تاریخ : 22:52 - 1400/06/28
کد خبر : 945972
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

جدول/کدام بانک ها وام ودیعه مسکن میدهند ؟

جدول/کدام بانک ها وام ودیعه مسکن میدهند ؟

کارگرآنلاین| هنوز بخش زیادی از ثبت نام کنندگان نتوانسته اند وام مستاجران را دریافت کنند، کدام بانک ها وام ودیعه مسکن میدهند ؟

بر اساس اخبار منتشر شده بیش از یک میلیون نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده اند اما تنها کمی بیش از هفت هزار نفر توانسته اند، یعنی یک درصد ثبت نام کنندگان این  تسهیلات را دریافت کرده اند. تا به امروز حدود 18 بانک دولتی و نیمه دولتی و خصوصی موظف به پرداخت این وام شدند که البته آنها برای پرداخت وام سقفی برای خود تعیین کرده اند به طوری که به وجود این که تعداد کمی از ثبت نام کننده وام ودیعه را دریافت کرده اند اما سقف پرداخت برخی از بانک های عامل پر شده است. در پاسخ به این سوال که کدام بانک ها وام ودیعه مسکن میدهند باید گفت: بانک‌های مسکن، ملت، ملی، صادرات، تجارت، کشاورزی، سپه و بانک رفاه بانک های دولتی هستند که این تسهیلات را پرداخت می کنند. بانک‌های آینده، پاسارگاد، پارسیان، سامان و کارآفرین جزو بانک های خصوصی عامل هستند. اسامی بانک های وام ودیعه مسکن در ادامه آمده است.

در مجموع می‌توان گفت ۱۸ بانک وام ودیعه مسکن می‌دهند. جدول زیر شامل اسامی کلیه بانک‌هایی است که وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ را پرداخت می‌کنند.

چه تعداد وام ودیعه مسکن دریافت کرده اند.

  • گرچه ۱۸ بانک موظف به پرداخت وام ودیعه مسکن شده‌اند، اما بر اساس آمار معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، کمتر از یک درصد متقاضیان تاکنون توانسته‌اند وام ودیعه مسکن را بگیرند.همچنین از میان کل متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن، ۲۲ درصد به بانک معرفی شده‌اند تا در نوبت دریافت وام قرار بگیرند.ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده و تا آذرماه سال جاری ادامه دارد. اما مراجعه مردم به شعب مختلف بانک‌های پرداخت‌کننده وام ودیعه مسکن، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها به در بسته خورده‌اند.برخی از بانک‌های پرداخت‌کننده وام ودیعه مسکن در دریافت ضامن سخت‌گیری می‌کنند، برخی می‌گویند ظرفیت وام‌دهی آنها تکمیل شده و برخی می‌گویند اعتبار لازم برای پرداخت وام را ندارند.اما در مجموع افراد بعد از ثبت‌نام در سامانه tem.mrud.ir می‌توانند بانک مورد نظر خود برای دریافت وام ودیعه را مشخص کنند و پس از تکمیل اطلاعات و دریافت پیامک تایید، برای دریافت وام ودیعه به بانک معرفی شده مراجعه کنند.
  •  مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن
  • در چهل و نهمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تمدید زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تصویب شد.بر این اساس متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذر 1400 مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن tem.mrud.ir ثبت‌نام کنند.پیش از این زمان مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور امسال بود.
  • چه‌کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند؟
  • مستأجران مشمول این وام که سررسید قرارداد اجاره آنان تا پایان آذرماه 1400 است می‌توانند برای دریافت این وام ثبت‌نام کنند. پیش از این تنها مستأجرانی که سررسید اجاره‌های‌شان تا پایان شهریور بود، می‌توانستند برای این وام ثبت‌نام کنند.تاکنون حدود 225 هزار خانوار اجاره‌نشین موفق به دریافت این وام شده‌‌اند و در مجموع بیش از 4800 میلیارد تومان به آنان پرداخت شده است. در سال 1399 در مجموع 4هزار و 762 میلیارد تومان پرداخت شد و امسال نیز تا پس از تمدید این مصوبه، تاکنون بیش از 96 میلیارد و 500 میلیون تومان به حساب متقاضیان واریز شده است.
  • مبلغ وام ودیعه در تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان است.
  • متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید شرایط زیر را دارا باشند؛
  • ـ باید متأهل یا سرپرست خانوار باشند.
  • ـ  باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.
  • ـ چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­‌شود.
  • تغییر مهم در شرایط دریافت وام ودیعه مسکن
  • با مصوبه ستاد ملی کرونا شرایط دریافت وام ودیعه مسکن طی سال 1400 تغییر کرده و مبلغ وام مستأجران تهرانی از 50 میلیون به 70 میلیون تومان افزایش یافت. ستاد ملی کرونا  مصوب کرد: «مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه 1400 تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال 1400 به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.»
  • در ادامه معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به زمان آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن شرایط دریافت این وام را به شرح زیر اعلام کرد:
  • - متقاضیان دریافت این تسهیلات ودیعه مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.
  • - متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.
  • - تاریخ انعقاد اجاره‌­نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال 1400 باشد.
  • - چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­‌شود.به گزارش تسنیم، گرچه ستاد ملی کرونا اعلام کرده شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال 1399 در سال 1400 هم به قوت خود باقی است، اما شرایط پرداخت وام ودیعه نسبت به سال گذشته با تغییرات جزیی اما مهمی روبرو خواهد شد. در واقع با افزایش 10 میلیون تومانی وام ودیعه مسکن سایر شهرها، عملا پرداخت این وام با سفته امکان‌پذیر نیست. وام 15 میلیون تومانی ودیعه سایر شهرها بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا با سفته پرداخت می‌شد، اما مستأجران برای دریافت این وام که به 25 میلیون تومان افزایش یافته حتما باید ضامن به بانک عامل معرفی کنند.
  • به نظر می‌رسد این تغییر باعث می‌شود تا مستأجران کمتری موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شوند، مسئله‌ای که ستاد ملی کرونا بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.وام ودیعه مسکن به دو صورت قابل پرداخت است؛ یکی این‌که در اختیار مالک قرار می‌گیرد و مستأجر سود و کارمزد آنرا طی یکسال (سود 13 درصدی) پرداخت می‌کند و دیگری آن‌که وام در اختیار مستأجر قرار گرفته و اقساط آنرا با سود 12 درصدی پرداخت خواهد کرد.بر این اساس  بازپرداخت تسهیلات تا 30 میلیون تومانی 3 ساله و 30 میلیون تومان به بالا 5 ساله است. به این ترتیب قسط وام 25 میلیون تومان حدود 830 هزار تومان، 40 میلیون تومانی حدود 900 هزار تومان و 70 میلیون تومانی حدود یک میلیون و 550 هزار تومان است. سود وام 25 میلیونی حدود 5 میلیون تومان، وام 40 میلیون تومانی حدود 13.3 میلیون و وام 70 میلیونی حدود 23.5 میلیون تومان است.