تاریخ : 09:19 - 1400/06/24
کد خبر : 931542
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 گیاهی با خواص ویژه که در نوشیدنی‌های پرطرفدار استفاده می‌شود

گیاهی با خواص ویژه که در نوشیدنی‌های پرطرفدار استفاده می‌شود

کارگر آنلاین/تحقیقات جدید دانشگاه ایالتی اورگان نشان می‌دهد که عملکرد تقویت کننده ترکیب موجود در رازک بستگی به تعامل آن با میکروارگانیسم‌های روده دارد.

آدریان گومبارت، محقق می‌گوید، درک نحوه عملکرد زانتو هومول که اغلب به اختصار XN نامیده می‌شود، برای آشکارسازی پتانسیل آن برای مقابله با چاقی ناشی از رژیم غذایی و خطرات سلامتی مرتبط با اپیدمی چاقی جهانی، از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری‌های کبدی و قلبی مهم است. این گیاه به دلیل ترکیبات شیمیایی متنحصر بفردی که دارد از جمله مواد مورد استفاده در نوشیدنی‌های پرطرفداری مانند ماء‌الشعیر است. 

گومبارت، استاد بیوشیمی و بیوفیزیک در دانشکده علوم OSU و محقق اصلی در موسسه Linus Pauling دانشگاه، گفت: ما نشان دادیم که میکروبیوتای روده برای اثرات مفید XN بر متابولیسم گلوکز ضروری است. تعامل مهمی بین ترکیب و میکروب‌های روده وجود دارد که مزایایی را که در مطالعات ما روی موش‌ها مشاهده می‌کنیم، فراهم می‌کند.

گومبارت با همکاری تیمی متشکل از ۲۰ دانشمند از سه دانشکده ایالت اورگان در تحقیقاتی که انجام داد تاثیر متابولیسم گلوکز زانتو هومول را بر روی دو گروه موش مقایسه کردند: موش‌های معمولی با میکروبیوتای روده و آن‌هایی که مهندسی شده‌اند «بدون میکروب»، یعنی میکروب روده ندارند.

متابولیسم گلوکز که توانایی بدن در تبدیل قند به سوخت است، به طور کلی با چاقی فرد دچار اختلال می‌شود که به نوبه خود می‌تواند باعث اضافه وزن بیشتر فرد شود. متابولیسم معیوب گلوکز نیز بر فیزیولوژی مغز تاثیر منفی می‌گذارد و ریشه بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی است.

در مطالعات قبلی که روی موش‌ها انجام شد، گومبارت و همکارانش دریافتند که XN سلامت حیوانات را بهبود بخشیده و ترکیب میکروبیوم آن‌ها را تغییر می‌دهد، دومی آن‌ها را به این تردید می‌رساند که ترکیب میکروب‌ها در تاثیرات سالم XN نقش دارد.

او گفت: در این مطالعه، ما به موش‌ها رژیم غذایی کم کالری و پر کالری دادیم که به مدت ۱۰ هفته با XN تکمیل شد. ما دریافتیم که فقط موش‌های معمولی با مکمل XN متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشند و XN فراوانی نسبی سه باکتری Akkermansia muciniphila، Parabacteroides goldsteinii و Alistipes finegoldii را افزایش می‌دهد.

گومبارت افزود این مطالعه شواهدی را به دست آورد که نشان می‌دهد این سه میکروب حداقل تا حدی مسئول مزایای سلامتی مرتبط با XN هستند، اما ممکن است کل جامعه میکروبی نیز نقش داشته باشد.

او گفت: ما نمی‌توانیم آن را رد کنیم. ما می‌دانیم که XN برای ارائه مزایای خود به میکروبیوتای روده نیاز دارد و تداخلات پیچیده رژیم غذایی-میزبان-میکروبیوتا وجود دارد که هم در ترکیب میکروبی و هم در ظرفیت عملکردی آن‌ها تغییر ایجاد می‌کند. رژیم غذایی به عنوان نیروی اصلی در شکل گیری ترکیب میکروب روده و آینده شناخته می‌شود.

مطالعات قبلی مدل موش توسط فرد استیونز، استاد علوم دارویی در دانشکده داروسازی OSU و همچنین محقق اصلی در موسسه Linus Pauling، نشان داده است که XN، پلی فنولی که در مخروط‌های رازک یافت می‌شود، دارای تعدادی خواص ضد چاقی است که عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد و افزایش وزن مرتبط با رژیم غذایی پرچرب، تجمع چربی در بافت چربی و مقاومت به انسولین را سرکوب می‌کند.

مقاومت به انسولین زمانی است که سلول‌ها به خوبی به هورمونی که باعث جذب گلوکز از جریان خون می‌شود واکنش نشان نمی‌دهند. این باعث می‌شود که لوزالمعده انسولین بیشتری تولید کند تا سطح گلوکز خون را در محدوده غیر مضر نگه دارد که یک عامل خطر برای بیماری کبد چرب است.