تاریخ : 18:00 - 1400/06/25
کد خبر : 936565
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

چرایی زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

چرایی زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

کارگر آنلاین | وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمرکز معاونت بازرگانی داخلی بر نظام توزیع و از حلقه تولید تا مصرف خواهد بود، زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی در دو خودرو سازی بزرگ کشور را نتیجه آمیختگی کسب و کار با حاکمیت دانست.

سیدرضا فاطمی‌امین روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه تکریم و معارفه تعدادی از معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که همزمان با جلسه شورای معاونان این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه تمرکز معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه بر هماهنگی و یکپارچه‌سازی است گفت: با اصلاحاتی که در سازوکارها و فرآیندها و مأموریت‌های بخش‌های مختلف در حال انجام است، این معاونت بیشتر نقش هماهنگ‌کننده و یکپارچه سازی خواهد داشت.

  • وی با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر توسعه تجارت، تغییر ساختار در این بخش را نیز ضروری دانست و بر داشتن اختیارات کافی سازمان توسعه و تجارت در راستای تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های مربوط به تجارت بین‌المللی تاکید کرد.
  • فاطمی‌امین در ادامه به تغییر و اصلاح ماموریت‌ها در حوزه بازرگانی داخلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تنظیم بازار در حوزه‌های تخصصی به بخش مربوطه بر می‌گردد، تمرکز معاونت بازرگانی داخلی بر نظام توزیع و از حلقه تولید تا مصرف خواهد بود.
  • وی با یادآوری کارهای مطالعاتی انجام شده در حوزه بازرگانی داخلی، از نهایی شدن ۱۵ پروژه در این حوزه در روزهای آتی خبر داد.

ضرورت تفکیک کسب و کار از حکمرانی

وزیر صمت در بخش دیگر این جلسه، با تاکید بر ضرورت تفکیک کسب و کار از حکمرانی، آمیختگی این دو را یک آفت در سازوکار دولتی توصیف کرد و افزود: این آمیختگی موجب شده که برخی وزارتخانه‌ها هم حکمرانی و هم بنگاه‌داری کنند که هم به ضرر بنگاه و هم بخش حاکمیت است.

  • به گفته این مقام مسئول، زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی در دو خودرو سازی بزرگ کشور نتیجه این آمیختگی است و در همین راستا ستاد راهبردی شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی به ریاست دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل خواهد شد و امور مربوط به ماموریت‌ حاکمیتی شرکت‌های مذکور در زیر مجموعه این ستاد قرار خواهد گرفت.
  • وی در پایان با تاکید بر ظرفیت بالای وزارت صمت از تعامل، همدلی بین بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف کشور خبر داد و چرخش مدیریتی را گامی در جهت ایجاد نوآوری در حوزه مدیریت دانست.
  • به گزارش ایسنا، وزیر صمت به تازگی سید مهدی نیازی را به عنوان «معاون طرح و برنامه»، علی نبوی به عنوان «دستیار ویژه و رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت»، صدیف بیگ‌زاده به عنوان «سرپرست معاونت بازرگانی داخلی» و یونس سلمانی را به عنوان «مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری» معرفی کرد.

منبع : ایسنا