) انجام شده و در نهایت سخنرانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان در این مراسم به سخنرانی با موضوع «چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟» می‌پردازد که در جلسه نهم آن شب گذشته شنبه ششم شهریورماه اظهار داشت: یکی از نکات بسیار مهم برای اینکه بتوانیم ضعف تبلیغاتی جبهه حق را برطرف کنیم، این است که به علم، دانایی و آگاهی صرفاً اکتفا نکنیم که این یکی از اشکالات تبلیغات جبهه حق است. هر سخن حقی، هر مخاطبی، هر زمانی کنار هم قرار نمی‌گیرد. ما انواع مخاطب داریم که باید ملاحظه کنیم که جلسه قبل مفصل صحبت شد. امشب از زمان می‌گوییم. برخی نبض زمان دستشان است و از بین مبانی دینی تشخیص می‌دهند و می‌دانند الان چه باید گفت و برروی چه مفهومی باید تاکید کرد.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه در هر زمانی یک موضوع اولویت پیدا می‌کند و این تفاوت زمان‌ها را می‌سازد، تصریح کرد: زمان‌شناس بودن، ملاحظه‌ای بسیار مهم برای موفقیت در تبلیغات است. باید بدانیم هر زمان، زمان چه حرفی است؟ تبلیغات با تعلیمات تفاوتش در این است که در تعلیمات آگاهی منتقل می‌شود و این وابسته به زمان نیست اما در تبلیغات باید آگاهی منتقل کرد که اولیوت دارد. مثلا حجاب خیلی مهم است یا فلان گناه خیلی بد است اما الان زمان پرداختن به آن‌هاست.

وی با بیان اینکه در تبلیغات باید وزن‌کشی و اولویت‌بندی کرد و راهبردها را تشخیص داد، افزود: ۱۰۰ حرف خوب وجود دارد بی‌تردید در زمان ما چند حرف اولویت دارند. کسی که مبلغ است فقط بنا ندارد فرد را تربیت نمی‌کند بلکه بنا دارد جامعه را تکان دهد. زمانی که حرفی را در جامعه مطرح می‌کند باید تمام اجتماع نیاز داشته باشد تا جهالتش برطرف شود. من تصورم می‌کنم در این سال‌ها نیاز به کار جمعی، زندگی جمعی و مدل فعالیت اقتصادی مومنانه جمعی و این‌ها اولویت است.

پناهیان با اشاره به اینکه قدرت تشخیص راهبرد در اسلام نام‌هایی مانند بصیرت، فرقان و حکمت دارد، گفت: قدرت تشخیص راهبرد را می‌توان عقل هم دانست. ما در تبلیغات یک ضعفی که داریم این است که علم بیشتر از عقل تصمیم می‌گیرد.

مهمترین محورهای این سخنرانی در ادامه به شرح زیر است:

- آشنایی با آیه‌ای در مورد زمان‌شناسی

اولویت‌ها را ولیّ جامعه تعیین می‌کند
پرداختن به اولویت‌هایی که توسط ولیّ جامعه تعیین شده، وظیفه است
یک یار خوب باید قدرت تشخیص اولویت‌ها را داشته باشد

- اولویت مشارکت مردم در مدیریت امور

اکثر افراد مذهبی، اهل زندگی تشکیلاتی و مؤمنانه با هم نیستند
مردم‌سالاری دینی چگونه محقق می‌شود؟
تأثیر مشارکت مردمی بر اقتصاد مقاومتی
اولویت زندگی جمعی درست و آموزش آن
آیا در شرایط امروز، مطالبه‌گری اولویت دارد؟

- روایاتی در مورد تغییر زمان و شرایط

علت تفاوت نوع معجزه‌ها در زمان هر پیامبر
در زمان حاضر، حجت ما عقل است
لزوم عقلانیت در تشخیص اولویت
جایگاه عقل تجربی در مسایل امروز جامعه
آگاه‌ترین مردم از حوادث زمانه، تعجب نمی‌کند

- برخی از اولویت‌های زمان حاضر

پرهیز از افزایش سوء تفاهم‌
پرداختن بیشتر به امام حسین(ع)
تلاش برای تأثیرگذاری بیشتر بر مردم جهان غرب
توجه به علوم تجربی به عنوان زبانی مشترک با دنیا
ضرورت اهتمام به تجربه در مورد طب ایرانی

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 


منبع : فارس