مجلس شورای اسلامی مصوبه دولت قبلی مبنی بر ساماندهی بازار خودرو با کمک واردات را که مورد ایراد و اشکال شورای نگهبان در مغایرت با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و خروج ارز از کشور قرار گرفته بود با اصلاحاتی مصوب کرد. حجت الله فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره این مصوبه توضیحاتی به دانشجو توضیحاتی داده است که در ادامه تقدیم میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص مصوبه ساماندهی بازار خودرو گفت: از مجلس دهم یک مصوبه روی زمین مانده بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم وظیفه داشتند تا آن را به سرانجام برسانند، لذا کار براساس رفع ایرادات شورای نگهبان و اصلاح آن در مجلس یازدهم کلید زده شد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: براین اساس، مجلس وظیفه قانونی داشت تا مصوبه ارجاع داده شده از سوی شورای نگهبان را اصلاح کند، همچنین مجلس در راستای اصلاح این مصوبه تصمیم گرفت تا در خصوص موضوع تنظیم گری بازار خودرو نیز اصلاحاتی به نفع رقابت پذیری بیشتر صنعت خودرو در مصوبه لحاظ کند.
فیروزی در ادامه خاطر نشان کرد: مجلس تصمیم گرفت شورای رقابت در موضوع واردات خودرو نقش تنظیم گری را نیز ایفا کند. یعنی شورای رقابت هر شش ماه یک بار کمبود خودروی مورد نیاز کشور را مورد سنجش قرار بدهد تا براساس میزان تقاضا نسبت به عرضه در عرصه واردات خودروی مورد نیاز مردم تصمیم لازم را اتخاذ کند.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس خاطر نشان کرد: البته یکی دیگر از وظایف شورای رقابت جلوگیری از واردات بی حد و اندازه خودرو به کشور است. البته وزارت صمت نیز در کنار شورای رقابت میزان مورد نیاز خودرو برای واردات را تعیین و سیاستگذاری میکند. پس برای وزارت صمت هم نقشی قایل شده ایم.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در خارج از کشور خریداری برای خودرو و قطعه ایرانی برای موفقیت طرح عدم خروج ارز از کشور وجود دارد گفت: به نکته خوبی اشاره کردید و این سوال بارها پرسیده شده که آیا کشورهای مختلف بخصوص در منطقه خودروهای تولید ایران را میخرند که ما به ازای آن بتوانیم خودرو صادر کنیم؟ آیا کشورهای منطقه خریدار قطعه ما هستند؟ در این باره باید گفته شود در جلسات متعددی که با خودروسازان داشتیم به ما اعلام کردند که به هیچ وجه مخالف واردات خودرو نیستیم حتی تاکید داشتند که خودروهای ما در حال حاضر بازار خارجی خوبی دارد. یعنی خودروهای ایرانی در بسیاری از کشورها خریدار دارد از جمله عراق، سوریه، افغانستان و بعضی از کشورهای همسایه، لذا خودروی ایرانی قابل صادرات است و بازار دارد همچنین به همین نسبت به میزان خودروهایی که در بازار هستند و خودروهایی که صادر میشوند باید قطعه تولید شود. پس میتوانیم به کشورهای همسایه قطعه صادر کنیم، بنابراین نسبت به صادرات قطعه و خودرو بنا به اظهارات خود خودروسازان نگرانی وجود ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی کیفیت خودروهای داخلی ارتقا داده شود و خودروی ایرانی در بازارهای بیرونی هم مشتری داشته باشد، چه داخل و چه خارج از کشور وقتی با خودروی ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب مواجه شوند قطعا خرید خودروی ایرانی را انتخاب میکنند.
وی در پایان تاکید کرد: اطراف ایران کشورهای پرجمعیتی مثل پاکستان، افغانستان و عراق هستند که با صادرات خودرو به این کشورها میتوانیم بازار خوبی داشته باشیم؛ لذا باید از این ظرفیتها استفاده کنیم. همچنین میتوانیم خودروی ایرانی را به کشور ترکیه و سایر کشورهای منطقه نیز صادر کنیم و بازارهای خوبی داشته باشیم.