تاریخ : 11:55 - 1400/06/25
کد خبر : 935545
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

علائم افراد وسواسی چیست؟

علائم افراد وسواسی چیست؟

کامبیز کامکاری، روان‌شناس، گفت: وسواس فکری، یعنی فکری که به‌ واسطه نگرانی در ذهن داریم، همیشه مرور کنیم؛ وقتی فکری، پیوسته در ذهن ما می‌چرخد، به نشخوار ذهنی، تبدیل و موجب وسواس فکری می‌شود که بر عملکرد ما تأثیر می‌گذارد.

این روان‌شناس، تصریح کرد: یک خط داریم که قبل از آن احتیاط است، اما وقتی در این احتیاط کردن، افراط شود، به وسواس تبدیل می‌شود. وسواس، زمانی رخ می‌دهد که این احتیاط بیش از حد آسیب‌زا است و عادت‌های روزمره را به خطر می‌اندازد.

کامکاری، افزود: شخصیت وسواسی، همواره می‌خواهد که ببیند افراد دور و بر او چه می‌کنند، کجا می‌روند، چه می‌پوشند و چه می‌خورند؛ به عبارتی، این نوع شخصیت، تحکم بیش از حد دارد.

  • او بیان کرد: گاه در کنار درمان از سوی روان‌شناس، نیاز به گروه روان‌پزشک نیز داریم که با تجویز دارو‌های مورد نیاز، به سرعت روند درمان فرد کمک کنند. البته برخی از افراد، نسبت به خوردن دارو‌های مرتبط با مشکلات روحی و روانی خود واکنش منفی دارند؛ این در حالی است که ترس از خوردن دارو‌های اعصاب می‌تواند وسواس ایجاد کند، اما مصرف این دارو‌ها نباید خودسرانه باشد، بلکه متخصص باید آن را تجویز کند.
  • شهره شکرزاده، روان‌شناس، بیان داشت: جهت این‌که بفهمیم آیا دچار شخصیت وسواسی هستیم یا نه، پرسشنامه‌های مختلف وجود دارند که افراد می‌توانند آن‌ها را پاسخ دهند و بر اساس مقدارهای مشخص و ثابت، شخصیت خود را بررسی کنند. از بهترین پرسشنامه‌های موجود، می‌توان به مازلی، ایلبران و پادوآ اشاره کرد.

او افزود: جهت درمان این افراد، باید ابتدا مشکل وسواسی آنها را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم. سپس، روی توجه و تمرکز آنها کار کنیم تا در موضوعاتی که بر آن‌ها متمرکز می‌شوند، تغییر ایجاد کنند؛ یعنی تکرار و تداوم چیزی که روی آن وسواس دارند، ترک شود. این روند از تغییرات کوچک آغاز می‌شود تا به تغییرات بزرگ برسد و به‌تدریج، وسواس فکری افراد، ترک شود.

شکرزاده، اظهار داشت: ما روان‌شناسان بالینی، بیشتر، ذهن افراد را آگاه می‌کنیم که این افکار، وسواس بوده است و سپس، با روش‌های رفتاری، وسواس‌هایی که به اجبار تبدیل شده‌اند، از آنها می‌گیریم تا به بهبودی کامل برسند.