تاریخ : 14:00 - 1399/06/02
کد خبر : 91973
سرویس خبری : فرهنگی
 

کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار داد

کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار داد

کارگر آنلاین: معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش توانمندسازی معلمان ابتدایی در آموزش بر بستر فضای مجازی را ضروری دانست و کفت: کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان، دانش آموزان و بسیاری از مردم در قرارداد تا با فناوری آشنا شوند همچنین باعث شد تا آموزش‌وپرورش با فناوری آشتی کند.

به گزارش کارگر آنلاین، رضوان حکیم زاده در ششمین نشست از سلسله نشست‌های گفت و گوی هفته  با حضور روسای ۷۶۰ منطقه آموزشی کشور که در ساختمان شهیدرجایی و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریورماه اشاره کرد و اظهار داشت: بازگشایی مجدد مدارس نشانگر شروع با اطمینان جریان جدید زندگی است.

وی ادامه دادک هرسال با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس این پیام به جامعه داده می‌شود که زندگی در جریان است. شرایط امسال و شیوع بیماری کرونا شروع سال را از سال‌های گذشته متفاوت کرده و این تفاوت به‌ویژه در دوره ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: وقتی به بازگشایی مدارس می‌پردازیم الزاماً منظور ما باز کردن درب مدرسه نیست بلکه منظور شروع مجدد فرآیند آموزش است که در استان‌ها، مناطق و مدارس شروع شود و حضور دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش به آنها به جامعه یادآوری کند که آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک دستگاه کل به آموزش اهمیت داده و در هر شرایطی اجازه ایجاد وقفه در آموزش را نخواهد داد.

معاون آموزش ابتدایی با تشریح این موضوع که به چه دلیل تصمیم به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور گرفته ‌شده است، گفت: با توجه به این که در سال گذشته دانش آموزان نتوانستند در تمام مدت در مدارس حضور داشته باشند، زمان برای آموزش در سال جدید بسیار بااهمیت‌تر شد. یکی از دلایل شروع مدارس از نیمه شهریور این است که معلمان زمان کافی برای شناخت دانش‌آموز و مرور دروس سال قبل را داشته باشند و با مرور بر آموخته‌های قبلی، آموزش دروس جدید را شروع کنند تا برای دانش آموزان در سال جدید مشکلی پیش نیاید. این امر مخصوصاً در دوره ابتدایی اهمیت بالایی دارد چون مفاهیم پایه آموزشی در کلاس‌های اول، دوم و سوم ابتدایی ارائه می‌شود و کیفیت یادگیری دانش آموزان از این لحاظ دارای اهمیت است.

حکیم زاده با یادآوری این که نمی‌دانیم تا چه زمانی شرایط به حالت عادی باز می گردد، خاطرنشان کرد: با شروع مدارس جریان یادگیری شروع می‌شود. در شرایط شیوع بیماری کرونا استمرار آموزش در تمام کشورهای دنیا یکی از رویکردهای اصلی برای حفظ روحیه و بازگشت به شرایط عادی زندگی است. ما نمی‌توانیم زندگی را به دلیل بی‌خبری از شرایط آتی تعطیل کرده و امید را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان، دانش آموزان و بسیاری از مردم در جامعه قرارداد تا با فناوری آشنا شوند. همچنین باعث شد تا آموزش‌وپرورش با فناوری آشتی کند و ما امروز شاهد آن هستیم که معلمان و آموزگاران به‌صورت خودجوش محتواهایی را تولید و آن را از طریق شبکه آموزشی شاد در اختیار دیگران قرار می‌دهند. این موضوع ازآن‌ جهت که می‌تواند به غنی‌تر شدن فرایند یادگیری کمک کند برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان این که هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری نمی شود، گفت: ما ناگزیر از ارایه آموزش مجازی در مناطق قرمز رنگ هستیم. در دستورالعمل بازگشایی مدارس که به استان‌ها ارسال ‌شده است، معلمان و مدیران و کادر مدرسه مسوولیت اصلی نظارت را بر فرایند آموزش دارند.

حکیم زاده با یادآوری این که بارها وزیر آموزش‌وپرورش بر رسالت این دستگاه و مسوولیت آن در قبال آموزش به تمام افراد لازم التعلیم تأکید کرده است، تصریح کرد: یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر روند ارائه آموزش است و باید با استفاده از بسترهای متفاوت، بسته‌های آموزشی و راهبران آموزشی به تمام افراد واجدالشرایط آموزش‌های لازم را بدهیم.

وی درخصوص توانمندسازی معلمان در فضای مجازی گفت: در حال حاضر از شبکه شاد و شبکه آموزش، برنامه‌هایی در دسترس معلمان قرار داده ‌شده است که از طریق آن‌ها نحوه آموزش، کلاس‌داری و دریافت بازخورد و به معلمان آموزش داده خواهد شد و آن‌ها را برای تدریس در فضای مجازی توانمند خواهد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درمورد ثبتنام دانش آموزان مخصوصاً کلاس اولی‌ها و نوآموزان در مدارس گفت: در خصوص کلاس اولی‌ها و موضوع انسداد بی‌سوادی جلسات متعددی برگزار شده است که طی آن مقرر شد مشخصات تمام این افراد از طرف ثبت‌احوال در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا بتوانیم با تطبیق آن با افراد ثبت‌نام شده، دانش آموزان ثبت‌نام نشده را تشخیص داده و مساله را پیگیری و رفع کنیم.

حکیم زاده افزود: مدیران مناطق باید به خانواده‌ها اطمینان دهند که سلامتی دانش آموزان برای ما بسیار مهم است و با ایجاد طیب خاطر در آن‌ها، از آنان در نظارت بر سیستم ثبت‌نام و فرایند آموزش کمک بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: شورای مدرسه نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت و لازم است با همکاری خانواده‌ها در خصوص حضور یا حضور نیافتن دانش آموزان در مناطق زرد تصمیم‌گیری کند. دانش آموزان باید همه بتوانند از طریق تلویزیون، شبکه آموزش شاد، بسته‌های آموزشی و راهبران این سال را به‌خوبی و با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

منبع: ایرنا

 


منبع : ایرنا