تاریخ : 09:37 - 1400/06/28
کد خبر : 943080
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 فروش مصالح ساختمانی با کارت اعتباری چه شد؟

فروش مصالح ساختمانی با کارت اعتباری چه شد؟

کارگر آنلاین/دولت رئیسی به مردم وعده داد که سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌سازد. قرار بود برای تحقق این وعده به سازندگان مسکن کارت اعتباری خرید مصالح ساختمانی بدهند. اما آیا فروش مصالح ساختمانی با کارت اعتباری امکان‌پذیر است؟

 دولت می‌گوید سیمان در بازار ارزان شده است. روز گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا توزیع شده است. همین توزیع از محل کارخانه‌ها قیمت هر پاکت سیمان را به ۳۷ تا ۴۳ (بدون احتساب هزینه حمل) هزار تومان رساند.

این در حالی است که با افزایش هزینه‌های حمل و نقل قیمت هر پاکت سیمان برای مصرف‌کننده نهایی به ۴۷ هزار تومان رسیده است. یعنی هر پاکت سیمان نسبت به یک هفته گذشته حدود سه هزار تومان ارزان شد.

دولت وعده داده که هر سال یک میلیون واحد مسکونی می‌سازد. یعنی در چهار سال آینده باید چهار میلیون واحد مسکونی به دست مردم برسد. در واقع، هر روز ۲۷۴۰ واحد مسکونی باید ساخته شود اما تا این لحظه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای به کمیسیون عمران مجلس نداده است.


کارت اعتباری مصالح ساختمانی چقدر است؟

اما بانک مسکن برای ساخت این تعداد واحد مسکونی پیشتاز شد. ابتدای شهریور بانک مسکن اعلام کرد که کارت‌های اعتباری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید مصالح ساختمانی عرضه می‌کند.

در همین حال رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران با اشاره به اعطای وام مصالح ساختمانی توضیح داد: سه سال گذشته بحث اعطای کارت اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی مطرح شد اما این برنامه هیچ‌گاه جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

اسماعیل کاظمی قهی ادامه داد: به طور کلی اجرای این برنامه در بازار مصالح ساختمانی معنایی ندارد. مگر اینکه دولت برای ساخت پروژه‌های مسکن دولت از محل بستانکاری سوخت، آب و گاز با فروشندگان مصالح ساختمانی تهاتر کند. در غیر این صورت پرداخت کارت اعتباری از طریق بانک‌ها فقط تورم را بیشتر می‌کند.

او  گفت: بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گرانی مسکن راکد است. حتی وام‌های مسکن هم تقاضا برای خرید مسکن را زیاد نکرده است. این عوامل دست به دست هم داده تا بازار مصالح ساختمانی راکد شود.


سیمان در بازار گران شد

از سوی دیگر عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان به تجارت‌نیوز گفت: سیمان در بورس کالا گران نشده است و اکثر کارخانه‌ها سیمان را با قیمت ۲۵ هزار تومان به بورس کالا عرضه می‌کنند.

برخی فروشندگان اما از عدم توزیع سیمان به بازار خبر می‌دهند. در این رابطه شیخان توضیح داد: مصالح فروشانی که کد بورسی ندارند، نمی‌توانند سیمان بخرند. سیمان ۲۵ هزار تومانی تنها به دست کسانی می‌رسد که کد بورسی داشته باشند.

از طرف دیگر چند روز پیش نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان گفته بود: « علت ارزانی سیمان این است که کارخانه‌ها از ذخایر استراتژیک خود برای کاهش قیمت سیمان استفاده کردند. یعنی تمام سیمان‌هایی که در انبار کارخانه‌ها موجود بود راهی بازار شده است.»