تاریخ : 13:22 - 1400/06/30
کد خبر : 951753
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دریافت حقوق ۴۸ میلیونی عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان

دریافت حقوق ۴۸ میلیونی عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان

کارگر آنلاین | عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران با اعلام اینکه یکی از اعضای نظام مهندسی ساختمان مازندران در تیرماه ۴۸ میلیون تومان دریافتی داشته است، انتظار داریم سازمان‌های نظارتی در این حوزه ورود پیدا کنند.

سیدعلی تقی‌زاده در آستانه برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور و به تبع آن در استان مازندران به برخی چالش‌های پیش روی سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران مطالبی را مطرح کرده است.

وی با اعلام اینکه مهمترین چالش پیش روی نظام مهندسی ساختمان کشور، قانون این نظام است، افزود: این قانون سرشار از  ایراد، اشکال و تعارض منافع است.

  • عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران خاطر نشان کرد: این قانون حدود 26 سال پیش نوشته و تاکنون در مجلس اصلاح نشده، این قانون در سال‌های اولیه برای جامعه آماری بسیار کمی نوشته شده اما در حال حاضر فقط در نظام مهندسی ساختمان فقط 450 هزار عضو دارد.
  • وی یکی از ایرادات در نظام مهندسی را نبود حراست در این مجموعه عنوان کرد، افزود: در سیستمی که نظارتی بر رفتار سازمان افراد اعم از اعضا عادی و هیأت مدیره وجود نداشته باشد، قطع به یقین دچار چالش و مشکل می‌شود.

تقی‌زاده، یادآور شد: در نظام مهندسی به جای حراست بازرس پیش بینی شده که بازرس‌ها توسط اعضای هیأت مدیره انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: اعضای هیآت مدیره هشت نفر را به عنوان بازرس به اعضای نظام مهندسی معرفی کرده و از بین این هشت نفر برای چهار نفر تبلیغات کرده و در نهایت برای آنها رای جمع آوری می‌کنند و هیچ نهادی برای بازرسی این افراد وجود ندارد.

  • عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران در پاسخ به سئووالی که افراد جدیدی در جمع هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان مازندران در طی این سال‌های قرار نمی‌گیرند، گفت: وقتی محدودیتی دوره‌ای برای حضور در انتخابات نظام مهندسی وجود نداشته باشد و افراد می‌توانند در دوره‌های متعدد حضور پیدا کنند، عملا افراد متقاضی در انتخابات نظام مهندسی ساختمان برای خودشان ایجاد قدرت کردند.
  • وی ادامه داد: این قدرت نه تنها برای سیستم خطرناک است حتی از منظر حاکمیتی هم ایجاد چالش می‌کند.

تقی‌زاده با اعلام اینکه یکی از اعضای هیأت مدیره در حال حاضر 6 دوره به عنوان مسئوول انتخاب می‌شود، افزود: این فرد اگر 10 دوره دیگر هم در انتخابات حضور پیدا کند به دلیل اینکه ارتباط دو سویه و رانتی با تعدادی از دفاتر ایجاد کرده است و همین اعضا برای برتری در انتخابات به این افراد رای می‌دهند.

وی با اعلام اینکه به دلیل افزایش تعداد پروانه‌های اشتغال رقابت سنگین بین مهندسان ایجاد شده است،افزود: اگر قرار باشد درآمد در شان زندگی رایج داشته باشید باید وارد رقابت ناشایست برای دریافت نقشه با مقیاس بزرگ شوید.

  • تقی‌زاده اضافه کرد: مهمترین فساد ایجاد رانت و دین در قالب دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی است به این صورت که در همه دستگاه‌های اجرایی قطع به یقین مهندس ساختمان فعالیت دارد، اعضای هیأت مدیره‌های کل کشور با شناسایی این افراد تعاملی با نظام مهندسی ساختمان پیدا می‌کنند و به نوعی با قرار دادن نقشه در اختیار این مهندس به نوعی این فرد را تا حدودی نمک‌گیر کارها خودشان می‌کنند.
  • وی یادآور شد: اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان مازندران قدرت کذایی در بین دستگاه‌های دولتی برای خودشان ایجاد کرده‌اند و این نظر بنده یک خطر حاکمیتی است که وجود دارد.

عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران درباره دلیل جذاب بودن عضو هیأت مدیره، بیان کرد: بخشی از اصرار به دلیل وجود درآمد کذایی است، به این صورت یکی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی مازندران که عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور نیز هست در یکی از ماه‌ها 28 میلیون تومان دریافتی داشته و در همان ماه در مازندران 20 میلیون تومان دریافتی داشته  است، آیا به نظر شما این مقدار حقوق بدون هیچگونه مسئولیتی و پاسخگویی نمی‌تواند جذاب باشد؟

وی اضافه کرد: این عضو هیأت مدیره علاوه بر بحث حقوق می‌تواند از ظرفیت پروانه اشتغال خودش هم استفاده کند با وجود اینکه وزارت راه و شهرسازی بحث تعارض منافع را برای اعضای هیأت مدیره مطرح کرده اما همین افراد از پروانه اشتغال به کار خودشان هم سالانه 200 تا 300 میلیون تومان درآمد می‌توانند داشته باشند.

تقی‌زاده با اعلام اینکه اعضای هیأت مدیره حتی برای خودشان پروانه اشتغال به کار آموزش دریافت کردند، گفت:  کلاس‌ها راخودشان  برگزار کرده و دوره‌ای یک میلیون تومان درآمد برای خودشان پیش بینی کردند.

  • وی با اعلام اینکه رسوب مالی سنگینی در نظام مهندسی ساختمان استان مازندران وجود دارد، افزود: در حال حاضر ده‌ها میلیارد تومان پول رسوب شده نظام مهندسی ساختمان مازندران در بانک وجود دارد که اعضای هیأت مدیره معرفی تسهیلات انجام می‌دهند برای افرادی که مد نظر خودشان است.
  • عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران خاطر نشان کرد: به نظر بنده اگر فعالیت این افراد در نظام مهندسی ساختمان مازندران تداوم داشته باشد به هیچ وجه امکان ندارد که تغییری در بدنه نظام مهندسی ساختمان استان ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این سئووال که آیا افراد جدید می‌توانند تغییرات مورد نظر اعضای نظام مهندسی ساختمان استان مازندران را عملیاتی کنند، گفت: وقتی قانون حاکم باشد به هیچ وجه اعضای هیأت مدیره نمی‌توانند اقدام خلاف قانون انجام دهند.

تقی‌زاده در پاسخ به این سئووال که قانون را مجلس باید تغییر دهد، آیا شما معتقد هستید که اعضای هیأت مدیره برای تغییر قانون اقدام خاصی انجام نداده‌اند، افزود: نه!اگر ما هیأت مدیره‌ای داشتیم که قوی بوده و به فکر همه اعضای نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بود در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد.

خبرنگار علم و فناوری برای تایید یا رد موارد مطرح شده توسط این عضو نظام مهندسی ساختمان،  مطالب مطرح شده را تحت عنوان سئووال با محسن قربانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در میان گذاشته است.

  • رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در واکنش به مطالب ارسال شده  مبنی بر اینکه آیا دریافت حقوق 48 میلیون تومانی یکی از اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان در تیرماه را تایید می‌کنید؟،آیا رسوب 35 میلیارد تومانی پول نظام مهندسی در بانک‌های استان را که زمینه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به خانواده‌های اعضای نظام مهندسی را تایید یا رد می‌کنید؟ و همچنین آیا عدم تقسیم کار مناسب در نظام مهندسی ساختمان مازندران که اعضای هیأت مدیره با وجود مشغله‌های متعدد 16 هزار متر کار دریافت می‌کنند در صورتی که به سایر اعضا حتی 500 متر کار هم نمی‌رسد را تایید یا در می‌کنید،گفت: هیچکدام از مطالب مطرح شده به طریقی که عنوان شده عمومی و درست نیست.
  • خبرنگار علم و فناوری دوباره پرسید که شما توضیحات تکمیلی در این زمینه ندارید، قربانی در پاسخ، اعلام کرد: این موضوعات را نمی‌شود به صورت پیامکی مطرح کرد ضمن اینکه فعالیت نظام مهندسی ساختمان مازندران در رصد کام اداره کل راه و شهرسازی استان و سازمان بازرسی قرار دارد.

وی در واکنش به این موضوع که زمانی را تعیین کنید که به صورت تلفنی پاسخ شما را دریافت کنم،گفت: در موقعیت مناسب‌تر در صورت لزوم به این موارد پاسخ می‌دهم.

 


منبع : http://stnews.ir