تاریخ : 21:06 - 1400/06/29
کد خبر : 949609
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خبرخوش/کدام فرد در برابر کروناویروس «مصونیت فوق بشری» دارد؟

خبرخوش/کدام فرد در برابر کروناویروس «مصونیت فوق بشری» دارد؟

دانشمندان روشی برای به دست آوردن مصونیت «فوق بشری» در برابر ویروس کرونا کشف کردند.

 نتایج تحقیق جدید حاکی از این است که ایمنی دوگانه بسیار قدرتمندتر از حفاظت از طریق عفونت و یا واکسن به‌تنهایی است.

به نقل از نیوز، دکتر شین کروتی، استاد موسسه ایمونولوژی لا ژولا ایالات‌متحده اظهار کرد: «با تزریق واکسن به افراد بهبودیافته از کرونا، «مصونیت فوق بشری» در آنان ایجاد خواهد شد.»

نتایج مطالعات نشان می‌دهد، افراد دارای ایمنی طبیعی در برابر عفونت نسبت به افرادی که واکسینه شده‌اند، به ویژه در مورد انواع نگران‌کننده مانند گاما از برزیل یا بتا از آفریقای جنوبی بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

  • نتایج تحقیقات در برزیل، کاهش اثر ایمنی طبیعی در برابر نوع گاما از حدود ۹۰ درصد به حدود ۶۰ درصد را نشان می‌دهد. نتایج تحقیقات اولیه در مورد نوع دلتا کشف شده در هند نیز بیانگر این است که ایمنی طبیعی در برابر این نوع نیز موثر نیست و واکسن‌های mRNA در برابر آن بسیار موثر هستند.
  • هنگامی که فردی با ایمنی طبیعی واکسینه می‌شود، حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از افراد با ایمنی طبیعی و ۲۵ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده، آنتی‌بادی برای نوع بتا (Beta) تولید می‌کند.

کروتی گفت: «این یافته‌ها، سخنان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری را در مورد واکسیناسیون افراد بهبودیافته از کرونا تایید می‌کند و می‌دانیم که ایمنی طبیعی به اندازه مصونیت واکسن حداقل برای برخی از این انواع محافظت ایجاد نمی‌کند.»

به‌طور کلی، ایمنی طبیعی نسبت به پاتوژن بیشتر از واکسیناسیون است اما مطالعه منتشرشده در ماه ژوئن به شما توضیح می‌دهد که عوامل دیگر مرتبط چیست.

  • گروهی از محققان در سیاتل دریافتند که واکسن‌های کووید آنتی‌بادی‌های محافظ بیشتری در برابر این ویروس متصل به سلول‌ها در دامنه اتصال تولید می‌کنند. به این معنی که اگر فرد واکسینه شده با ویروس جهش یافته روبرو شود، در مقایسه با افراد دارای ایمنی طبیعی، انتخاب بیشتری از آنتی‌بادی‌های پشتیبان برای آن منطقه خواهد داشت.
  • البته دانشمندان مطمئن نیستند که علت این پاسخ برتر واکسن کووید چیست زیرا هر دو بر اساس پروتئین سنبله ویروس است. یک نظریه این است که واکسن‌ها به روشی کمی متفاوت پروتئین آموزشی را به سیستم ایمنی ارائه می‌دهند.

دکتر فرانسیس کالینز، مدیر موسسه ملی بهداشت اظهار کرد: نظریه دیگر مربوط به روش رساندن ماده واکسن به سیستم ایمنی بدن است. در یک عفونت طبیعی خفیف، بیشتر پاسخ ایمنی به دستگاه تنفسی محدود می‌شود اما واکسن‌ها یک واکنش ایمنی در عضله ایجاد می‌کنند، جایی که سیستم ایمنی بدن حتی ممکن است شانس بیشتری برای یافتن آن داشته باشد و به شدت پاسخ دهد.