تاریخ : 17:41 - 1399/06/05
کد خبر : 94065
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

تورم لبنان از ۱۰۰ درصد گذشت

تورم لبنان از ۱۰۰ درصد گذشت

قیمت مصرف کننده در لبنان ۱۱۲.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سازمان ملل تخمین می‌زند بیش از نیمی از جمعیت لبنان در فقر به سر می‌برند و برای تامین مایحتاج اساسی خود مشکل دارند.

به گزارش کارگر آنلاین به  نقل از بلومبرگ، لبنان در ماه جولای با یک افزایش تورم شدید دیگر مواجه شد. به نظر می رسد سقوط مالی این کشور پایانی ندارد.

 قیمت های مصرف کننده 112.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اداره آمار لبنان افزایش تورم در ماه ژوئن را 90 درصد اعلام کرده بود. تورم لبنان در ماه مارس برابر با 20 درصد بود.

 افزایش قیمت  دراین کشور از زمان پایان جنگ داخلی در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است. ارزش ارز لبنان در آن زمان به شدت در بازار سیاه سقوط کرد و واردات بسیار گران شد. سیاستمداران لبنان مخصوصاً پس از انفجار اخیر در بیروت، برای یافتن راه حل این بحرانهای مالی و اقتصادی اختلاف نظر دارند.

 قیمت مواد غذایی و مشروبات غیر الکلی در لبنان 336 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

 قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها 11.6 درصد به صورت سالانه بالا رفته چون دولت برای محصولات نفتی یارانه در نظر گرفته است.

 لباس و کفش حدود 409 درصد گرانتر شده‌اند و قیمت ها در رستوران ها و هتل ها 473 درصد بالا رفته است.

ارز ملی لبنان در حال حاضر حدود 7000 در برابر دلار معامله می‌شود و نرخ تبادل رسمی 1507.5 است. سازمان ملل تخمین می‌زند بیش از نیمی از جمعیت لبنان در فقر به سر می‌برند و برای تامین مایحتاج اساسی خود مشکل دارند.

 بانک مرکزی لبنان هر آنچه از ذخایر ارز خارجی این کشور باقی مانده برای یارانه خرید سوخت، گندم و دارو هزینه کرده است.

 ریاض سلامه،  رئیس پارلمان لبنان در مصاحبه با عرب نیوز که در این هفته منتشر شد گفت به دنبال پیدا کردن راه‌های جدیدی برای حمایت از تجارت است چون بانک مرکزی مجبور است برای حفظ ذخایر نقدی، پرداخت یارانه ها را متوقف کند. وی اشاره کرد دولت در فکر ایجاد راه‌های دیگری برای تامین مالی است.

 


منبع : تسنیم